شهید طلبه‌ای که خار چشم منافقین بود
کد خبر: 4090986
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
شهدای روحانی قزوین/ ۷

شهید طلبه‌ای که خار چشم منافقین بود

شهید افضل موسوی که عاشق امام و انقلاب بود به جرم حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط منافقین کوردل بارها تهدید شده بود و سرانجام در روز ۲۷ اسفند سال ۱۳۶۰ توسط این گروهک ترور شد.

شهید افضل موسوی

قزوین مهد علم و ادب است و در طول تاریخ بزرگانی از این دیار برخاسته و برای اعتلای اسلام تلاش‌ها کرده‌اند که تاریخ گواه صادقی بر این موضوع است.

در مقطع حساس و تاریخی ۸ سال دفاع مقدس نیز حوزه علمیه قزوین مانند سایر حوزه‌های علمیه سراسر کشور طلاب و روحانیون بسیاری را در قالب مبلغ و نیروی رزمی به جبهه‌های نبرد اعزام کرد تا در کنار دیگر رزمندگان با نثار خون خود تداوم‌بخش راه سرخ و ماندگار شهدای صدر اسلام تاکنون و موجب فخر اسلام و قرآن باشند.

در متن زیر با زندگینامه شهید طلبه «سید مجتبی افضل موسوی» آشنا می‌شویم.

سید مجتبی افضل موسوی در سال ۱۳۲۳ در روستای سگزآباد از توابع بوئین‌زهرا قدم به عالم هستی نهاد علاقه او و خانواده‌اش به اسلام و قرآن و شیفتگی‌اش به آل محمد (ص) باعث شد که بعد از طی کردن دوران کودکی و گذراندن تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه قزوین شده و مدتی پس از بهره‌مندی از استادان قزوینی راهی دیار خون و قیام شهر فقاهت و شهادت شود تا در جوار آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) به خوشه‌چینی از خرمن پر محصول علم و عمل و اخلاق مشغول باشد و به عنوان طلبه‌ای ساده زیست و بی‌آلایش در محضر اساتید روح تشنه‌اش را از تعالیم اسلامی سیراب کند.

او به حکم وظیفه و برای گسترش فعالیت‌های اجتماعی به شهر تهران عزیمت کرد و دامنه فعالیت‌های سیاسی و مذهبی‌اش را گسترش داد. فعالیت‌های او به حدی بود که چند بار توسط ساواک و عوامل رژیم دستگیر و روانه زندان شد.

هر بار سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل می‌کرد و بعد از مدتی آزاد می‌شد و پس از آزادی مصمم‌تر از قبل به مبارزات و خدمات اجتماعی خود می‌پرداخت و درصدد هدایت و آگاهی دادن به مردم بر می‌آمد.

علاوه بر مبارزات سیاسی در ساخت مسجد، حمام، پارک و کمک به مستضعفان تلاش‌های فراوانی کرد و خانه‌اش محل امید محرومین و مظلومین بود و بسیاری از مشکلات نیازمندان را مرتفع می‌کرد.

در دوران اوج‌گیری انقلاب اسلامی با سخنرانی‌های جامع و حضور در صفوف راهپیمایان، مردم را به مبارزه علیه رژیم جبار و وابسته پهلوی تشویق کرد و به سهم خودش نقش بسزایی در این نهضت الهی ایفا کرد.

شهید افضل موسوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات و فعالیت‌های خود را ادامه داد و در منطقه غرب تهران و همچنین کرج منشأ خدمات چشمگیری از جمله احداث مسجد شد.

او که عاشق امام و انقلاب بود به جرم حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط منافقین کوردل که از اساس با اسلام مخالف هستند بارها تهدید شده بود.

روز ۲۷ اسفند سال ۱۳۶۰ در حالی که همراه حجت‌الاسلام حسین مظفرمقام در حال عبور از بزرگراه تهران کرج بودند مورد شناسایی یکی از تروریست‌های منافقین قرار گرفت.

منافقان با پوشیدن لباس نظامی به عنوان پاسدار به آنها نزدیک شده و به خودروی حامل آن‌ها دستور ایست دادند و بلافاصله آن‌ها را هدف رگبار مسلسل قرار دادند و این ۲ روحانی والامقام در کنار هم و در راه خدا و خدمت به خلق به فیض عظیم شهادت نائل آمدند. مزار شهید افضل موسوی در سگزآباد بوئین‌زهرا واقع است.

انتهای پیام
captcha