میزان مشارکت استان‌ها در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4091099
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

میزان مشارکت استان‌ها در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

مرحله کشوری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی در دو بخش اجرا می‌شود؛ بخش اول ضبط اجرای شرکت‌کنندگان و بخش دوم داوری و ارزیابی فایل‌های ضبط شده است.

میزان مشارکت استان‌ها در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، مرحله کشوری بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم (رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء قرآن کریم) امسال در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود، مرحله مقدماتی غیر حضوری و مرحله نهایی حضوری خواهد بود.

در این بین مرحله مقدماتی، خود در دو بخش اجرا می‌شود؛ بخش اول ضبط اجرای شرکت‌کنندگان و بخش دوم داوری و ارزیابی فایل‌های ضبط شده است. بخش اول این مرحله که همان ضبط تصویری است از روز گذشته 18 مهرماه آغاز شده و امروز 19 مهرماه این مرحله به پایان می‌رسد.

در این مرحله از مسابقات که پیش‌درآمدی برای معرفی نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی و حضوری مسابقات کشوری است، ابتدا تلاوت شرکت‌کنندگان در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها بر اساس استانداردهای تعیین شده ضبط و در ادامه پس از تجمیع فایل‌های ضبط شده در حضور گروه داوری در استان کرمانشاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این مرحله از مسابقات و در مجوع چهار رشته بخش آوایی بیش از 400 نفر حضور دارند که شامل 233 نفر در بخش آقایان و حدود 170 نفر در بخش بانوان است.

بر همین اساس در این مرحله از مسابقات در بخش آقایان و در رشته قرائت تحقیق 84 نفر، در رشته قرائت ترتیل 52 نفر، در رشته حفظ کل 66 نفر و در رشته حفظ 20 جزء نیز 31 نفر حضور دارند.

در بخش بانوان نیز 37 نفر در رشته قرائت تحقیق، 46 نفر در رشته قرائت ترتیل، 56 نفر در رشته حفظ کل و 31 نفر در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم حضور دارند.

در بین استان‌های کشور نیز شش استان تهران با 42 نماینده، خراسان رضوی با 30 نماینده، قم با 26 نماینده، اصفهان با 24 نماینده، گیلان با 22 نماینده و استان خوزستان با 21 نماینده بیشترین متسابق را در بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان دارند.

همچنین در این مرحله استان سیستان و بلوچستان با چهار شرکت‌کننده و استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان با هفت متسابق کمترین نماینده را در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن دارند. این مسابقات شامل رشته‌‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء قرآن کریم است.

بر اساس گزارش ایکنا چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سه بخش آوایی(قرائت و حفظ قرآن کریم)، نغماتی(اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی) و معارفی(تفسیر عمومی قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه و ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه) برگزار می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها در یک بازه زمانی مجزا و به میزبانی یکی از استان‌های کشور برپا می‌شود.

داوری مرحله مقدماتی بخش آوایی که شامل رشته‌های قرائت و حفظ قرآن است به میزبانی استان کرمانشاه و مرحله نهایی نیز به میزبانی استان خوزستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha