به گزارش ایکنا، مجتبی همتیفر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک امروز 19 مهرماه با حضور در نشستی خبری به مناسبت هفته ملی کودک اظهار کرد: دوره کودکی و تربیت آن به همه سیاستگذاران، کنشگران اجتماعی و والدین یادآوری میکند که جایگاه و موقعیت راهبردی این دوره را باید مرور کرد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آینده کشور، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آینده کودک در گرو شرایط امروز آموزش و پرورش است و اگر میخواهیم آیندهای درخور و شایسته بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم، باید امروز را دریابیم. همچنین اگر به دنبال تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم، حتماً دوره کودکی باید به عنوان دورهای بنیادین مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: دغدغه تربیتی موضوعی است که از ابتدای انقلاب وجود داشته است و طرح تغییر آن نیز همان زمان به صورت بنیادین نوشته شد اما سوال این است که آیا ما توجه اساسی به این امر داشتهایم؟ این سوال را باید از سیاستگذاران و همه دستاندرکارانی که متولی بودهاند پرسید. امیدوارم توجه بیشتری به این امر داشته باشیم و صرفاً فقط یک سازمان تشکیل نشده باشد و همچنین امیدوارم هفته ملی کودک تلنگری برای ما در همه سازمانها باشد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: مشخص است که نظام، عزم بزرگی برای تربیت کودک دارد و این موضوع با تشکیل سازمان و ارائه خدمات تربیتی فرهنگی، مشهود است. امیدواریم این خدمات همواره شامل همه کودکان ایرانی بشود.
همتیفر در ادامه با اشاره به این که از جمله مهمترین رسالتهای سازمان تعلیم و تربیت کودک، ایفای نقش «یارِ کودکستانها» است، گفت: یکی از اصلیترین دغدغههایی که باعث تشکیل سازمان تعلیم و تربیت شد، دغدغه محتوایی بود. با یک سازوکار مشخص باید کمک کنیم محصولات خوب شناسایی، ارزیابی و معرفی شوند تا به عنوان یک حرکت شتابدهنده، استانداردها را به کودکان و کودکستان عرضه کنیم.
وی ادامه داد: چنین موضوعی باعث میشود محتوای خوبی در اختیار خانوادهها قرار گیرد. با همکاری بخش مردمی سازمان و همچنین همکارانمان در سازمان پژوهش و دیگر بخشها، در این راستا رویدادی را با عنوان «یارستان کودکستان» طراحی کردیم؛ نقش این رویداد یاری رساندن به کودکستانها و خانوادههاست.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: در این رویداد مجموعه محصولات فاخر را شناسایی کردیم، ارزیابیهای لازم انجام شد و پس از آن، محصولات منتخب معرفی شدند. خداراشکر توانستیم از طراحان این محصولات فاخر قدردانی کنیم و با پذیرش و معرفی این محصولات، نشان دهیم کیفیت کار مهم است.
وی افزود: نکته مهم در این رویداد این بود که از استانهای مختلف، محصولات گوناگونی را داشتیم که این بسیار حائز اهمیت است، چون نشان از مشارکت همگانی در تولید محصول فاخر برای کودکستانها دارد.
فراخوان نقاشی «کودک من»
در بخش دیگری از این نشست رخساره فضلی، معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از فراخوان نقاشی «کودک من» خبر داد و گفت: امسال فراخوان نقاشی برای کودکستان دوره دوم با موضوع خانواده من در قالب پرسش مهر اعلام شد.
وی افزود: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به پرسش مهر بسنده نکرده و آن را به یک فرصت تربیتی تبدیل کرده است. هدف ما پرورش ذوق هنری و خلاقیت کودکان در قالب نقاشی و طراحی موقعیتهای یادگیری از سوی مربیان است.
محورهای ارسال اثر
فضلی مخاطبان این فراخوان را کودکستان دوم یعنی کودکان چهار تا شش سال و گروه دوم مربیان کودکستانها دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح از امروز 19 مهرماه آغاز شد و تا پایان سال تحصیلی طی چند مرحله برگزار خواهد شد.
وی محورهای اجرای این جشنواره را نقاشی آزاد، نقاشی و طراحی قصه و اجرای نمایش و ساخت کتاب بر مبنای نقاشیها و داستانها دانست و گفت: آثار در مناسبتهای مختلف در قالب نمایشگاه عرضه میشود.