پتانسیل قدرت نرم اقلیت‌های مسلمان برای احیای تمدن اسلامی
کد خبر: 4091381
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳
گزارشی در لندن بررسی کرد؛

پتانسیل قدرت نرم اقلیت‌های مسلمان برای احیای تمدن اسلامی

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که اقلیت مسلمان جهان برای ایفای نقش سازنده خود باید به‌طور مستقل سازماندهی شوند و استراتژی خاص خود را داشته باشند چون پتانسیل قدرت نرم قوی برای احیای تمدن اسلامی را دارند. 

به گزارش ایکنا به نقل از فایوپیلارز، یک گزارش جدید مدعی شده است که اقلیت‌های مسلمان در سراسر جهان در سازماندهی توان بالقوه خود موفق نبوده‌اند. 

در گزارش مؤسسه عیان (Ayaan Institute) با عنوان «امت در حاشیه؛ گذشته، حال و آینده اقلیت‌های مسلمان» آمده است که اقلیت‌های مسلمان باید از کشورهایی مانند عربستان سعودی، ترکیه، قطر و امارات مستقل‌تر شوند. 

این گزارش که توسط یحیی بیرت نوشته شده است، این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه مسلمانان می‌توانند با توجه به چرخش به سوی ناسیونالیسم قومی و پیدایش جهان چندقطبی، به عنوان اقلیت، زنده بمانند و حتی رشد کنند.

توجه فوری به راهبردهای افزایش رفاه اقلیت‌های مسلمان

نویسنده این گزارش استدلال می‌کند که راهبردهای افزایش آزادی‌ها و رفاه اقلیت‌های مسلمان نیاز به توجه فوری دارد، زیرا این اقلیت‌ها اغلب تحت‌الشعاع رقابت‌های بین‌ کشورهای مسلمان قرار می‌گیرند. این گزارش همچنین این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه روابط بین اقلیت‌های مسلمان و جهان اسلام می‌تواند متقابلاً قدرتمند شود؟

در این گزارش آمده است که اقلیت‌های مسلمان پتانسیل قدرت نرم قوی برای احیای تمدن اسلامی دارند. در حال حاضر 22 درصد از مسلمانان به عنوان اقلیت زندگی می‌کنند که معادل بیش از 400 میلیون نفر است. سی و یک اقلیت مسلمان امروزه با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در سرتاسر جهان وجود دارد. دومین جمعیت مسلمان در جهان یک اقلیت 213 میلیون نفری در هند است که بیش از نیمی از اقلیت‌های مسلمان جهان را تشکیل می‌دهند.

جهانگیر محمد، مدیر مؤسسه عیان گفت که برای ایفای نقش سازنده، جوامع اقلیت مسلمان باید «به‌عنوان بخشی از امت جهانی، به‌طور مستقل سازماندهی شوند و استراتژی خاص خود را داشته باشند. 

مسلمانان بریتانیا؛ فعال‌ترین اقلیت در جهان غرب

این گزارش همچنین جمعیت مسلمان 3.37 میلیونی بریتانیا را مورد بحث قرار می‌دهد که در حال حاضر از نقاط قوت قابل توجهی از نظر قدرت نرم و سخت اسلامی برخوردار است. مسلماً این اقلیت مسلمان از دوران شکوفایی مالکوم ایکس، به ویژه پس از سال 1989، فعال‌ترین اقلیت مسلمان در غرب بوده است.

این گزارش می‌گوید: مسلمانان بریتانیا از مزیت قدرت نرم در زبان انگلیسی به عنوان یک زبان جهانی در حال توسعه برخوردار هستند که از طریق اینترنت می‌توانند بر جهان تأثیر بگذارند.

عوامل امیدوارکننده دیگری از قدرت نرم و سخت مسلمانان بریتانیایی وجود دارد که عبارتند از: (1) روند رو به رشد بخش‌های رسانه‌ای خلاق و آنلاین. (2) بخش خیریه قوی، با 700 میلیون پوند کمک‌های بشردوستانه سالانه. (3) شهر لندن به عنوان یک مرکز مالی اسلامی و مرکز پیوندهای تجاری با جهان اسلام.

انتهای پیام
captcha