رقابت ۴۲۴ نفر در مسابقات قرآن سازمان صنایع دریایی
کد خبر: 4091653
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

رقابت ۴۲۴ نفر در مسابقات قرآن سازمان صنایع دریایی

مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رشته‌های مختلف طی دو روز با استقرار اعضای هیئت داوران در تهران در حال برگزاری است.

مسابقات قرآن سازمان صنایع دریاییبه گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش بانوان(بانوان شاغل، همسران و فرزندان دختر) و آقایان (همسران و فرزندان پسر) در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ کل و حفظ اجزای ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ قرآن، مفاهیم قرآن و اذان روز گذشته ۲۱ مهرماه از ساعت ۸ تا ۱۶ در ستاد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد و همچنان داوری‌ها تا بعد از ظهر امروز همچنان ادامه دارد.

بنابر گفته محمدتقی براتی، مسئول دارالقرآن سازمان صنایع دریایی این دوره از مسابقات در ۱۳ رشته و شش گروه با دعوت از داوران بین‌المللی، ملی و سازمانی چون محمد پورعاشوری، محمدرضا غلامی، حمید قربانی، مهدی میرزایی، علی شاپوری، مهدی ملکی، محمد سیدعلی‌حسینی و در بخش بانوان چون فاطمه ابراهیمی، مریم تقی‌زاده، طاهره کریمی، اعظم الماسی و زهره مقدسی، برگزار شد.

براتی افزود: در این دوره بالغ بر ۸۵۰ نفر از متسابقان در سطح کل مجموعه‌های سازمان صنایع دریایی به رقابت پرداختند و تعداد ۴۲۴ نفر به مرحله نهایی راه یافتند که از این تعداد ۴۷ نفر در گروه پسران، ۱۳۵ نفر در گروه آقایان شاغل، ۲۸ نفر در گروه کارکنان وظیفه، ۵۹ نفر در گروه فرزندان دختر، ۲۱ نفر در گروه بانوان شاغل، ۱۲۸ نفر در گروه همسران، از طریق برنامه قرار(به صورت تصویری) و همزمان تلفنی با هم به رقابت می‌پردازند.

وی درباره نوآوری این مرحله از مسابقات و گستردگی حجم مخاطبان در کشور و برگزاری برخط رقابت‌ها گفت: به منظور هدایت گروه فرزندان دختر و پسر به رشته قرائت، رشته قرائت تقلیدی افزوده شده است. بنابراین ۱۵ قرائت در سبک‌های قاریان مطرح مصری چون استاد عبدالباسط، منشاوی، خلیل الحصری انتخاب و به متسابقان اطلاع‌رسانی شده است. همچنین امتیاز تشویقی در کنار هدایای نقدی برای متسابقان  و حافظان کل نیز محسوب می‌شود.

بنابر گزارش ایکنا، رقابت بخش بانوان در دو گروه داوری مجزا در رشته حفظ با ۹۲ متسابق انجام شد. البته قرعه‌های(آیاتی که متسابق باید آن را تلاوت کند) این دو رشته تحقیق و ترتیل همسران و بانوان شاغل، پنج دقیقه پیش از نوبت‌شان به آنها گفته شد.

نکات مورد توجه قاریان در فصل سرد سال

مریم تقی‌زاده، داور رشته صوت و لحن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به گستردگی متسابقان سازمان صنایع و حضور آنلاین شرکت‌کنندگان از طریق صوت و تصویر، گفت: سطح رقابت‌ها متوسط رو به بالا بود.

وی با اشاره به مواردی که باید با توجه به ورود به فصل سرد سال و ویژگی آب و هوایی هر منطقه، مورد توجه قاریان قرار گیرد، اظهار کرد: قاریان و حافظان سعی کنند فضای تلاوتشان، رطوبت داشته باشد. سعی کنند مصرف مایعات معتدل را داشته باشند و از اضطراب و استرس دوری کنند و خواب کافی پیش از اجرا داشته باشند.

تقی‌زاده با اشاره به ضرورت تلاوت و تمرین روزانه برای قاریان و مرتلان، بیان کرد: تلاوت روزانه علاوه بر انس و ارتقای آرامش فرد، موجب مهارت در اجرا نیز می‌شود. اگر قاریان و مرتلان فی البداهه در محفلی بخواهند به اجرا بپردازند، ممکن است دچار استرس و اضطراب، ناکوکی‌ها و کاستی‌هایی در بحث صوت شوند که این برنامه روزانه از این امر می‌کاهد.

وی با ابراز خرسندی از افزوده شدن رشته قرائت تقلیدی در مقطع فرزندان زیر ۱۶ سال، گفت: من از مشوقان اجرای این رشته در مسابقات بودم. چون پایه تلاوت نوجوانان و خردسالان از این سال‌ها شکل می‌گیرد و استماع تلاوت اساتید ممتاز در این زمینه اثرگذار است.

تاثیر تلاوت‌های تقلیدی در اجرای محافل

این قاری با اشاره به اینکه با تلاوت‌های تقلیدی آسیب‌های تلاوتی کمتر است، افزود: شاید فردی از فضای مسابقه فاصله گرفت و به سمت اجرا در محافل رفت. این تقلید در تلاوت‌ها در اجرای برنامه‌اش اثرگذار است، موضوعی که هم برای تشویق و هم انس بیشتر با قرآن مؤثر است.

این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: پیشنهاد من به نوجوانان برای تقلید از سبک‌های راغب مصطفی غلوش و مصطفی اسماعیل است. تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل دارای پایه لحنی خیلی خوب است و قاریان حتی اگر نتوانند فضای صوتی استاد را اجرا کنند، ردیف‌های لحنی را می‌توانند تقلید کنند. تلاوت‌های استاد غلوش هم دارای درجات صوتی است که برای قالب افراد قابل اجراست.

در ادامه اعظم الماسی، داور وقف و ابتدا افزود: قرائت‌ها دارای سطح متوسط است به نظر می‌آید با توجه به کرونا و محدودیت‌هایش، بانوان از آموزش دور بودند و سطح متسابقان نسبت به ادوار گذشته پایین‌تر آمده است و امیدواریم از این به بعد با توجه به ازسرگیری کلاس‌های آموزشی، سطح مسابقات بالاتر رود.

قاریان در ابتدای راه به فصاحت و صحت قرائت بپردازند

وی درباره افزوده شدن رشته قرائت تقلیدی به مسابقات افزود: استقبال خوبی از سوی فرزندان زیر ۱۶ سال از این رشته شده است، اما متسابقان با توجه به استعداد و علاقه‌شان و توصیه اساتید، قاری تقلیدی خود را انتخاب کنند.

این داور قرآن با تاکید بر اینکه اگر قاری بخواهد به صورت اصولی یاد بگیرد باید در تجوید و فصاحت تبحر پیدا کند و قرآن را درست بخواند، گفت: برخی بدون اینکه بتوانند قرآن را درست بخوانند به سراغ صوت و لحن می‌روند حال آنکه اول باید سطح قرائت خود را در زمینه تجوید، فصاحت و صحت قرائت درست کنند و سپس در قسمت لحن ورود پیدا کنند.

در ادامه طاهره کریمی، داور صحت حفظ و وقف و ابتدای این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا درباره سطح اجراها، گفت: رقابت‌ها خوب بود. قراء سعی می‌کردند، نکات تجویدی را براساس نکات آیین‌نامه اجرا‌ کنند و این نشان‌‌دهنده اشرافشان بر آیین‌نامه بود. حسن حفظ حافظان نیز تا حدودی خوب بود.

وی با اشاره به راهکاری برای حسن حفظ بهتر حافظان، افزود: استماع مداوم تلاوت اساتید، بهترین راهکار برای رسیدن به حفظ مطلوب است. اگر حافظان، فایل صوتی اساتید را به خوبی گوش دهند و حفظ جدیدشان را به نحو احسن انجام دهند یا برنامه ۵، ۷ و ۱۰ درس خود را به خوبی اجرا کنند، می‌توانند حسن حفظ خوبی را ارائه کنند و از سوی دیگر مباحثه روزانه نیز مهم است. بنابر این اگر حافظ، حفظ اولیه خوبی داشته باشد و برنامه روزانه مرور حفظ ۵، ۳ و ۱ جزء را داشته باشند، محفوظات خود را همیشه خواهند داشت.

کریمی اضافه کرد: حسن حفظ قوی و رعایت موارد وقف و ابتدا، نکات تجویدی و رعایت دو نغمه و مقام در صوت و لحن باعث می‌شود تا حافظ امتیاز خوبی را کسب کند.

همچنین رشته مفاهیم این دوره از مسابقات از طریق تارنمای آنلاین آزمون‌گیر به صورت همزمان ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در قالب پاسخ به سوالات چهارگزینه‌ای براساس تفسیر نمونه جزء ۲۲ برای خانواده‌ها (همسران و فرزندان) و جزء ۲۵ برای آقایان شاغل و کارکنان وظیفه برگزار شد.

رقابت شرکت‌کنندگان در بخش آقایان، امروز تا ساعت 16 ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha