پیامبری که دختران را «از زنده به گور شدن» رهانید
کد خبر: 4091738
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

پیامبری که دختران را «از زنده به گور شدن» رهانید

17 ربیع الاول، چشم جهان را به میلاد پیامبری روشن می‌سازد که جهان را از جاهلیت و دختران را از زنده به گور شدن رهانید تا اخلاق و انسانیت در جهان بشری جاری شود.

پیامبر رحمت، ولادت پیامبر17 ربیع الاول مصادف با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و خاتم پیامبران است که اخلاق و مهرورزی را به جهانیان هدیه می‌کند و انسان جاهلی را به مرتبه توحید و معنویت می‌رساند؛ پیامبری که وجود مبارکشان سرشار از مهر و اخلاق بود و با تمسک به اخلاق نیز اسلام را گسترش می‌دهد تا انسان‌ها را نسل به نسل با معارف غنی اسلام و انسانیت درهم‌آمیزد.

حضرت محمد(ص) از همان ابتدا و قبل از مبعوث شدن به حسن اخلاق، امانت و صداقت شهرت داشت و به گونه‌ای که در اخلاق و امانت‌داری زبانزد خاص و عام بوده و مردم آن زمان به او «محمدامین» می‌گفتند، او که خاتم پیامبران بود تمام وجودش را نثار کرد تا دین اسلام پا گرفته و ماندگار شود.

پیامبری که تمام زندگی‌اش سرشار از عطوفت و پاکی بود و نه تنها مسلمان که غیرمسلمان نیز از اندیشه‌های ایشان به وجد می‌آید؛ تا جایی که گوته، شاعر مشهور آلمانی، قطعه شعری با عنوان "نغمه محمد" می‌سراید، جرج برناردشاو، نویسنده مشهور ایرلندی، حضرت محمد را منجی بشریت می‌نامند و یا مهاتماگاندی که اخلاق و منش والای پیامبر را علت گسترش اسلام توصیف می‌کند.

پیامبر گرامی اسلام که اخلاق را سنگ بنای حیات خویش کرده و اندیشه‌های حقیقت‌جو را مجذوب خود، همواره امتش را به جوانمردی، پارسایی، دستگیری از نیازمندان و پرهیز از ظلم دعوت می‌کند و اخلاق سنگ بنای تمام اندیشه‌های الهی اوست؛ چنانچه در حدیثی می‌فرماید: «هر کس در رفتارش با مردم ستم نکند و در گفتارش، دروغ نگوید و در وعده‌اش، تخلف نورزد، مروتش کامل و عدالتش آشکار است» و یا در حدیثی دیگر می‎فرماید:«کسی که در راه احقاق حق ستمدیده ای گام بردارد، خداوند قدمهای او را در آن روز که همه قدمها بلغزد، استوار خواهد کرد».

حضرت محمد(ص) همواره نگرانی‌های برای امت خود بعد از رحلت داشتند که مبادا بعد از رحلتشان امت اسلام دچار انشقاش و اختلاف شود، بر این اساس در اواخر عمر خود همواره به امر ولایت و رهبری جامعه تاکید داشته و توصیه‌های مهمی به امت اسلام ارائه کردند.

مهم‌ترین نگرانی‌های رسول اکرم برای امت اسلام

حجت‌الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نگرانی‌های پیامبر(ص) در مورد امت اسلام اشاره کرده و گفت: پیامبر در طول حیات مبارک خویش و به ویژه در اواخر عمر خود نگرانی‌هایی در مورد امت اسلام داشتند که در این رابطه نیز تاکیدات بسیاری کردند تا جامعه اسلامی دچار این آسیب‎ها نشود، اما متاسفانه این نگرانی‌ها گریبانگیر امت اسلام شده است.

وی اولین نگرانی رسول اکرم(ص) را سرنوشت رهبری امت اسلام بعد از وفاتشان عنوان کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام بارها در این رابطه و در مورد رسالت و جانشینی امیرالمومنین(ع)، در مکان‌ها و زمان‌های مختلف تاکید کرده بودند که این تاکیدات به ویژه در عید غدیر به اوج خود رسیده و از تعبیر «من کنت مولاه و هذه علی مولاه» استفاده می‌کنند، اما علی رغم این تاکیدات همچنان نگران سرنوشت رهبری جامعه بودند، چراکه می‌دانستند بعد از وفاتشان، تعدادی از افراد در این خصوص تخلف کرده و موجبات انشقاق در امت اسلام خواهند شد.

وی با تاکید بر این‌که پیامبر اسلام می‌دانستند اگر جانشینی امیرالمومنین(ع) محقق نشود، در جامعه اسلامی اختلاف به وجود خواهد آمد، ادامه داد: متاسفانه این نگرانی حضرت رسول(ص) بعد از وفاتشان رخ داد، در حالی که تا آخرین لحظات عمرشان بر موضوع ولایت امت اسلام تاکید داشتند و نگران بودند که جامعه دچار خطر شده و خسران ببیند؛ این امر نشان می‌دهد که موضوع ولایت جامعه تا چه اندازه اهمیت داشته و به همین دلیل، وحدت میان مسلمانان بعد از وفات نبی اکرم و عدم تحقق تاکیدات ایشان، تضعیف شد.

هادی با بیان اینکه مظلوم واقع شدن اهل بیت(ع) نیز یکی از نگرانی‎های پیامبر گرامی اسلام بود که بارها در عناوین و جملات مختلف، نسبت به آن هشدار داده و در این رابطه تاکید کرده بودند، افزود: مظلومیت اهل بیت(ع) دغدغه اصلی رسول اکرم(ص) بود و بارها در جملات مختلف در این رابطه تاکید کرده بودند، چنانچه در مورد حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین(ع) و همچنین امام حسن و امام حسین(ع) در قالب جملاتی نسبت به آزار و اذیت اهل بیت(ع)هشدار داده و امت را از این اقدام برحذر داشته بودند، اما بلافاصله بعد از رحلت جانسوز رسول الله(ص) این اتفاقات نیز رخ داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به این‌که یکی دیگر از دغدغه‌ها و نگرانی‌های رسول الله(ص)، دنیازدگی امت اسلام بود و بارها امت اسلام را از دنیازدگی برحذر داشته بودند، اضافه کرد: رسول اکرم(ص) طی 23 سال پیامبری خود ارزش‌ها را در جامعه گستراند و انسان جاهلی را به انسان توحیدی و الهی بدل کرد، درنتیجه دنیازدگی و دوری از ارزش‌ها یکی از مهم ترین نگرانی‌های رسول اکرم(ص) بود. جمله «حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ» نیز بر همین نکته تاکید دارد و خطاها نیز از جایی شروع شد که امت اسلام دنیا زده شدند.

وی با تاکید بر این‌که بی اعتنایی امت اسلام به قرآن کریم یکی دیگر از نگرانی‌های حضرت رسول(ص) بود که بسیار مورد تاکید قرار داده بودند، ادامه داد: بی‌اعتنایی به قرآن کریم در چند وجه قابل بررسی بوده و شامل بی‌توجهی نسبت به قرائت قرآن، بی اعتنایی به موارد تفسیری و معنا و مفاهیم قرآن و در نهایت عمل نکردن به دستورات و اصول قرآن کریم است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که ضعف بسیار بزرگی در جامعه اسلامی است که بچه مسلمان قرآن خواندن یاد نگرفته و نتواند آیه‌ای از قرآن را درست قرائت کند، افزود: بی اعتنایی به تفاسیر، معنا و مفاهیم قرآن و از همه مهم‌تر عمل نکردن به این مفاهیم و اصول نیز از جمله نگرانی‌های حضرت رسول بوده و نگران بودند که مبادا از قرآن و مفاهیم ارزشمند آن فاصله بگیریم؛ متاسفانه امروز نگرانی‌های نبی اکرم در مورد بی اعتنایی به قرآن کریم نیز قابل مشاهده است.

وی حاکمیت منافقان را نیز از جمله نگرانی‌های حضرت(ص) برشمرد و افزود: رسول اکرم همواره نگران بودند که مبادا حاکمانی روی کار آید که مردم هیچ راه گریزی از وی نداشته باشند، امثال یزیدها و معاویه‌ها که اسلام را به نابودی می‌کشانند؛ امام حسین(ع) نیز به همین دلیل جانش را در راه دین خدا فدا کرد و این امر یکی از نگرانی‌های برحق رسول‌الله بود، چراکه حاکم جامعه اسلامی اگر منافق، اهل ریا و دغل باشد، جامعه دچار گرفتاری و هرج و مرج خواهد شد.

تمسک به قرآن و عترت، مهم‌ترین توصیه رسول الله

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، مهم‌ترین توصیه‌های نبی مکرم اسلام را مربوط به قرآن کریم و اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: پیامبر اسلام در این رابطه بسیار تاکید داشته و به ویژه در اواخر عمر خود تاکیداتی با محوریت کتاب و عترت داشتند و قرآن و عترت دو یادگار گرانبهای نبی مکرم اسلام است.

وی با تاکید بر این‌که امت اسلام با عمل به دستورات رسول الله راه‌های پیشرفت و تعالی را طی می‌کنند، افزود: به ویژه عمل به قرآن کریم به عنوان معجزه و عمل به سخنان اهل بیت(ع) به عنوان قرآن ناطق، پیشرفت‌های شگرفی برای امت اسلام به ارمغان می‌آورد.

اسکندری با تاکید بر اهمیت توجه به تاکیدات نبی مکرم اسلام، بیان کرد: طبق فرمایش نبی اکرم(ص)، مسلمانان با عمل به قرآن و عترت، راه سعادت و هدایت را یافته و سعادتمند خواهند شد، اما اگر از این مسیر فاصله بگیرند، گمراهی و ضلالت دامن گیر جامعه اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha