علی‌اکبرزاده: احیای میراث ایرانی - اسلامی از برنامه‌های نشر جهاد است + فیلم
کد خبر: 4092768
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
گزارش ایکنا از مراسم رونمایی کتاب «ميلِ كُلی»/ 3

علی‌اکبرزاده: احیای میراث ایرانی - اسلامی از برنامه‌های نشر جهاد است + فیلم

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: احیای میراث فرهنگی ایرانی - اسلامی در برنامه‌های انتشارات جهاد دانشگاهی قرار دارد.

رونمایی از کتاب میل کلی

 به گزارش  ایکنا،‌ کتاب «ميلِ كُلی»، مجموعه هفت مقاله درباره ریاضیات و هیأت قدیم، به قلم دانشمند فرهیخته مرحوم آيت‌الله علامه حسن‌زاده آملی روز سه‌شنبه ۲۶ مهر با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، و حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طی مراسمی رونمایی ‌شد.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این مراسم ضمن بیان روایتی از تأثیر ریاضیات در تعیین قبله و تغییر شیخ‌الاسلام در زمان شاه‌طهماسب صفوی، عنوان کرد: بحث ریاضیات در قدیم مهم و جریان‌ساز بوده است.

تقویت هویت ایرانی و اسلامی

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت شناخت بزرگان تاریخ کشور، گفت: احساس ما همواره این بوده و هست که شناخت مواریث علمی و فرهنگی ایرانی و  اسلامی تأثیر زیادی در حفظ و تقویت هویت ایرانی- اسلامی دارد؛ میراث سرشاری که ما مملو از آن هستیم. از دیگر سو، دیگران با میراث‌های جعلی و با تکیه بر شاعرانی چون نظامی و مولانا برای خود هویت می‌سازند. متأسفانه ما در این قضیه ضعیف عمل کرده‌ایم و نسبت به میراث‌ علمی و فرهنگی خود غافل بوده‌ایم.

اعتراف غربی‌ها به هویت فرهنگی غنی ایران

علی‌اکبرزاده با اعلام اینکه حتی غربی‌ها به هویت فرهنگی غنی ایران اعتراف دارند، اضافه کرد: راسل در مقدمه «تاریخ فلسفه غرب» به چند نکته درباره ایرانی‌ها اشاره کرده و می‌گوید ایرانی‌ها در تاریخ نشان دادند اهل هجمه و تجاوز نیستند و اهل فرهنگ و علم و ادب هستند. همچنین در جایی اشاره می‌کند که مسلمان‌ها خیلی به درآمدن غرب از بربریت کمک کردند.

علی‌اکبرزاده: احیای میراث ایرانی-اسلامی از برنامه‌های انتشارات جهاد دانشگاهی است

وی با تأکید بر اینکه در گذشته شاخه‌های مختلف علم در جهان اسلام رواج داشته، اضافه کرد: تمام علوم در جهان اسلام در بهترین و باکیفیت‌ترین شکل خود در جهان اسلام و ایران دنبال می‌شده و عمده علما، ادبا، فلاسفه، ریاضیدانان، مورخان و اطبا، ایرانی‌های مسلمان بودند که اثرگذاری آن‌ها در علوم به قدری است که آثار ارسطو از یونان ابتدا به ایران و جهان اسلام آمده و از طریق و واسطه ابن‌سینا و ابن رشد به دست غربی‌ها رسیده است.

غرب فلاسفه یونان را با واسطه ایران می‌شناسد

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: آنچه امروز غرب درباره ارسطو، افلاطون، بطلمیوس و بسیاری دیگر از فلاسفه و دانشمندان دارد، همه از طریق آثار ابن‌سینا، ابن رشد، فارابی و امثال این دانشمندان ایرانی و مسلمان به اروپا رسیده است. حتی در ادبیات هم به گفته استاد جلال‌الدین کزازی، ایرانی‌ها قواعد ادبیات عرب را جمع‌آوری کردند اما ما متأسفانه نسبت به این بزرگان و مواریث غافل بودیم.

علی‌اکبرزاده با اشاره به اینکه متأخرین ما همچون علامه حسن‌زاده آملی هم از همین بزرگان بودند که متأسفانه خیلی از افراد جامعه حتی برخی افراد تحصیل‌کرده، ایشان، آثار و جایگاهی که در علم داشتند را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: اثری که علامه حسن‌زاده آملی در حفظ علوم قدیم داشت ناشناخته مانده بود و شاید برای خیلی‌ها جای تعجب داشته باشد که این عالم بزرگوار خیلی در فقه و مشتقات آن ورود نداشته بلکه بیشتر در حوزه ریاضیات و ادبیات تحصیل و ورود داشته است. لذا معرفی و نشر آثاری مانند «میل کلی» می‌تواند جوانان را به فرهنگ ایرانی و اسلامی علاقه‌مند کند و برای ما هویت بسازد.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه ما نه‌تنها درباره علوم قدیم خیلی کار نکردیم، در علوم جدید هم کار قابل‌توجهی انجام ندادیم، تأکید کرد: مثلاً دستاوردهای جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از برندهای علمی انقلاب اسلامی، تشریح نشده است؛ لذا یکی از کارهایی که ما در سال‌های اخیر در انتشارات جهاددانشگاهی شروع کردیم، معرفی شخصیت‌ها و شهدای علمی جهاددانشگاهی که کارهای علمی و تکنولوژی در جنگ انجام داده‌اند را شروع کردیم که خوشبختانه اثرگذار هم بوده است.  

احیای میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی 

علی‌اکبرزاده در پایان ضمن تأکید بر اینکه احیای میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی در برنامه‌های انتشارات جهاد دانشگاهی است به ارائه توضیحاتی درباره ساختار کتاب «میل کلی» پرداخت و گفت: این کتاب عمدتاً مربوط به شاخه‌ای از علم ریاضیات با عنوان هیات یا نجوم است و علاوه‌ بر مقدمه عالمانه‌ خود، شامل هفت مقاله است که پیش‌تر در مجله دانشگاه  انقلاب منتشر شده بودند و  اکنون جمع‌آوری شده و در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha