ارسال فراخوان به 120 کشور برای شرکت در مسابقات قرآن ایران
کد خبر: 4093893
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
مجیدی‌مهر بیان کرد:

ارسال فراخوان به 120 کشور برای شرکت در مسابقات قرآن ایران

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه فراخوان اعزام نماینده به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به بیش از 120 کشورارسال شده است، گفت: ما مدعی ام‌القرای جهان اسلام و صاحب‌سبک و صادرکننده پیام هستیم و در برگزاری مسابقات قرآن هم باید به صدور این استانداردها به دیگر مسابقات اقدام کنیم.

صدور استاندارهای مسابقات قرآن ایران به دنیا / پیش‌بینی حضور 120 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهل و‌ نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور امروز یکم آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس این ستاد و دیگر اعضای آن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حمید‌ مجیدی‌مهر، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در سخنانی با اشاره به اینکه در این جلسه اولین رأی‌گیری انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات با آیین‌نامه جدید را شاهد خواهیم بود، گفت: از کسانی که در دو سال گذشته در کنار ما بودند، نهایت قدردانی را داریم.

شعار ستاد عالی مسابقات قرآن 

وی در ادامه افزود: ستاد عالی مسابقات قرآن نقش هدایتگری، سیاستگذاری و استانداردسازی مسابقات قرآنی کشور را بر عهده دارد و لذا ما شعار را با عنوان هدایت، نظارت و حمایت انتخاب کرده‌ایم. بخش هدایت به سیاستگذاری و توجه به اسناد بالادستی و قوه نرم‌افزاری که در اختیار نهادهای دولتی و مردمی در حوزه مسابقات قرار می‌گیرد، اختصاص دارد، ستاد عالی در این حوزه در سال‌های گذشته اقداماتی انجام داده است اما کافی نیست. در این دوره با همت کمیته طرح و برنامه این بُعد از ستاد عالی مسابقات تقویت خواهد شد.


گزارش تصویری جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ستاد عالی مسابقات صرفاً موتور صادرکننده مجوز یا عدم مجوز نیست و نباید اینگونه باشد، ستاد عالی مسابقات باید بتواند راهبردها را تعیین و برای آن هم اقدامات اجرایی تقریر کند. در همین راستا جلساتی را با سازمان ملی استاندارد کشور برگزار کردیم تا اولین نشان ملی استاندارد در حوزه مسابقات و محافل قرآنی به تأیید شورای عالی استاندارد که رئیس‌جمهور رئیس آن است، طراحی کنیم. بعد از این طراحی این موضوع به عنوان قانون برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

حمید مجیدی مهر دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور

مجیدی‌مهر تصریح کرد: با این کار به مرحله‌ای خواهیم رسید که اگر در یک وزارتخانه مسابقه قرآن برگزار شود به استناد بندهای قانون استاندارد با اینها وارد بحث خواهیم شد. در آن شورای استاندارد قرار بر این است ستاد عالی مسابقات به عنوان مرجع تعیین این استانداردها برای گرفتن این نشان شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد عالی مسابقات باید از مسابقات حمایت کند، بیان کرد: در این مدت که مسابقات قرآن از سوی نهادها و بخش‌های دولتی و مردمی برگزار شد، دوستان برگزارکننده شهادت خواهند داد که ستاد عالی مسابقات حتی در حوزه‌های فنی و مشاوره‌ای و اعزام نیروی متخصص کمک کرده است و این یکی از مولفه‌های مهم در مجموعه ستاد عالی مسابقات است.

مجیدی‌‌مهر به بحث نظارت به عنوان یکی از حلقه‌های مهم اشاره کرد و گفت: یکی از حلقه‌های مهم در مسابقات موضوع نظارت است، شما اگر اقدام اجرایی را برنامه‌ریزی کنید، بدون اینکه نظارت داشته باشید، یقین داشته باشید به هدف نخواهد رسید. من همینجا از ستاد عالی مسابقات و دبیرخانه این ستاد با توجه به فرادستگاهی بودن آن، درخواست دارم مسابقات اوقاف را نیز در تیررس نگاه خود قرار دهند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با تأکید بر اینکه ما برگزارکنندگان مسابقات قرآن باید نشان دهیم که کار قرآنی یعنی رعایت استانداردها بیان کرد: امروز ما نباید برویم جشنواره‌های فیلم داخلی یا خارجی را ببینیم که چکار می‌کنند و بعد همان را در مسابقات تکرار کنیم، اتفاقاً ما باید کار خودمان را انجام دهیم و حتی استاندارد خودمان را صادر کنیم.

وی افزود: در همین دوران کرونا خیلی از مسابقات دنیا تعطیل شد یکی از اساتید اعلام کرده بود، چرا ایران اقدام به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کرده است در حالی که مالزی با آن قدمت مسابقات خود را تعطیل کرده است؟ من در جواب این دوست می‌‌گویم مگر نگاه ما به مالزی است؟ ما باید استانداردهای خودمان را صادر کنیم. ما مدعی هستیم ام‌القرای جهان اسلام و صاحب‌سبک و صادرکننده پیام هستیم. وقتی اقدام به برگزاری مسابقات به صورت مجازی کردیم دیده شد که کشورهای دیگر و حتی همین مالزی به تقلید از ایران شروع به برگزاری مسابقات خود به صورت مجازی و حضوری کرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بعد از برگزاری مسابقات مجازی از سوی ایران بلافاصله چند کشور که برگزارکننده مسابقات هستند از ما خواستند تا دستورالعمل برگزاری را در اختیار آنها قرار دهیم. این برای ما در یک کشور شیعی باعث افتخار است. البته ما در اجرا نقص داریم، چرا که اولین تجربه برگزاری آن است، اما امروز این دانش در اختیار ما قرار گرفته و خیلی از کشورهای برگزارکننده مسابقات به این نتیجه رسیده‌اند که مسابقات خود را به سبک ایران برگزار کنند.

رصد مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی ستاد 

مجیدی‌مهر بیان کرد: یکی از کارهایی که ستاد عالی مسابقات انجام می‌دهد، رصد مسابقات بین‌المللی قرآن سایر کشورهاست. اینکه در آن کشورها چه می‌گذرد و چه سیاستی را پیش‌رو دارند مورد بررسی و تحلیل کارشناسان ما قرار می‌گیرد و نتایج این تحلیل‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا بهترین نتیجه‌گیری را داشته باشند.

وی افزود: امروز وقتی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران صحبت می‌کنیم و از آن به عنوان معتبرترین و بزرگترین رویداد قرآنی در دنیا یاد می‌کنیم، ادله بسیار زیادی وجود دارد، در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، شرکت‌کنندگان از هم‌اینک آیین‌نامه مسابقات را در اختیار دارند، تاریخ برگزاری و تمام نکات فنی، فرم‌های داوری، ارتباط مستمر با ستاد برگزاری مسابقات در ایران و ورود نهادهای سیاسی و حاکمیتی در کشورهای مبداء برای آنها مشخص شده است، اما در خیلی از کشورهای دنیا با چنین چیزی مواجه نیستیم. شرکت‌کننده ایرانی در مسابقات ترکیه حضور یافته اما تا یک ساعت قبل از شروع مسابقات از آیین‌نامه اطلاع نداشته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در این مسیر ما دانای کل نیستیم، بیان کرد: ما هم بر پایه دانش گذشتگان‌ اقدام می‌کنیم و البته کارهای نوآورانه و خلاقانه و با نگاه جهادی را هم در دستور داریم. البته این پایان کار نیست و بسیار خوشحال خواهیم شد تا صریح‌ترین انتقادات اعضای ستاد را داشته باشیم تا نقش ناظرانه آنها به خوبی ایفا و از انحراف‌های احتمالی جلوگیری شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان سخنانی پرداخت.(متن سخنان حجت‌الاسلام حمید محمدی)

گزارشی از فعالیت ستاد عالی مسابقات برای انتخاب اعضای جدید

بر اساس گزارش ایکنا،‌ در بخش دیگری از این جلسه کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز به ارائه گزارشی در مورد انتخاب اعضای جدید این ستاد پرداخت و گفت: نیمه‌های مردادماه امسال با 12 عضو حقوقی ستاد عالی مسابقات مکاتبه شد. در این مکاتبه پیشنهادات اولیه‌ای مطرح شده بود و برای دریافت پیشنهادات تکمیلی در خصوص چهار عضو حقیقی و چهار مسئول کمیته ستاد که دوره فعالیت آنها به اتمام رسیده است، مکاتبه شد. هفت عضو حقوقی به شکل مکتوب نامه ارسال کرده و نظرات خود را اعلام کردند و سایر اعضا هم به طرق دیگر نسبت به تأیید فهرست پیشنهادی اقدام کردند.

وی افزود: پیشنهادات دریافت شده همه در دسته‌های مختلف آماده شد و طبق آیین‌نامه جدید ستاد عالی باید در شورای معین اسامی واصله و بررسی می‌شد. برای هر یک از مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها بین سه تا پنج نفر باید رأی می‌آوردند تا در نهایت اسامی را به صحن ستاد اعلام کنیم. تمام این افراد با رأی‌گیری انتخاب و به صحن امروز معرفی شده‌ است.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور نیز به بیان نکاتی پرداخت.(متن سخنان حجت‌الاسلام خاموشی)

رأی‌گیری برای انتخاب اعضای جدید ستاد عالی مسابقات 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه برای انتخاب چهار عضو حقیقی و چهار مسئول کمیته رأی‌گیری شد. اعضای حقیقی شورا شامل دو صاحب‌نظر آقا و خانم در عرصه برگزاری مسابقات و دو صاحب‌نظر در زمینه قرائت و حفظ قرآن کریم است که بر همین اساس محمدرضا پورمعین، مژگان خان‌بابا، محمدحسین سعیدیان و مهدی حسنی با کسب بیشترین رأی به عنوان اعضای حقیقی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور معرفی شدند.

برای انتخاب مسئولان کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح و برنامه، علمی و فنی و نظارت و ارزیابی رأی‌گیری شد و در نهایت محمدحسین محمدزاده به عنوان مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کریم دولتی به عنوان مسئول کمیته طرح و برنامه، محمدتقی میرزاجانی به عنوان مسئول کمیته علمی و فنی و علی صالحی‌متین نیز به عنوان مسئول کمیته نظارت و ارزیابی انتخاب شدند.

ارسال فراخوان به بیش از 120 کشور برای اعزام نماینده 

بر اساس گزارش ایکنا، حمید مجیدی‌مهر به ارائه گزارشی از مراحل مختلف مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: برای برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، تاکنون به بیش از 120 کشور دعوتنامه ارسال شده است. به دلیل مشکلات اینترنتی زمان ثبت‌نام یک مرحله و تا 30 مهرماه تمدید شد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال یکی از دوره‌های موفق در معرفی کشورها باشد و امیدواریم رکورد حضور کشورها در این مسابقات که تا کنون 84 کشور بوده است شکسته شود و در این دوره شاهد حضور نمایندگان 90 کشور باشیم. کارهای غربالگری اولیه شرکت‌کنندگان انجام خواهد شد و مرحله مقدماتی آن به میزبانی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس و در اوایل دی‌ماه برگزار خواهد شد. همچنین همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص)، شاهد برگزاری مسابقات به صورت حضوری خواهیم بود.

مجیدی‌مهر اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی پیش رو مسابقه برترین‌‌ها خواهد بود یعنی ما تلاوتی را نخواهیم شنید که تصور شود ای کاش شخص دیگری به نمایندگی از آن کشور در مسابقات حضور نمی‌یافت.

وی از برگزاری همایش ملی توسعه موقوفات قرآنی در اصفهان خبر داد و گفت: علاوه بر این در اواخر سال شاهد برپایی همایش ملی حافظان قرآن کریم در شهر اراک خواهیم بود. در این همایش از بنیاد بین‌المللی کربلایی کاظم ساروقی رونمایی می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پایان از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن اعتاب مقدسه به همت تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) خبر داد و گفت: در روزهای اخیر ارتباطی از طریق حرم امام حسین(ع) با ستاد عالی مسابقات برقرار شد و از ما درخواست کردند در راه‌اندازی ستاد برگزاری مسابقات، سیاستگذاری و سایر موارد فنی حمایت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha