تپق قاری مالدیو در تلاوت و اجرای خوب نماینده مالایی‌ها
کد خبر: 4094000
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴
در شب پایانی رقابت‌های قرآن مالزی رخ داد؛

تپق قاری مالدیو در تلاوت و اجرای خوب نماینده مالایی‌ها

آخرین شب از شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در حالی با رقابت هشت نماینده باقی‌مانده برگزار شد که ملکه مالزی مهمان ویژه این رویداد بود و تلاوت پرحرارت نماینده میزبان، هموطنان تماشاگر در سالن همایش‌های کوالالامپور را بیش از پیش به شور و شعف واداشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، آخرین شب از شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شامگاه یکشنبه، اول آبان ساعت 20:30 به وقت محلی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کوالالامپور، پایتخت این کشور با حضور تونکو عزیزه آمینه اسکندریه، ملکه مالزی برگزار شد.


ببینید: 

گزارش تصویری آخرین شب رقابت‌های قرآن مالزی را در صفحه عکس خبرگزاری ایکنا ببنید.


خبرنگار ایکنا با ورود به مرکز همایش‌های بین‌المللی مالزی در آخرین شب رویداد بزرگ قرآنی این کشور شاهد حضور تعداد زیادی عکاس و فیلمبردار مالزیایی هم بود که هرکدام در جایی مستقر شده و دوربین به دست آماده شکار لحظه‌ها بودند.

این حجم از جمعیت اهالی رسانه در شب پایانی رقابت‌ها نوید حضور یکی از مقام‌های ارشد این کشور را می‌داد که با سؤال از آن‌‌ها مشخص شد تونکو عزیزه آمینه اسکندریه، ملکه مالزی مهمان ویژه شب پایانی مسابقات قرآن مالزی است که قاری این کشور را تا آخرین تلاوت همراهی خواهد کرد.

در این میان تیم تشریفات و استقبال از ملکه مالزی نیز یک ساعت قبل از آغاز برنامه در جایگاه‌هایی که برایشان تعیین شده بود، مستقر شده بودند و شادی وصف‌ناپذیر آن‌ها در خوش‌و بش‌هایی که با هم داشتند، هویدا بود.

تیم تشریفات و عکاسان مالزی آماده استقبال از ملکه

در آخرین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شاهد بیشترین حجم حضور شهروندان مالایی در سالن رقابت‌ها نیز بودیم که از یک ساعت قبل از آغاز مسابقات خود را برای همراهی و تشویق نماینده کشورشان به سالن پلنری هال مرکز همایش‌های کوالالامپور رسانده بودند.

حضور پرشور مالزیایی‌ها در سالن مسابقات

این مراسم طبق روال شب‌های گذشته با پخش کلیپ سرودهای مذهبی درباره عشق به قرآن به زبان مالایی آغاز شد و مجریان این مسابقات با خوش‌آمدگویی به سه زبان انگلیسی، مالایی و عربی حضار را به استماع تلاوت‌های آخرین قاریان شرکت‌کننده فراخواندند.

در برنامه پایانی هشت نماینده باقی‌مانده از قاریان آقا و خانم در دو بخش چهار نفره قرعه خود را تلاوت کردند.

بلال حموی از سوریه آغازکننده قرائت‌ها بود که قرعه خود را با تلاوت آیه 100 سوره نساء شروع کرد.

بلال حموی از سوریه

محمد زبیر از آفریقای جنوبی نیز تلاوت خود را از آیه 10 سوره انعام آغاز و به مدت 12 دقیقه تلاوت کرد و مانند تمام شرکت‌کنندگان تلاوتش را به مرز چراغ قرمز رساند.

محمد زبیر از آفریقای جنوبی

دیانکو سیتی امی از برونئی سومین شرکت‌کننده بخش نخست این رقابت بود که از آیه 92 سوره نساء تلاوت خود را آغاز کرد.

تپق قاری مالدیو در تلاوت و اجرای خوب نماینده مالایی‌ها

عبدالله عصام حسن از کویت هم با تلاوت آیات 8 تا 12 سوره مائده قرعه خود را قرائت کرد. او یکی از شرکت‌کنندگانی بود که در این شب از رقابت‌ها تلاوتی قوی و مبتنی بر رعایت قواعد تجویدی ارائه کرد.

عبدالله عصام قاری کویتی

با پایان بخش نخست این مسابقات حضار در سالن شاهد میان‌برنامه‌ای قرآنی بودند که دو تن از قاریان مالزیایی بر روی سن اجرا کرده و تحسین حضار را برانگیختند.

سو سانسری، از کامبوج آغازگر بخش دوم آخرین شب رقابت‌ها بود. اجرای سست و کسالت‌آور او باعث شد تا سکوت همیشگی سالن شکسته شده و همهمه مالزیایی‌ها نشان دهد قرائت چندان مطلوبی از خود نشان نداده است.

خانم «عایشه فاروق»، نماینده مالدیو نیز در این شب تلاوت خود را ارائه داد و استاد نصرت‌الله حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره تلاوت او تصریح کرد: نماینده مالدیو علی‌رغم اینکه با مقامات و اجرای طبقات لحنی آن آشنا بود اما با مقامات منطبق با صوت خود آشنایی کامل نداشت و اکثر الحان را در اکتاو اول صدای خود اجرا کرد و قدری استرس داشت که منجر به تپق روی یک کلمه شد.

تلاوت پر شور و حرارت قاری کشور میزبان

سرانجام انتظار تماشاگران مالزیایی به سر رسید و نوبت به اجرای قاری این کشور رسید.

تپق قاری مالدیو در تلاوت و اجرای خوب نماینده مالایی‌ها

ایمن رملان، قاری جوان از مالزی با حضور بر روی سن مسابقات قبل از تلاوت، سلامی گرم به حضار داد که نشان می‌داد حضور پرشور مخاطبان و مستمعان او را به وجد آورده و اعتماد به نفسش را افزایش داده است.

او قرعه خود را با تلاوت آیه 7 سوره مائده آغاز کرد که از همان ابتدا با تشویق و تحسین حضار در سالن همراه بود. 

استاد حسینی، مدرس و قاری ممتاز ایران معتقد است کاملاً طبیعی است که قاری مالزیایی با این اجرا از امتیاز میزبانی به خوبی بهره ببرد. اجرای مقام بیات در تلاوت او کامل نشد و بلافاصله به صبا و عجم منتقل شد. او در تلاوت اشکالات وقف و ابتدایی و تجویدی قابل ملاحظه‌ای داشت.

وی افزود: نماینده مالزی در تلاوت دارای نفس خوبی نبود به همین دلیل در برخی موارد او حتی از تلاوت دو کلمه که مفهوم کامل شود عاجز بود. در مجموع صوت، لحن و اجرای او خوب بود اما به لحاظ تجویدی مخصوصاً وقف و ابتدا اشکالات قابل توجهی داشت.

مانجور احمد از هند آخرین شرکت‌کننده در شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بود تا با تلاوت آیه 142 سوره نساء، مهر پایانی بر پرونده رقابت‌های قرآنی مالزی باشد.

مانجور احمد از هند

استاد حسینی معتقد است، او خیلی جدی و مصمم تلاوت کرد اما در کنترل شدت صوت و انطباق آن با لحن خیلی موفق نبود و همین عامل سبب ایجاد تکلف در تلاوت او شد. او علی‌رغم آشنایی با مقامات و اجرای طبقات مختلف اما در استفاده از تکنیک‌های صوتی از جمله نوانس و تنظیم شدت صدا خیلی متبحر نبود به همین سبب قدری تکلف در پرده‌های صوتی توسط به بالا داشت و در برخی موارد ناکوکی ایجاد می‌شد.

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که از چهارشنبه شب، ۲۷ مهرماه آغاز شد، امشب دوم آبان با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

«مسعود نوری» به عنوان نماینده ایران در این مسابقات در شب نخست پس از مراسم افتتاحیه به‌عنوان اولین شرکت‌کننده آغازکننده دور شصت و دوم قدیمی‌ترین رقابت قرآنی جهان بود که آیات ۱۵۶ تا ۱۶۴ سوره آل عمران را قرائت کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha