دعوت از سازمان «ماپیم» مالزی برای شرکت در نمایشگاه قرآن تهران
کد خبر: 4093932
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
در دیدار هیئت ایرانی با عزمی عبدالحمید صورت گرفت؛

دعوت از سازمان «ماپیم» مالزی برای شرکت در نمایشگاه قرآن تهران

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با عزمی عبدالحمید، رئیس سازمان اسلامی شورای مشورتی مردم‌نهاد مالزی(ماپیم) ضمن دعوت از وی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران اظهار کرد: آمادگی داریم در جریان این رویداد که طی ماه رمضان آینده برگزار خواهد شد، میزبان مؤسسه شما باشیم.

بازدید معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ از سازمان اسلامی ماپیم در مالزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، هیئت ایرانی اعزامی به مالزی در حاشیه برگزاری شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور به ریاست علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده؛ قائم‌مقام این معاونت، طاهری؛ مسئول دفتر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصرت‌الله حسینی؛ استاد راهنمای قاری ایرانی در رقابت‌های قرآنی مالزی با همراهی محمد اورعی کریمی؛ رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور ضمن حضور در مقر سازمان اسلامی شورای مشورتی مردم‌نهاد مالزی(ماپیم) با عزمی عبدالحمید، رئیس این سازمان دیدار و بر تقویت روابط دو سویه تأکید کرد.

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی استاد نصرت‌الله حسینی، قاری و مدرس ممتاز کشورمان آغاز شد و در ادامه عزمی عبدالحمید طی سخنانی به تاریخچه‌ ماپیم اشاره کرد و گفت:  این مؤسسه کار خود را از سال 2006 آغاز کرد و اکنون بیش از 200 مؤسسه زیر نظر آن فعالیت می‌کنند و تعداد اعضای آن به حدود 2 میلیون نفر می‌رسد.

وی افزود: کارهای زیادی در مورد مسائل بین المللی مسلمانان در سراسر جهان، از جمله در کشورهای جنوب شرق، انجام می‌دهیم.

این فعال مالزیایی فعالیت‌های ماپیم را در دو سطح دسته‌بندی کرد و افزود: سطح اول که از آن با عنوان «تحریر» یاد می‌کنیم، وظیفه بررسی ظلم‌‎هایی را که بر امت مسلمان می‌رود، بر عهده دارد و در کنار آن، کارهای انسان‌دوستانه هم انجام می‌دهیم.

همکاری ماپیم با سازمان ملل متحد

وی گفت: ما همچنین در تلاش هستیم تا سختی‌هایی را که مسلمانان در پی مهاجرت در سراسر جهان با آن مواجه هستند، با چشمی باز ببینیم. ماپیم با سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی تعامل دارد.

دعوت از سازمان «ماپیم» مالزی برای شرکت در نمایشگاه قرآن تهران

عزمی عبدالحمید اضافه کرد: حوزه فعالیت ما در این مبحث مناطق مختلفی را در بر می‌گیرد از جمله در سین‌کیانگ چین، میندانائو فیلیپین، میانمار، هند، سریلانکا، کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، در غرب آسیا از جمله در سوریه و یمن و در آفریقا از جمله در تونس، سودان و نیجریه.

وی سطح دوم فعالیت‌های ماپیم را «تغییر» نامید و افزود: هدف این برنامه پیگیری ایجاد تغییر درونی در امت اسلامی است؛ امتی که با مشکلات زیادی در زمینه اقتصاد، آموزش، خانواده، سیاست، رهبری و محیط زیست دست و پنجه نرم می‌کند.

عبدالحمید با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی ماپیم در سطح «تغییر» مربوط به مساجد می‌شود، افزود: ما در تلاش هستیم با تمامی مساجد مالزی همکاری کنیم تا امت اسلامی را از بستر مساجد بیدار سازیم.

مسجد مرکز توسعه امت اسلامی باشد

وی با تأکید بر اینکه مسجد باید به مرکز توسعه امت اسلامی تبدیل شود، افزود: یکی از اهداف برنامه‌های مساجد این است که اصلاحاتی را براساس قرآن در امور مختلف به جامعه محلی ارائه دهد.

ماپیم این دو آیه «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ: شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏‌ايد به كار پسنديده فرمان مى‌دهيد و از كار ناپسند بازمى‌داريد و به خدا ايمان داريد»(آیه 110 سوره آل عمران)  و «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ: مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‌كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏‌اند پس اميد است كه اينان از راه‏‌يافتگان باشند» (آیه 18 سوره توبه) را به عنوان موضوع و هدف اصلی برنامه ماپیم حول محور مساجد اعلام کرد.

وی با اشاره برنامه‌های ماپیم در مساجد، افزود: ما در تلاش هستیم کلاس‌های متعددی به ویژه برای نسل جوان، در زمینه فهم قرآن برگزار کنیم و این کلاس‌ها علاوه بر تلاوت قرآن، بر تفکر و به کارگیری مفاهیم قرآنی در زندگی روزمره هم می‌پردازد.

دعوت از سازمان «ماپیم» مالزی برای شرکت در نمایشگاه قرآن تهران

عزمی عبدالحمید از ایران دعوت کرد که به صورت بلندمدت در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشد و در ادامه به وضعیت کنونی امت اسلامی در جهان پرداخت و گفت: باید عزت را به امت برگرداند.

این فعال مالزیایی با ابراز تأسف از اینکه سبک زندگی مسلمین در جهان تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار گرفته است، افزود: باید به سمت فرهنگ، سبک زندگی و زبان قرآنی حرکت کنیم.

قرآن بیانگر خصوصیات جامعه ایمانی است

در ادامه علیرضا معاف خطاب به عزمی عبدالحمید اظهار کرد: شما از الگوی جامعه قرآنی سخن گفتید، برای این الگو باید توافق صورت گیرد و چیستی آن مشخص شود، خداوند در قرآن فرموده است: «الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ: همان خدایی که به آنها هنگام گرسنگی طعام داد و از ترس و خطراتشان ایمن ساخت»(آیه 4 سوره قریش)، « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً: و خدا شهرى را مثال زده است كه امن و امان بود»(آیه 112 سوره نحل)، این آیات نشان‌دهنده جامعه ای است که هم امنیت و هم اقتصاد در آن تأمین می‌شود و یا این که در آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ»(آیه 10 حجرات) و شش دستوری که بعد از این آیه داده می‌شود، خصوصیات جامعه قرآنی ایمانی مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از این شش دستور، شاخص اولویت که همان تقواست، بیان می‌شود و در آیات سوره مؤمنون نیز به خصوصیات جامعه ایمانی و قرآنی اشاره شده و بسیاری از آیات قرآن بیانگر این موضوع است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید به خصوصیات جامعه ایمانی در قرآن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و شاخص اولویت و برتری انسان‌ها را که همان تقواست و در قرآن بر آن تأکید شده است، مورد توجه قرار دهیم.

معاف همچنین گفت: پیامبر(ص) یک جامعه قرآنی را شکل داد و حضور ایشان در مدینه، مبتنی بر مسجد بود و تمدن اسلامی و نبوی با مسجد، حرکتش آغاز شد و این مسئله را باید امروزی کنیم و در دنیای امروز، محور تمدن‌سازی اسلامی قرار دهیم و با دنیای امروز تطبیق دهیم و توجه کنیم که چگونه جامعه نبوی را که الگو شد، در دنیای امروز شکل دهیم.

آمادگی ایران برای همکاری با ماپیم در فعالیت‌های خیریه

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که ما می‌خواستیم از شما تلمذ کنیم حرکت به سمت کارهای اجتماعی، خیرات اجتماعی، منافع عمومی و توجه به نیازها و مشکلات جامعه اسلامی است و این که بیش از آن که حرف دینی بزنیم، کار دینی انجام دهیم و مدرسه و مسجد بسازیم و در مشکلات کنار مردم باشیم، این الگویی است که در جمهوری اسلامی ایران به آن فکر می‌شود و برای آن طراحی‌هایی صورت گرفته است.

دعوت از سازمان «ماپیم» مالزی برای شرکت در نمایشگاه قرآن تهران

معاف افزود: بنابراین ما باید یک توافق محتوایی و راهبردی در ارتباط با خصوصیات جامعه قرآنی و ایمانی داشته باشیم و این‌که درباره مدل‌های عملیاتی تحقق چنین جامعه‌ای فکر و مدل‌هایی را در عمل برای آن پیاده‌سازی و اجرا کنیم، این همان چیزی است که ما را به الگوی جامعه قرآنی نزدیک می‌کند.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن دعوت از سازمان ماپیم و عزمی عبدالحمید برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران اظهار کرد: من رئیس این نمایشگاه هستم، ما آمادگی داریم در جریان این رویداد بین‌المللی که طی ماه رمضان آینده برگزار خواهد شد، میزبان مؤسسه شما و مجتمع «بیت‌الرضوان» وابسته به این مؤسسه باشیم تا فعالیت‌ها، خدمات و دستاوردهای این سازمان به جامعه ایران معرفی شود.

بنا بر این گزارش، این جلسه با اعطای یادبود سازمان اسلامی شورای مشورتی مردم‌نهاد مالزی(ماپیم) به علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قدردانی از محمد اورعی کریمی، رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور پایان یافت.

ماپیم را بیشتر بشناسیم

ماپیم از سازمان‌های اسلامی فعال در مالزی است و در چارت این سازمان دفتر ریاست، شورای کارشناسان و مدیریت شامل سازمان همکاری‌های اقتصادی «دی 8» (دفتر توسعه اقتصاد جهانی اسلامی)، دبیرخانه، شبکه NGOهای اسلامی جهان و امور بین‌الملل دیده می‌شود.

دبیرخانه متشکل از دفتر جوانان کشمیر (شورای زنان مالزی برای کشمیر)؛ اقتصاد ارگانیک و پایدار مالزی، شورای علمای آسیا (اتحادیه مساجد جهان در دفاع از مسجدالاقصی)، مؤسسه حمایت از عدالت و صلح، اتحادیه حمایت مردم کشورهای عضو آسه آن از فلسطین، بخش کمک‌های خیریه و بشردوستانه بین‌المللی، صندوق وقف الاقصی، کمپین امت برای تحقق عدالت، مؤسسه آموزش و توانمندسازی داوطلبان، شبکه رسانه‌ای بین‌المللی، آموزش داوطلبان و برنامه تحول‌آفرینی «قارعه» است.

در ادامه گزارش تصویری بازدید هیئت ایرانی اعزامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سازمان اسلامی شورای مشورتی مردم‌نهاد مالزی مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha