از صداهای ناکوک قاریان تا اجرای پخته نماینده برونئی + فیلم
کد خبر: 4093426
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۵
تحلیل نصرت‌الله حسینی از شب سوم مسابقات مالزی

از صداهای ناکوک قاریان تا اجرای پخته نماینده برونئی + فیلم

استاد تنغیم و مدرس صداسازی ضمن تحلیل تلاوت متسابقان در شب سوم رقابت‌های بین‌المللی قرآن کشور مالزی بیشتر قرائت‌های این شب را بی‌حرارت، ناکوک و کم‌ریسک توصیف و بیان کرد: نماینده برونئی به لحاظ تکنیک و پردازش الحان و اجرای کلاسیک مقامات خوب ظاهر شد و با وجود یکی دو مورد وقف و ابتدای با اشکال در مجموع قاری موفق شب سوم مسابقات بود.

از صداهای ناکوک قاریان شب سوم تا اجرای پخته نماینده برونئی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، نصرت‌الله حسینی، استاد راهنمای اعزامی ایران به همراه مسعود نوری، قاری ممتاز کشورمان در مسابقات قرآن مالزی ضمن تحلیل تلاوت‌های شب سوم این رقابت‌ها گفت: شرکت‌کننده اول عبدالعزیز سهیم از کشور الجزایر از صدای خوب و خوش‌طنین برخوردار بود.و قرائت خود را به روش ورش از نافع اجرا کرد و سبکی برگرفته از سبک عبدالباسط محمد عبدالصمد داشت. تلاوت او همانند سبک استاد عبدالباسط بیشتر مبتنی بر تکرار بخش قرار مقامات بود و توجه خوبی به اکمال نغمات و الحان نداشت.

وی افزود: او ضمن داشتن صدای بسیار خوب اما در اجرای تلاوت مسابقه‌ای و منطبق بر آیین‌نامه خیلی موفق نبود یک مورد هم قطع نفس در بین آیه داشت.

استاد حسینی در ادامه درباره تلاوت محمد رشاد از سریلانکا هم گفت: او دارای نفس کم بود و در وقف و وصل‌های خود در برخی موارد با اشکال همراه بود. کوک تلاوت را هم بالاتر از حد طبیعی اختیار کرده بود. به همین دلیل در اواسط تلاوت به اکتاو اول صدای خود برگشته بود و کارهای لحنی و اجرای مقامات را در آن قسمت انجام داد. البته باید یادآور شد توانمندی‌های خوبی داشت اما تجربه لازم در اجرای مسابقه‌ای و شناخت جایگاه صدای خود را بطور کامل نداشت.

دارا موتاسیا از تایلند نفر سوم و قاری خانم امشب مسابقات مالزی بود که استاد حسینی درباره اجرای این قاری جنوب شرقی آسیا تصریح کرد:‌ او تلاوت خود را در پرده مناسب شروع نکرد و صدایش تا پایان تلاوت گرفتگی داشت و انعطاف صوتی لازم را هم نداشت.

از صداهای ناکوک قاریان شب سوم تا اجرای پخته نماینده برونئی

وی با اشاره به اینکه تکلف و انقباض اندام صوتی و عدم سهولت در اجرا در کل تلاوت این خانم مشهود بود، گفت: او در اجرای مقام حجاز هم دچار خروج شد. علی‌رغم همه اشکالات با اجرای مسابقه‌ای و تلاوت مناسب در مسابقه آشنا بود و سعی در اجرای مسابقه‌ای و تلاوت و تنوع داشت و با زیر نغمات آشنا بود و در دقایق پایانی کلمه «ثلاثه» را با حرف س «سلاسه» اجرا کرد و موجب تعجب همه حضار شد و در مجموع تجوید خوبی نداشت.

نصرت‌الله حسینی، دارنده مدرک درجه یک استادی تنغیم و مدرس صداسازی در ادامه با اشاره به اجرای محمد علاء‌الدین، نماینده مصری حاضر در این دوره رقابت‌ها گفت: همانطوری که قبل در اجراهای بیشتر شرکت‌کنندگان مصری در مسابقات قرآن ملاحظه شده بود او هم علی‌رغم توانایی و سبقه قابل توجه تلاوت قرآن کشور مصر ولی با تلاوت مسابقه‌ای و اجرای کامل و به موقع مقامات آشنا نبوده و در دقایق نخست در قطعات اول بیش از اندازه در قرار صدا ماند و پس از ورود به مقام رست هم به اجرای قرار و جواب مقامات بسنده کرده و از اجرای درجات بالای مقامات امتناع می‌ورزید. ضمن آنکه او هم مانند خیلی‌ از شرکت‌کنندگان صدای آماده‌ای نداشت.

این مدرس و قاری قرآن سپس به تلاوت اختر نورانی از هلند اشاره و بیان کرد: او دارای صدای باس(بم) و خوش‌طنین است و در همان دقایق نخست نشان داد که در اجرا و تسلط بر الحان تبحر زیادی ندارد و به علت نداشتن نفس طولانی خیلی با احتیاط خواند.

وی افزود: این قاری بعد از چند دقیقه تلاوت و صعود به طبقات توسط و اوج، خط و خش و گرفتگی‌های فراوان در تلاوتش مشهود شد و در اجرای کامل طبقات صوتی مقامات موفق نبود و در اجرا تکلف داشت. به نظر می‌آمد قاری بیمار شده است.

این مجری صدا و سیما با بیان اینکه ریم السعد، قاری خانم از عراق تبحر و تجربه بالایی نداشت و بیشتر کاراهای لحنی را در طبقات پایین و توسط صدای خود اجرا کرد، گفت: حرارت و حس بالایی در تلاوت این قاری وجود نداشت و او در مقام حجاز ماندگاری زیادی داشت و در ورود به مقام نهاوند خارج شد و در بیشترین انتقال‌ها ناکوک و خارج می‌شد و در مجموع تلاوت کم ریسک (تحرک) و در اواخر تلاوت نقاط برجسته هم داشت.

از صداهای ناکوک قاریان شب سوم تا اجرای پخته نماینده برونئی

قاری برونئی و اجرایی موفق 

استاد حسینی تلاوت محمد بن علی از برونئی را نیز بررسی و تصریح کرد: او در پرده مناسبی تلاوتش را شروع نکرد و قدری پایین بود. به همین خاطر دقایق نخست تلاوت کم‌رمق بود و حس لازم را نداشت. به لحاظ تکنیک و پردازش الحان و اجرای کلاسیک مقامات خوب بود. ممتاز نبود و تنظیمات صوت خیلی خوب نبود و صدایش شدت لازم را نداشت و در یک مورد نفس کم آورده و قفله، ناقص تمام نشد و در ضمن در یکی دو مورد وقف و ابتدای با اشکال داشت ولی در مجموع قاریان موفق شب سوم مسابقات بود.

محمد مزمل حسین از کانادا او صدای خوش‌طنین و قوی داشت ولی در همان دقایق نخست در ورود به مقام رست و اجرای مقام دچار خروج و افت صوتی کوک شد. به لحاظ ابزار لازم جهت تلاوت مثل صوت و ذهن آماده کوک، خوب بود اما تجربه و درک لازم را نداشت و اشکال اولیه تلاوت که منجر به افت کوک شد در سرتاسر تلاوت اثر منفی داشت و نتوانست توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha