نفر چهارم مسابقات قرآن مالزی: خود را خادم قرآن می‌دانم
کد خبر: 4094316
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

نفر چهارم مسابقات قرآن مالزی: خود را خادم قرآن می‌دانم

نفر چهارم بخش آقایان شصت‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: خدا را شکر می‌کنم که نزد علما و بزرگان دین در سامرا شاگردی کردم؛ زحمات این اساتید در حفظ و قرائت کتاب مقدس و بزرگ قرآن بسیار قابل تقدیر است و ما امروز خود را خادمان کتاب خدا می‌دانیم.

شصت و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که با حضور ۳۶ شرکت‌کننده از آقایان و بانوان از ۲۷ کشور‌ مختلف جهان از چهارشنبه شب، ۲۷ مهرماه آغاز شد، شامگاه دیروز دوشنبه، دوم آبان با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد و در مراسم اختتامیه نفرات برتر این دوره از مسابقات معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

صباح خلف علی سامرائی از کشور عراق که رتبه چهارم در بخش آقایان این رقابت‌ها را به دست آورد، در حاشیه آیین اختتامیه این دوره از رقابت‌ها با خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی گفت‌وگو کرد.

صباح خلف علی که استاد دپارتمان زبان عربی دانشگاه سامراست، گفت که اهل سامرا شهر علم و علما در عراق است.

وی با اشاره به تلمذ در محضر اساتید بزرگ قرآنی در سامرا تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم که نزد علما و بزرگان دین در سامرا شاگردی کردم و این موفقیت مرهون تلاش‌های آنان است؛ زحمات این اساتید در حفظ و قرائت کتاب مقدس و بزرگ قرآن بسیار قابل تقدیر است و ما امروز خود را خادمان کتاب خدا می‌دانیم.

این برگزیده مسابقات قرآن مالزی ادامه داد: ما در مسیری هستیم که هم خود بهره‌مند از مواهب قرآنیم و هم نسل جدید را از این توفیق بهره‌مند می‌سازیم و ان شاء الله ثمرات خوبی هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انس با قرآن را از دوران کودکی آغاز کرده است، گفت: از پنج سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کردم و در مساجد به قرائت قرآن می‌پرداختم. خدا را شکر می‌کنم که تقریبا به اندازه عمری که از خدا گرفته‌ام با قرآن مأنوس بوده‌ام.

صبح خلف علی سامرایی با بیان اینکه پیش از این هم در دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده است، گفت: در سال 2009 در مسابقات قرآن کریم لیبی، حائز مقام پنجم شدم. همچنین در مسابقات قاری عربی لبنان مقام اول را کسب کردم، در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جایزه کتارا در قطر هم در سال 2018  مقام اول را به دست آوردم و در مسابقات فعلی مالزی هم که به مقام چهارم رسیدم.

خلف علی سامرائی در ادامه از استاد مهندس عبدالکریم علی یاسین، استاد برجسته قرآنی در سامرا قدردانی کرد و او را نابغه قرآنی خواند.

وی در خصوص نظر خود نسبت به رأی داوران در این دوره از مسابقات مالزی گفت: رأی کمیته داوران هر چه بوده قابل احترام است، در واقع آنها نسبت به ما بهتر می‌دانند من خودم به شخصه توقع نداشتم که در جمع حائزان رتبه‌های برتر باشم و یقینا خداوند به آنها دانش و تقوی برای برگزیدن نفرات برتر از بین شرکت‌کنندگان عنایت کرده است.

خلف علی درباره سطح قاریان شرکت کننده در این دوره گفت: امسال سطح متسابقین واقعا قوی بود. رقابت بسیار سختی را شاهد بودیم؛ چون همه قاریان عالی بودند. نمره بیشتر قاریان بالای 80 از 100 بوده و این موضوع مهمی است.

این قاری عراقی درباره مسعود نوری، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات نیز گفت: شیخ مسعود شخصیتی شناخته شده است. او کارنامه قرآنی درخشان و موفقیت‌های متعددی دارد. اما در مسابقات معمولا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی افزود: ممکن است به طور غیرمنتظره یک قاری در حین مسابقات، بیمار یا صدایش ناخواسته ضعیف شود و اشتباهی در تلاوت او رخ دهد که خودش هم مقصر نیست. او در مسابقات دیگر خوش درخشیده و سابقه قرآنی پرباری دارد. ان شاء الله که در مراحل پیش رویش موفق باشد.

لزوم ارتقای آیین‌نامه داوری مسابقات مالزی

«ریم محمد مهدی» از قاریان قرآن عراقی نیز که به عنوان نماینده زن از کشورش در شصت ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی حضور یافت، در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور بر لزوم ارتقای آیین‌نامه داوری مسابقات تأکید کرد.

این بانوی 28 ساله با بیان اینکه به دلیل کسب رتبه نخست در مسابقه ملی قرآن کریم در کشورش برای مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام شده بود، گفت: من به عنوان نماینده عراق و به دعوت مالزی برای حضور در مسابقات دعوت شدم تا در کنار دیگر شرکت‌کنندگان توانمندی‌های قرآنی خود را بیازمایم، قاریان شرکت‌کننده از برگزیدگان و برترین‌ها در حوزه قرآن در کشورهایشان هستند و برای همه آرزوی موفقیت دارم.

نفر چهارم مسابقات قرآن مالزی: خود را خادم قرآن می‌دانم

وی درباره فعالیت‌های قرآنی خود افزود: مدرس احکام تلاوت هستم. برای مدتی صوت و الحان را فراگرفتم، نزد اساتیدی نظیر لیله علوچی و رعد فردوسی قرائت قرآن را فراگرفتم و این‌ اساتید بزرگوار، تلاش زیادی کردند تا من هم اینک در اینجا حاضر باشم.

محمد مهدی که فارغ التحصیل دانشکده تربیت معلم بغداد بوده و هم اینک به عنوان معلم مشغول کار است، درباره سطح این دوره از مسابقات مالزی می‌گوید: سطح مسابقات از نظر سطح قاریان چه خواهران و چه برادران تقریبا عالی بود.

ریم با بیان اینکه از مدت‌ها قبل احکام داوری در مسابقات بین‌المللی را مطالعه و به آن عمل کرده است، گفت که با توجه به تغییر‌نکردن آیین‌نامه داوری طی دوره‌های سابق تاکنون مسابقات مالزی، خوب است که احکام داوری مطابق با استانداردهای درست صوت و لحن و احکام تجوید، ارتقا یابد.

این قاری قرآن همچنین می‌گوید که اعضای کمیته داوران این دوره از مسابقات را هم از طریق صفحه نمایش تلویزیونی حاضر در همایش و همچنین کتابچه‌ای که به آنها ارائه شده شناخته و متوجه شده که اهل کدام کشورند و کارشان چیست.

ریم با بیان اینکه تلاوت همه شرکت‌کنندگان را در همه شب‌های برپایی مسابقات دنبال کرده است، اجرای تلاوت یک قاری زن از کشور اندونزی را از دید خود برتر توصیف کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha