حضور هیئت قرآنی ایران در سومین شب رویداد بزرگ مالزی
کد خبر: 4093405
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۸

حضور هیئت قرآنی ایران در سومین شب رویداد بزرگ مالزی

سومین شب از شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در حالی شاهد رقابت هشت شرکت‌کننده بود که حضور تیم اعزامی قرآنی از ایران به ریاست علیرضا معاف، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن پلنری هال، برگی دیگر از اهتمام جمهوری اسلامی ایران به رخدادهای قرآنی جهان را به تصویر کشید.

سومین شب مسایقات قرآن مالزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، سومین شب رویداد بین‌المللی قرآن مالزی علاوه بر شماری از مسئولان امور دینی و خیریه مالزیایی، شاهد حضور هیئت قرآنی اعزامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام این معاونت، طاهری، مسئول دفتر و محمدرضا اورعی کریمی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی بود که در کنار نصرت الله حسینی، استاد راهنمای مسعود نوری، نماینده ایران در این دوره مسابقات را همراهی می‌کردند.

حضور هیئت قرآنی ایران در سومین شب رویداد بزرگ مالزی


ببینید:

گزارش تصویری سومین شب مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی


سومین شب این مسابقات در پایتخت و بزرگترین شهر مالزی همچون شب قبل رأس ساعت 20:30 به وقت محلی جمعه شب، 29 مهرماه با پخش چند کلیپ از سرودهای دینی به زبان مالایی آغاز به کار کرد.

در ادامه هشت شرکت‌کننده در دو پارت چهار نفره روی سن حاضر شده و قرعه خود را تلاوت کردند.

ابتدا عبدالعزیز سهیم از کشور الجزایر تلاوت خود را از آیه 87 سوره مبارکه مائده آغاز کرد. او از صدای خوب و خوش‌طنین برخوردار بود و قرائت خود را به روش ورش از نافع اجرا کرد.

عبدالعزیز سهیم، قاری الجزایری

سپس نوبت به محمد رشاد از کشور سریلانکا رسید که آیه ۱۴ سوره مبارکه آل عمران به بعد را تلاوت کرد. به گفته استاد نصرت‌الله حسینی او توانمندی‌های خوبی داشت اما تجربه لازم در اجرای مسابقه‌ای و شناخت جایگاه صدای خود را بطور کامل نداشت.

محمد رشاد از کشور سریلانکا
سومین قاری حاضر بر سن مسابقات خانم پو آن دارا موتاسیا از تایلند بود که آیات 61 تا ۶۵ سوره مبارکه هود را تلاوت کرد و با سن بالایی که داشت گرفتگی صدا در سراسر تلاوت او وجود داشت و به گفته استاد حسینی چندان به قواعد تجوید وارد نبود.

خانم پو آن دارا موتاسیا از تایلندمحمد علاء‌الدین از مصر به عنوان آخرین نفر در بخش نخست سومین شب این مسابقات بر روی سن آمد تا تلاوت خود را از آیه 121 سوره مبارکه انعام آغاز کند. نگاه بیشتر متسابقان به اجرای نماینده مصر بود اما علی‌رغم اینکه مصر يادآور نام‌های بزرگی در جهان قرائت است و  سابقه‌ای درخشان در امر حفظ و قرائت قرآن كريم دارد اما همچون بیشتر شرکت‌کنندگان صدای آماده‌ای نداشت.

محمد علاء‌الدین شرکت کننده مصری در مسابقات قرآن مالزی

پس از اجرای این چهار نفر بخش نخست سومین شب رقابت‌های قرآنی مالزی به پایان رسید و دقایقی برای استراحت به حضار فرصت داده شد. در این میان پخش کلیپ از سرودهای دینی و اجرای زنده گروه‌های تواشیح مالزی از برنامه‌های جذاب حاشیه‌ای در جریان مسابقات است که در ادامه یکی از این تواشیح را به زبان مالایی در مدح رسول اکرم(ص) مشاهده می‌کنید.

بخش دوم مسابقات با تلاوت اختر نورانی از کشور هلند آغاز شد که تلاوت خود را از آیه 5 سوره مبارکه یونس آغاز کرد. او به سختی تلاوت خود را اجرا کرد و اصطلاحاً قرائتی همراه با تکلف داشت و به نظر می‌آمد بیمار و دچار کسالت شده است.

اختر نورانی نماینده هلند در مسابقات قرآن مالزی
در ادامه خانم ریم السعدی از کشور عراق از آیه ۱۵۱ سوره انعام تلاوت خود را آغاز کرد. او بیشتر اجرایی مبتنی بر لحن و سبک خاص خود را داشت. بعد از تلاوت در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد که فشار سنگینی از فضای مسابقه را تحمل کرده و این در ضعف و بی‌حالی‌اش پس از اتمام اجرا نیز مشهود بود.

ریم السعدی قاری از کشور عراق
در ادامه محمد بن علی از برونئی آیه 64 سوره مبارکه آل عمران به بعد را اجرا کرد و به نسبت دیگر شرکت‌کنندگان در سومین شب رقابت‌های قرآنی مالزی تلاوتی بهتر و قابل قبول تر از خود به نمایش گذاشت.

نفر هشتم و آخرین شرکت‌کننده امشب نیز محمد مزمل حسین نماینده کانادا بود که از آیه 54 سوره مبارکه اعراف به بعد را تلاوت کرد. او نیز صدایی خوش‌طنین و قوی داشت اما به دلیل بروز اشکالی در حین تلاوت کل اجرای او تحت تأثیر قرار گرفت.

حضور هیئت قرآنی ایران در سومین شب رویداد بزرگ مالزی

همچنین در حاشیه مسابقات و در طول اجرای برنامه‌ها، شرکت‌کنندگان با گرفتن عکس یادگاری بیش از پیش با هم آشنا شده و حالا گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجراهای برتر یکی از محورهای اصلی  بحث و تبادل نظر میان متسابقات است.

گزارش ایکنا حاکی است با گذشت سه شب از مسابقات و رسیدن به میانه راه، تا به امروز نمایندگان ایران، افغانستان و اندونزی بهترین تلاوت‌ها را داشته‌اند اما باید منتظر ماند تا سایر شرکت‌کنندگان به ویژه نماینده مالزی که یکی از رقبای اصلی متسابقین در تمام دوره‌های این رویداد قرآنی بوده است، تلاوت خود را اجرا کند.

شصت‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی چهارشنبه، ۲۷ مهر در سالن همایش‌های کوالالامپور آغاز شد و به مدت یک هفته تا دوم آبان برابر با ۲۴ اکتبر ادامه دارد.

قاریان شرکت‌کننده در این مسابقه که تنها در رشته قرائت برگزار می‌شود، از کشورهای مختلف همچون عراق، مصر، لبنان الجزایر، اردن، انگلیس، کانادا و افغانستان و بلژیک هستند.

«مسعود نوری» به عنوان نماینده ایران در این مسابقات در شب نخست پس از مراسم افتتاحیه به‌عنوان اولین شرکت‌کننده آغازکننده دور شصت و دوم قدیمی‌ترین رقابت قرآنی جهان بود که آیات ۱۵۶ تا ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران را قرائت کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha