سقف خرید مخاطبان کتاب پر شده است
کد خبر: 4094068
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
مدیر انتشارات راه یار در گفت‌وگو با ایکنا:

سقف خرید مخاطبان کتاب پر شده است

مخاطب کتاب یک سقف هزینه برای خرید کتاب دارد و این سقف با گران شدن کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت کتاب، پر شده است.

یاسر عسگری مدیر انتشارات راه یار

یاسر عسکری، مدیر انتشارات راه یار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تأثیر گرانی کاغذ بر افزایش قیمت و کاهش مخاطب کتاب عنوان کرد: ناشرها در سال‌های اخیر با گرانی کاغذ دست‌وپنجه نرم می‌کردند و این اتفاق و توجه به نوساناتی که در پیش است، باعث شد که ناشرها یک مقدار قیمت کتاب‌ها را از نرمال و متعارف آن بالاتر قیمت‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: درست است در این گرانی‌ها ناشرها هم متضرر شدند اما دود آن بیشتر به چشم مخاطب رفته و می‌رود و استقبال مخاطبان از کتاب کمتر شده است. فعلا قیمت کتاب‌ها در بازار بسیار بالا است و مخاطبانی که چاپ اول یک کتاب را در سال‌های گذشته با قیمتی تقریباً مناسب می‌خریدند، بعضاً با قیمت‌های دو یا سه برابری روبرو شده‌اند.  

محدودیت مخاطب کتاب

مدیر انتشارات راه یار اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات مهم ناشی از نوسانات بازار کاغذ این است که مخاطب ما محدود شده است زیرا مخاطبِ کتاب یک سقف هزینه برای خرید کتاب دارد و این سقف با گران شدن کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت کتاب، پر شده است.

عسگری با تأکید بر مشکلات مخاطب در تهیه کتاب، تصریح کرد: حتی خود ما هم که باید در حیطه‌های تخصصی کتاب بخریم دچار مشکل شده‌ایم زیرا قیمت کتاب‌ها بسیار بالا است. دولت مانند سال گذشته باید نمایشگاه‌هایی برگزار کند که این قیمت تا حدی تخفیف بخورد و مخاطب بتواند بخشی از کتاب‌های موردنیاز خود را خریداری کند.

مدیر انتشارات راه یار درباره تأثیرات گرانی کاغذ بر تولیدات این نشر در سال جدید عنوان کرد: یکی دو سال گذشته قیمت کاغذ یک ثبات نسبی پیدا کرده بود و اینقدر بالا نبود و ما چون تجربه نوسانات بازار را داشتیم، سعی کردیم در شرایط و زمانی که امکانش هست و قیمت کاغذ  مناسب‌تر است، کاغذ عمده‌ای که برای مصرف نیم سال اول نشر بود را تهیه کنیم؛ بنابراین چون چنین پیش‌بینی و آینده‌نگری را داشتیم اوضاع آنچنان اذیت‌کننده نبود؛ اما بعضی از ناشرانی که معمولاً هفتگی یا ماهانه کاغذ خریداری می‌کردند طبیعی است که بیشتر تحت تأثیر نوسانات و افزایش قیمت کاغذ در بازار بوده‌اند.

توجه به تاریخ شفاهی

عسگری در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بیشتر آثار و کارهای که انتشارات منتشر می‌کند، در حوزه تاریخ شفاهی است، عنوان کرد: درواقع انتشارات محصولات واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را منتشر می‌کند و به همین دلیل شاید حدود 80 تا 85 درصد کتاب‌های انتشارات راه یار در موضوعات تاریخ شفاهی است.

وی همچنین از انتشار حدود 30 عنوان کتاب جدید در انتشارات راه یار در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: موضوعاتی که واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی به آن می‌پردازد در 10 موضوع کلی تاریخ شفاهی مساجد و انقلاب، تاریخ شفاهی زنان انقلاب، تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی، تاریخ شفاهی آئین‌های انقلاب، تاریخ شفاهی جهادسازندگی، تاریخ شفاهی بین‌الملل و رده‌های دیگر که در این زمینه فعال است، قابل دسته‌بندی است.

عسگری درباره مهم‌ترین آثار منتشرشده در انتشارات راه‌یار در نیم سال اول سال 1401، هم اعلام کرد: یک کتاب با عنوان «به عشق بچه‌های تو دِه» درمورد نهضت سوادآموزی داشتیم. «خانه‌دار مبارز» هم در حوزه زنان انقلاب اسلامی است. از دیگر کتاب‌های در دست تولید و آماده چاپ در انتشارات راه یار، «اطلس ایام انقلاب اسلامی شیراز» است که در حدود 700 صفحه تقریباً به حوادث 100 سال اخیر شیراز پرداخته است.

مخاطب‌پذیری کتاب‌های تاریخ شفاهی زنان

عسگری در ادامه کتاب‌های حوزه تاریخ شفاهی پیشرفت و تاریخ شفاهی زنان انقلاب اسلامی را پرمخاطب‌ترین کتاب‌های انتشارات راه یار خواند و اظهار کرد: کتاب‌های این حوزه حداقل هر دو ماه یک‌بار به تجدید چاپ می‌رسند. 

وی با تأکید بر اینکه تاریخ شفاهی زنان انقلاب اسلامی هم جزو رده‌های پرمخاطب انتشارات راه یار است، اضافه کرد: ما سعی کردیم به موضوعات و سوژه‌های جدید بپردازیم و تنوع فعالیت‌های زنان انقلاب اسلامی اعم از معلم و مربی امور پرورشی، نهضت سوادآموزی و فعال اجتماعی را به نمایش بگذاریم. ذیل تمام این فعالیت‌ها تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» این کتاب را به پرفروش‌ترین کتاب انتشارات راه یار در شش ماهه نخست سال تبدیل کرد و پس از رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری به چاپ بیست‌ونهم رسیده است.   

انتهای پیام
captcha