چرا دانمارک نسبت به مهاجران و مسلمانان تبعیض قائل می‌شود؟
کد خبر: 4094102
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
الجزیره تحلیل کرد؛

چرا دانمارک نسبت به مهاجران و مسلمانان تبعیض قائل می‌شود؟

کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم مدارای شورای اروپا اعلام کرده است که دانمارک به دلیل رعایت‌نکردن حقوق مهاجران و اقلیت‌ها به عنوان مدافع حقوق بشر توصیف نمی‌شود.

چرا دانمارک نسبت به مهاجران و مسلمانان تبعیض قائل می‌شود؟به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، دانمارک یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که شاید برخی رؤیای گردشگری یا مهاجرت به آنجا را در سر می‌پرورانند، اما در پس ظواهر زیبای این کشور، زشتی و تاریکی نفرت‌انگیزی آن را فراگرفته که نشئت‌گرفته از رفتار ناموجه آنها با مهاجران و غیر غربی‌ها و ترس آنها از مسلمانان است.

در دانمارک، این کشور به ظاهر باز و آزاد، احزاب سیاسی  مانند حزب مردم دانمارک (DPP) را می‌یابید که که یک حزب قومی ضد مهاجرت است. گفتمان‌های سیاسی این حزب همواره احساسات را علیه مسلمانان تحریک کرده است این حزب شعار «تنها یک تمدن وجود دارد و آن هم تمدن ماست» سرمی‌دهد.

در این کشور بین کسی که غربی است با کسی که غیر غربی است تبعیض قائل می‌شوند. کسانی نیز هستند که از تهدید هویتی ناشی از حضور مهاجران در کشورشان می‌ترسند و  مسلمانان هم در دانمارک از اسلام‌هراسی رنج می‌برند.

خصومت با مهاجران و سیاست پناهندگی صفر

سیاست دانمارک در قبال پناهجویان و پناهندگان در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی خصمانه‌تر شده است، به‌ویژه زمانی که مته فردریکسن، نخست‌وزیر این کشور در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که دانمارک خواهان به صفررساندن آمار پناهندگان به این کشور است. با این حال، به نظر می‌رسد که سیاست پناهندگی صفر دانمارک فقط برای پناهندگان سوری یا هر پناهنده غیر غربی اعمال می‌شود.

در ماه مارس گذشته، خدمات مهاجرت دانمارک از 98 شهرداری این کشور خواسته بود تا توانایی خود را برای پذیرش پناهندگان اوکراینی ارزیابی کنند، در حالی که همین اداره در تلاش برای وادارکردن پناهجویان سوری به بازگشت به سوریه و لغو مجوز اقامت از آنها کرده که این امر باعث از هم پاشیدن بسیاری از خانواده‌های سوری پس از سال‌ها اقامت در دانمارک شد.

در سال جاری، کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم مدارا در پارلمان اروپا از دانمارک خواست که فوراً به تبعیض علیه مسلمانان، نژادپرستی علیه اقلیت‌ها و اخراج اجباری خانواده‌های مهاجر پایان دهد.

این کمیسیون نگرانی‌های خود را در مورد کاستی‌های فراوان دانمارک، از جمله سخنان نفرت‌انگیز از سوی احزاب سیاسی دانمارکی علیه مسلمانان، از جمله کارگران خارجی و مهاجران قانونی و برشمردن آنها به‌عنوان تهدیدی برای ارزش‌ها و فرهنگ دانمارک مطرح کرده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا ژوئیه گذشته اعلام کرد که دانمارک با وضع قانونی که مدت زمانی را که یک پناهجوی تازه وارد قبل از درخواست برای الحاق خانواده باید منتظر بماند تا سه سال تمدید کرده  که این امر ناقض تعهدات حقوق بشر بین‌المللی است و این امر بر حدود  چهار هزار پناهجوی سوریه تأثیر می‌گذارد.

سیاست تبعیض‌آمیز بی‌سابقه دانمارک

در گزارش سال گذشته عفو بین‌الملل در مورد دانمارک، این سازمان، دانمارک را به پیروی از یک سیاست تبعیض‌آمیز بی‌سابقه با هدف کاهش تعداد ساکنان غیرغربی به ویژه در برخی مناطق متهم کرد.

کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم مدارای شورای اروپا،  اقدام دولت دانمارک در تفکیک مهاجران به «غربی‌ها» و «غیرغربی‌ها» را محکوم کرده و گفته است: سیاست‌های تصویب شده توسط دولت دانمارک برای خالی‌کردن برخی مناطق از ساکنان مهاجر اقدامی تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه است.

در گزارش این کمیسیون آمده است که دولت دانمارک با معیارهای ناقص و تبعیض‌آمیز خود که افراد نژادهای غیر اروپایی را هدف قرار می‌دهد، به بیگانه‌هراسی، تعصب‌نژادی و عدم تحمل علیه اقلیت‌های آسیب‌پذیر دامن زده است.

این کمیسیون تأکید کرده است که یک جامعه نمی‌تواند از حقوق بشر دفاع کند مگر اینکه از حقوق هر انسان اعم از پناهندگان، مهاجران، افراد بی تابعیت، اقلیت‌ها و دیگران دفاع کند و دانمارک اکنون به عنوان مدافع حقوق بشر توصیف نشده است.

انتهای پیام
captcha