دسترسی به فهرست الفبایی ۲۰ هزار نسخه خطی قرآن فراهم شد
کد خبر: 4094175
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

دسترسی به فهرست الفبایی ۲۰ هزار نسخه خطی قرآن فراهم شد

موسسه تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان در «بانک اطلاعات نسخ خطی جهان» امکان دسترسی کاربران را به بیش از ۲۰ هزار نسخ خطی قرآنی در شبکه اینترنت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه فراهم کرد.

به گزارش ایکنا، موسسه تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان در «بانک اطلاعات نسخ خطی جهان» که شامل ۳۰۰ هزار نسخه خطی در ایران و ۶۰ هزار نسخه خطی در سراسر جهان است، امکان دسترسی کاربران را به بیش از ۲۰ هزار نسخ خطی قرآنی در شبکه اینترنت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه فراهم کرد.

این سایت که همزمان با رونمایی از نخستین نرم‌افزار بانک اطلاعات نسخ خطی جهان در فضای مجازی منتشر کرد به نشانی ghbook.ir و lohedana.ir در دسترس علاقه‌مندان، دانشجویان، طلاب و محققان در سطح دنیا قرار گرفت.

براساس اعلام مؤسسه تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان به عنوان مجری طرح بانک جامع فهرست الفبایی نسخ خطی جهان در این بانک، نام کتاب، نام مؤلف، موضوع، زبان، آغاز، انجام، نام کاتب، تاریخ کتابت، مکان کتابت و مشخصات ظاهری نسخه خطی قابل جست‌وجو است.

بانک جامع فهرست الفبایی نسخ خطی جهان قابلیت جست‌وجو براساس مهر، یادداشت، تملک، مقابله، وقف‌نامه، اجازه، سماع، بلاغ و هر آنچه در گذر ایام در حواشی نسخ خطی افزوده شده را دارد.

این بانک تاکنون ۳۰۰ هزار نسخه خطی در ایران و ۶۰ هزار نسخه خطی در سراسر جهان اعم از جهان عرب، آمریکای شمالی، اروپا، شبه قاره، آسیا و سایر مناطق را در برگرفته است که بیش از 20 هزار نسخه از این نسخ، قرآنی است.

اسامی کتابخانه‌های ایران، شبه قاره هند، پاکستان، آسیای میانه، جهان عرب، آمریکای شمالی و اروپا که از امروز فهرست نسخ خطی آن‌ها از طریق اینترنت در بانک جامع فهرست الفبایی نسخ خطی جهان قابل جستجو و دانلود می‌باشد، منتشر شد.

انتهای پیام
captcha