نابسامانی اجتماعی معلول دوری از قرآن و معارف آن است + صوت
کد خبر: 4094338
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
حجت‌الاسلام شاهسونی:

نابسامانی اجتماعی معلول دوری از قرآن و معارف آن است + صوت

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی گفت: اگر جوان‌ها و نوجوانان با قرآن مأنوس و در خدمت قرآن کریم و با معارف آن آشنا بودند، امروزه شاهد چنین نابسامانی‌های اجتماعی و اخلاقی نبودیم.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)حوادث و وقایع ماه‌های اخیر جامعه که لرزه‌های آن هر از گاهی از گوشه و کنار کشور سربر می‌آورد، علاوه بر فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات بر مردم، قطعا حکایت از دوری جامعه از محتوا و آموزه‌های پر نغز مصحف شریف و توسل و تمسک به راهبردهای قرآن کریم دارد.

موضوعی که تلنگری بر کمی کار فرهنگی اساسی برای شناساندن اهداف انقلاب اسلامی به نسل جوان و نوجوان کشور و نبود آگاهی کافی در جامعه از پیشرفت‌ها، تعالی‌ها و ترقی‌ها میهن عزیز در عرصه‌های مختلف علمی، پزشکی و ... است.

ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های‏‎ ‎مختلف علمی، ‏فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه‏‎ ‎‏تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند بنابراین نباید مرعوب گفته‌ها، برنامه‌ها، بزرگ‌نمایی‌های غربی‌ها و تبلیغات سوء برای ترویج خودکم‌بینی مسلمانان شد.

همانطور که وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) آمده است (جلد 21، ص 395)؛ «تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر کهنه و افیون بودن تعلیمات قرآن، چنان آن را از صحنه خارج کرد که گویی قرآن نقشی برای هدایت ندارد و کار به جایی رسید که مع‌الاسف به دست دشمنان توطئه‌گر و دوستان جاهل قرآن، این کتاب سرنوشت‌ساز نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشته و ندارد».

اما در این میان و در شرایط کنونی جامعه در کنار ضرورت فعالیت و برنامه‌های سایر دستگاه‌ها و نهادها، نباید از بخش مردمی غافل شد. نقشی که با وجود گستردگی فعالیت بخش مردمی در سطح کشور نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین به منظور شفاف‌سازی نقش تبیینی و روشنگری اهداف انقلاب و در راستای دفاع از حریم قرآن و عترت و ولایت با حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) گفت‌وگو کردیم.

وی درباره جایگاه و نقش مؤسسات به عنوان مطالبه‌گرهای قرآنی در حمایت از دین و نظام، گفت: در جریانات اخیر به یاد این روایت از رسول اکرم(ص) افتادم «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ؛ هنگامی که فتنه‌ها بر شما هجوم آوردند و عرصه را بر شما به مانند شب تیره و تار کردند، بر شما باد که به سراغ قرآن بروید».

حقیقت را به نسل جوان نشان ندادیم

شاهسونی با تأکید بر اینکه قرآن در فتنه‌ها می‌تواند راهگشا و پناهگاه باشد، اضافه کرد: ما از توان و ظرفیت قرآن برای مقابله با فتنه‌ها استفاده نکردیم و در جامعه، قرآن را به معنای واقعی تبلیغ و تبیین نکردیم تا امروزه مانع بسیاری از فتنه‌ها باشد.

مدیر بیت‌الاحزان تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم که باز به دامن  قرآن بازگردیم. قطع و یقین اگر جوان‌ها و نوجوانان با قرآن مأنوس و در خدمت قرآن کریم و با معارف آن آشنا بودند، امروزه شاهد اینچنین نابسامانی‌های اجتماعی و اخلاقی نبودیم، پس چاره‌ای نداریم که به قرآن بازگردیم، همانطور که قرآن فرموده است «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا».

وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین، همان آوردن حق و حقیقت به بطن و متن جامعه است، گفت: اگر ما قرآن را که حقیقت اصلی و حق کامل است در جامعه محقق کنیم و بروز و ظهور قرآن را در جامعه تثبیت کنیم، باطل خودبه‌خود خواهد رفت چراکه باطل رفتنی است و بنابر نص صریح قرآن «باطل کف روی آب است».

شاهسونی افزود: متأسفانه ما حقیقت را به نسل جوان نشان ندادیم، بنابراین نسل نوجوان و جوان سراغ سراب رفته‌اند. اگر حقیقت را نسبت به آحاد مختلف جامعه آموزش دهیم  و معرفی کنیم، قطعا آنها به سراغ سراب نخواهند رفت.

وی تأکید کرد: امیدواریم این مسائل تلنگری باشد به مسئولان جامعه در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تخصیص اعتبارات به بخش قرآنی و فرهنگی تا بتوانیم فعالیت‌های وسیع‌تر قرآنی و فرهنگی را انجام دهیم و شاهد چنین نابسامانی‌هایی در جامعه نباشیم.

کد

شاهسونی بیان کرد: خوب است برویم از تمام افرادی که در این اغتشاشات دستگیر شدند، سؤال بپرسیم که چند نفر از آنها افرادی بودند که با قرآن مرتبط بودند؟! قطع و یقین می‌توان گفت همه این افراد که به هر شکلی مشکل ایجاد کردند با قرآن مأنوس نبودند. بنابراین اگر زمینه انس همگان را با قرآن فراهم می‌کردیم، قطعا شاهد چنین اغتشاشاتی نبودیم.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان درباره راهکارهای مؤثر و کاربردی جهت ترمیم مشکلات پیش آمده، گفت: حجم فعالیت‌های قرآنی در کشور پایین است. مراکز فعال قرآنی در حال حاضر حدود دو هزار مؤسسه است که به نظر حقیر تعداد مؤسسات فعال کمتر از این است، اما بالفرض فعالیت دو هزار مؤسسه در سطح کشور آیا با حدود 85 تا 90 میلیون جمعیت، فعالیت این تعداد مؤسسه کافی است؟!

وی ادامه داد: دو هزار مؤسسه قرآنی چه حجمی از جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد. متأسفانه در سطح کشور حجم فعالیت‌های قرآنی شامل تعداد مؤسسات قرآنی، اساتید قرآنی، جلسات قرآنی و حافظان قرآنی، پایین است.  مقام معظم رهبری در سال 1390فرمودند «به 10 میلیون حافظ کل قرآن نیاز داریم. اگر 10 میلیون حافظ داشته باشم کشورمان به کشور پولادین و نفوذناپذیر تبدیل می‌شود». بنابراین اگر 10 میلیون حافظ قرآن داشتیم قطعا دشمن به این راحتی نمی‌توانست در میان نسل جوان و جامعه نفوذ کند تا شاهد این نابسامانی‌ها باشیم.

عدم تناسبت فعالیت‌های قرآنی با جمعیت

شاهسونی با ابراز گلایه از اینکه حجم فعالیت‌های قرآنی همخوانی با نسبت جمعیتی کشور ندارد، بیان کرد: امروزه آموزش و پرورش که حدود 20 درصد جمعیت را دربردارد 100 هزار مدرسه و آموزشگاه را تحت پوشش دارد اما تعداد مؤسسات قرآنی که وظیفه آموزش و تبلیغ و ترویج قرآن را به عموم مردم عهده‌دار هستند، حدود دو هزار مؤسسه در سراسر کشور است. بنابراین معتقدم عدد و رقم‌های بخش مردمی قابل قیاس با تعداد جمعیتی جامعه نیست و این نیازمند برنامه‌ریزی دقیق مسئولان و اختصاص بودجه‌های مناسب است.

وی ادامه داد: البته باید گفت از همین تعداد مؤسسه نیز عملکرد مناسب و درستی را شاهد نیستیم اگر همین تعداد مؤسسه نیز به درستی وارد عرصه‌های قرآنی می‌شدند قطعا مقابل خیلی از آسیب‌ها گرفته می‌شد. بنابراین هم از لحاظ کمیت با مشکل روبرو هستیم و هم از لحاظ کیفیت.

مدیر بیت‌الاحزان درباره ترویج قرآن و واکسینه کردن جوانان و نوجوانان دربرابر حوادث اخیر از طریق قرآن، پیشنهاد کرد: باید قرآن را به صورت عملی و جدی در نظام آموزش رسمی کشور وارد کنیم. آنچه در حال حاضر در مدارس و آموزش و پرورش است، یک نظام آموزشی جدی قرآنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه نظام رسمی آموزش کشور را با نظام آموزش قرآن پایه همراه کنیم، ادامه داد: محوریت آموزش ما قرآن نیست، باید آموزش پایه، یعنی آموزش با محوریت قرآن در آموزش و پرورش احیا شود تا نوجوان و جوانان در نظام رسمی کشور با قرآن مأنوس شوند. آن هنگام است که ما شیرینی این حرکت را با آثار و برکات خواهیم دید.

انتهای پیام
captcha