وظیفه مؤسسات در مسیر تحول؛ آموزش الفاظ قرآن همراه با انتقال معانی + صوت
کد خبر: 4103516
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
حجت‌الاسلام حکیمی بیان کرد:

وظیفه مؤسسات در مسیر تحول؛ آموزش الفاظ قرآن همراه با انتقال معانی + صوت

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) با تأکید بر اینکه با توجه به وقایع اخیر، مؤسسات قرآنی دارای وظایفی فراتر از آموزش و تعلیم الفاظ قرآن هستند، گفت: اگرچه الفاظ مصحف شریف، ملکوتی هستند، ولی باید از آن فراتر برویم و وارد دریای پرتلاطم معانی قرآنی شویم و آنها را در مواجهه با نوجوانان و جوانان تفهیم کنیم.

حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمیمفتخریم که بانوان در صحنه‌های‏‎ ‎مختلف علمی، ‏فرهنگی، اقتصادی و... حاضرند و در راه‏‎ ‎‏تعالی اسلام و مقاصد قرآن فعالیت می‌کنند. بنابر این نباید مرعوب گفته‌ها، برنامه‌ها، بزرگنمایی‌ غربی‌ها و تبلیغات سوء پیروانشان شد.

همان‌طور که در وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) آمده است: «تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر کهنه و افیون بودن تعلیمات قرآن، چنان آن را از صحنه خارج کرد که گویی قرآن نقشی برای هدایت ندارد و کار به جایی رسید که مع‌الاسف به دست دشمنان توطئه‌گر و دوستان جاهل، قرآن، این کتاب سرنوشت‌ساز نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشته و ندارد»(جلد ۲۱ صحیفه امام، ص ۳۹۵).

در شرایط کنونی نباید از نقش مردم غافل شد. بنابر این به منظور شفاف‌سازی نقش تبیینی و روشنگری اهداف انقلاب و در راستای دفاع از حریم قرآن، عترت و ولایت با حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، حافظ کل قرآن و مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) با بیست شعبه آموزشی در استان‌های قم، گلستان و سمنان گفت‌وگو کردیم. حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جایگاه و نقش مؤسسات در رفع مشکلات و حمایت از ارزش‌های اسلامی گفت: مؤسسات قرآنی، مراکز و خانه‌های قرآن و عترت، طبیعتاً پناهگاهی برای نسل انقلابی، نوجوانان، جوانان و عاشقان قرآن هستند که وظایف سنگینی برعهده دارند و باید به آنها عمل کنند.

وی افزود: اگرچه مؤسسات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه تعلیم، تعلم و ترویج فرهنگ قرآنی دستاوردهای بسیار زیادی در تربیت و پرورش قاریان، حافظان و اساتید قرآن داشته‌اند، چنانکه شاهد حضور و درخشش چهره‌های قرآنی در مسابقات داخل و خارج از کشور بودیم و هستیم.


بیشتر بخوانید؛


این حافظ کل قرآن با اشاره به پرورش محققان، پژوهشگران و مفسران پرافتخار در کشور از بطن و متن مؤسسات قرآنی اظهار کرد: حوادث اخیر و نابسامانی‌هایی که متأسفانه در پاییز امسال در کشور شاهد بودیم، نشان می‌دهد که مؤسسات قرآنی دارای وظایفی فراتر از آموزش و تعلیم الفاظ قرآن هستند، اگرچه الفاظ قرآن، مقدس و ملکوتی هستند، اما باید از آن فراتر رویم و وارد دریای پر تلاطم معانی قرآنی شویم و آنها را در مواجهه با نوجوانان و جوانان تفهیم کنیم.

حکیمی اضافه کرد: طبیعی است هنگامی که آموزش الفاظ همراه با مفاهیم و آمیخته با روش‌های بدیع و جذاب باشد، شاهد تحول خواهیم بود. بنابراین یکی از ویژگی‌های مؤسسات مردمی ـ قرآنی این است که به دنبال جذب حداکثری باشند و این امر در مناسبت‌های بسیاری که در تقویم سالیانه کشور وجود دارد و زمینه و شرایط لازم برنامه‌های مختلف فراهم است، رخ می‌دهد.

پاسخ‌های به‌روزی به شبهات داده شود

وی با تأکید بر اینکه نباید فرصت‌هایی که در مناسبت‌های مختلف برای آشنایی مخاطبان با مسائل قرآنی، اخلاقی و تربیتی رخ می‌دهد از دست دهیم، اظهار کرد: از سوی دیگر باید آسیب‌ها و دغدغه‌های جامعه، به ویژه نسل امروز، از سوی مؤسسات و مراکز قرآنی ـ مردمی شناسایی شود و آن هنگام است که برای علاج آن آسیب، آشوب، اغتشاش، رخداد و شبهاتی که به وجود می‌آید، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

این حافظ کل با تأکید بر اینکه باید به شبهات در مجموعه‌های قرآنی به‌روز پاسخ داده شود، تصریح کرد: اگر مجموعه‌های قرآنی برای اینکه بتوانند شبهات را پاسخ دهند، نشست‌ها و همایش‌های بصیرت‌افزا با دعوت از افراد متخصص و متعهد این عرصه (که جامعه از حرف‌های آنها استقبال می‌کند)، برگزار کنند، قطعاً مؤثر خواهد بود.

کد

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) درباره راهکارهای مؤثر و کاربردی برای رفع مشکلات کنونی اضافه کرد: برگزاری دور‌ه‌های سبک زندگی اسلام به منظور ارتقای سطح قدرت تشخیص رفتار صحیح در پیشامدهای زندگی مهم و ضروری است، اگر چه این دوره کم و بیش در مؤسسات قرآنی وجود دارد و برگزار می‌شود، اما باز هم کم است و باید بیشتر به این عرصه پرداخته شود.

وی تأکید کرد: امروزه در روش‌های مختلف زندگی شاهد اختلاف در عملکردهای افراد هستیم. حال آنکه ما به عنوان افراد مسلمان با شناخت اصول اخلاق در اسلام و قرآن می‌توانیم رفتارها و عکس‌العمل‌های صحیح‌تری در موقعیت‌های گوناگون زندگی داشته باشیم. از سوی دیگر شناخت الگوهای کامل زندگی و الگوگیری از افراد موفق و سالم نیز در زندگی فردی و اجتماعی بسیار تأثیرگذار و حیاتی است.

مراقبت از خانواده‌ها

حکیمی با تأکید بر اینکه به عنوان فعالان در عرصه مردمی لازم است تا افراد جامعه را با وظایف دینی و قرآنی خود آشنا کنیم، تصریح کرد: برای رفع شبهات و مواجه با این همه انحرافات فکری و ذهنی (که بعضا از طریق فضای مجازی به وجود می‌آید)، از بستر خانواده‌ها مراقبت کنیم به عبارت دیگر باید در کنار برنامه‌ریزی برای قرآن‌آموز برای خانواده‌های آنان نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم و آنها را تقویت کنیم، چرا که اساس و بنیان، خانواده است، همانطور که در قرآن کریم آمده است «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا».

این حافظ کل با اشاره به اینکه آیه ششم سوره تحریم نشان می‌دهد که مسئولیت ما سنگین است، بیان کرد: از سوی دیگر جهاد تبیین بسیار مهم است، چنانکه این موضوع بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. ما باید به مسئولیت خودمان در مقابله با انحرافات، دشمنان داخلی و خارجی عمل کنیم. از سوی دیگر باید افتخارات و دستاوردهایی که نظام اسلامی، امام راحل و شهیدان امثال سردار سلیمانی‌ها، در کشور و در عرصه بین‌المللی، گفته‌اند، تبیین شود.

پاسخ‌ها بر اساس منطق قرآن باشد

وی با تأکید بر اینکه واقعاً باید از منطق قرآن به این موضوع پاسخ داده شود که حجاب اختیاری است یا اجباری است؟ یا یک قانون است؟ گفت: ما به عنوان مؤسسات قرآنی باید این را مد نظر قرار دهیم و به ویژه برای دهه‌ هشتادی‌ها، دهه نودی‌ها، بر اساس منطق قرآن به آنها پاسخ دهیم. چیزی که امروز شاهدیم شبهات و گره‌های ذهنی دهه نودی‌ها نسبت به آرمان‌هایی که دارند به درستی پاسخ داده نشده است و حال آنکه آنها دارای فطرت پاک هستند.

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) با اشاره به ضرورت واکنش سریع به مسائل روز جامعه افزود: مربیان قرآن و افرادی که با نسل نوجوان و جوان در ارتباط هستند باید در مواجهه با اتفاقاتی که رخ می‌دهد به‌روز عمل و رفتار کنند تا گامی در رفع شبهات و بیداری جوانان داشته‌ باشند.

وی ادامه داد: گام بعدی، تعامل با نهادهای انقلابی، فرهنگی و مؤسسات همسو است. اگر در این عرصه اتحادیه‌های قرآنی کشوری و استانی، مؤسسات را راهنمایی کنند تا آنها نیز با برنامه‌های پرمحتوا بتوانند برای نسل جوانان و جدید، جذاب‌سازی کنند، آن هنگام است که جوانان با تربیت صحیح مراکز قرآنی به شخصیت‌هایی در تراز نظام و منویات مقام معظم رهبری تبدیل خواهند شد.

حکیمی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش مردمی می‌‌تواند با تولید محتواهای پرمغز در بستر فضای مجازی نقش‌آفرین باشد؟ افزود: بله، ما باید در فضای مجازی، بسیار قوی عمل کنیم. نباید در فضای مجازی منفعلانه عمل کنیم که اگر از آن غافل شویم، دشمن از این طریق به ما ضربه می‌زند. توجه به فضای مجازی دائماً مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و فرمودند «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!» و این نشان می‌دهد که فضای مجازی چه میزان دارای اهمیت است.

وی بیان کرد: متأسفانه در سنوات اخیر برخی از مسئولان مربوط به این موضوع کوتاهی کردند و موجب شد در کنار همه برکات فضای مجازی شاهد انحرافات و مشکلات غیر اخلاقی و رسوخ دشمن در میان مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان باشیم.  

حکیمی تأکید کرد: اگر در این عرصه جهادی فعالیت کنیم و آتش به اختیار باشیم، همه بسیج شوند (از قاری که قطعات مناسب با فضاهایی مختلف را به گونه‌ای تلاوت کند تا مفاهیم آیه به مخاطب تفهیم شود تا گروه‌های همخوانی و تواشیح که قطعات حماسی، ولایی و مربوط به انقلاب را هم‌خوانی و هر بخش و دستگاه و نهاد و تشکل سهم خود را ادا کند» و دستاوردها و افتخارات را به خوبی بیان کنند و آن هنگام است که آسیب‌ها کمتر خواهد شد.

وی گفت: در این اتفاقات ناراحت‌کننده، عزیزانی آسیب دیدند و برخی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند (که سعادتی است و خوش به حال آنها و بدا به حال افرادی که این فجایع را به وجود می‌آورند) اما این انقلاب، ریشه بسیار محکمی دارد و ان‌شاءالله امیدوارم که خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا در این عرصه با اخلاص و با روحیه جهادی فعالیت کنیم.

انتهای پیام
captcha