کد خبر: 4094416
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
در نشست مقابله با فقر و نابرابری مطرح شد؛

۱۸ مدرسه سیستان‌ و بلوچستان در معرض انحلال

در نشست تحلیلی و انتقادی پیرامون همایش مقابله با فقر و نابرابری از قرار گرفتن ۱۸ مدرسه در معرض انحلال در حاشیه سیستان‌وبلوچستان با ۵ هزار دانش‌آموز خبر داده شد.

۱۸ مدرسه سیستان‌ و بلوچستان در معرض انحلالبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تحلیلی و انتقادی پیرامون همایش مقابله با فقر و نابرابری آموزشی امروز سه‌شنبه سوم آبان به منظور بررسی بازخورد‌های اولین همایش فقر و نابرابری با میزبانی مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه خانه کرامت برگزار شد. خانه کرامت حامی آموزش و بیش از هشت هزار کودک و نوجوان فاقد مراقبان اصلی از سراسر ایران است.

در این نشست که تعدادی از کنشگران عرصه‌ خیر جمعی حضور داشتند، به تحلیل گزارش‌های مربوط به حوزه آموزش، معرفی چالش‌های نظام آموزشی و نیز نقش سمن‌ها و ارائه پیشنهادات در این حوزه پرداختند.

علی ربیعی، وزیر تعاون دولت پیشین و استاد دانشگاه در این نشست، گزارشی از اقدامات انجام شده تاکنون ارائه کرد و افزود: اثر این کنش‌ها علاوه بر خیر فردی و جمعی بر مسائل جامعه نیز گذاشته می‌شود؛ بنابراین باید در یک هم‌افزایی بیشتر، این کار را با محوریت سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مدنی تداوم دهیم تا در آینده شبکه‌هایی از فعالیت‌های همگن داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع کودک قطعاً یکی از بحران‌های آینده و رشد کشور است؛ بنابراین مسئله کودکان و بازماندگی از تحصیل آن‌ها اولویت ماست. در انجمن مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی نیز این موضوع به یکی از موضوعات مطالعاتی و پژوهشی تبدیل شده است. کنشگران حوزه رسانه نیز در کنار ما قرار گرفته‌اند و این مسئله به موضوعی اجتماعی و سیاستگذاری تبدیل شده است.

ربیعی تصریح کرد: در میان کش و قوس‌های مختلف هیچ کاری مؤثرتر و شیرین‌تر از کار سمن‌ها نیست.‌ ای کاش میاندار‌ها و میانجی‌ها خیلی بیشتر از اینها در جامعه وجود داشتند. بدخواهان ایران هم نمی‌خواهند، میاندار‌ها وجود داشته باشند، حال اینکه سمن‌ها در میانه ایستادن را حفظ کرده‌اند.

وی گفت: سعادت جامعه ما به بزرگ شدن سمن‌ها و خیریه‌هاست؛ در واقع آنها نهاد‌های میانی هستند که می‌توانند در شرایط تلخ به کمک مردم بروند و آشتی ایجاد کنند.

احمد میدری، اقتصاددان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات ساختاری نظام آموزشی گفت: کودکان بازمانده از تحصیل در دوران ابتدایی، کودکان دوزبانه، دوره پیش دبستانی، کمبود معلم، حجم کتاب درسی، نظام سنجش یادگیری و کیفیت معلمان برخی از این مشکلات را شامل می‌‎شود.

میدری افزود: فقر و نابرابری آموزشی زاییده نظام آموزشی نامناسب است و در دوره ابتدایی حداکثر دو درصد کودکان فاقد آموزش هستند. در ازای یادگیری باید درآمد حاصل بشود و اگر چنین نباشد، نظام آموزشی فاقد کارکرد است. بنابراین نیروی اصلی بازار را باید نظام آموزشی تأمین کند.

میدری بیان کرد: برای کودکان در هر مقطع تحصیلی با نیاز‌های ویژه باید یک نقشه راه تهیه شود. در دوره ابتدایی بخشی از این کار انجام شده و با ۱۵ نفر از کارشناسان باتجربه و برجسته مصاحبه شده است. مصاحبه‌ها و گزارش‌ها در پاسخ به تأثیر کرونا بر فقر آموزشی، ارائه پیشنهادات برای رفع فقر آموزشی و نیز مقابله با تأثیرات کروناست. در این راستا سه سند مربوط به فقر آموزشی از سوی سازمان ملل ترجمه و تلخیص شده است.

این اقتصاددان از اهمیت برگزاری دوره‎‌های آموزشی برای خبرنگاران به منظور انتقال اخبار به خبرگزاری‌ها و فعال کردن سیاستگذاران خبر داد و گفت: باید اخبار این حوزه از طریق مرکز پژوهش‌ها و خبرنگاران، به اطلاع نمایندگان برسد.

انتخاب نادرست مدیران دوره ابتدایی

وی همچنین انتخاب مدیران دوره ابتدایی به شیوه نادرست را موجب فقدان بازدهی معرفی کرد و در ادامه اعمال اصلاحات در نظام انتخاب مدیران مدارس ابتدایی، احیای تربیت معلم، بازتعریف نقش گروه‌های آموزشی، پویش بازگشت کودکان به مدرسه، برگزاری آزمون‌های استاندارد، تاکید بر دروس پایه، افزایش تقویم آموزشی، بازنگری دروس و محتوای کتب را به عنوان راهکار‌های ایجاد اصلاحات دانست.

این اقتصاددان تشدید فقر آموزشی و اختلال ارتباطات اجتماعی را از پیامد‌های منفی ناشی از کرونا دانست و گفت: مؤسسات خیریه نمی‌توانند جایگزین دولت بشوند، اما در جلوگیری از انشقاق‌های مذهبی می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

میدری در پایان از انتشار خبرنامه فقر و نابرابری آموزشی با عنوان «مشق ما» خبر داد و گفت: این خبرنامه کار مشترک دبیرخانه همایش فقر و نابرابری آموزشی و روزنامه «پیام ما» است و به صورت ماهانه تولید و منتشر می‌شود و خبرنگاران و رسانه‌ها باید پیام دبیرخانه را به گوش جامعه برسانند.

پایین بودن کیفیت آموزش

زهرا مشتاق، خبرنگار و فعال مدنی از دیگر حاضران در این نشست بود که با اشاره به پایین بودن کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و بی‌انگیزگی آموزگاران تأکید کرد: دانش‌آموزان ما معلمان دلسوزی ندارند و این اتفاق حاصل یک سیستم معیوب است. آموزش و پرورشی که به شکل ایدئولوژیک به استخدام معلم می‌پردازد هرگز نمی‌تواند موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه خیریه‌ها و سمن‌ها مسئولیت دولت را بر دوش می‌کشند، درباره اهمیت ارتقای کیفیت آموزش، توجه به افزایش بازماندگان از تحصیل و نیز بحران سوء تغذیه در میان دانش‌آموزان سخن گفت و افزود: از مهارت‌آموزی نباید غافل شد.

واعظ مهدوی، مدیرعامل انجمن خیریه‌ هاسب از دیگر حاضران در این نشست با اشاره به مطالعه‌ای که با کمک آموزش و پرورش و وضعیت کودکان لازم‌التعلیم انجام شده، از محاسبه فضای مورد نیاز و نیز فضای مطلوب برای آموزش خبر داد و گفت: به ۳۳۴۰ پروژه با ۲ میلیون مترمربع نیاز است که این عدد کمتر از میانگین کشوری است و عددی بالغ بر ۶/۵ متر برای هر دانش‌آموز نیاز است که با محاسبه قیمت‌های تمام‌شده سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده می‌شود. با این تفسیر ۲۸ سال دیگر سیستان‌وبلوچستان به میانگین شهر‌های دیگر می‌رسد.

وی که از فعالان مدنی در سیستان‌وبلوچستان است، گفت: ما با مناطقی سروکار داریم که ۸۰ درصد دانش‌آموز‌ها فاقد شناسنامه هستند و اصطلاح «منع خدمات» برای برخی از فاقدین شناسنامه به کار می‌رود.

واعظ مهدوی از قرار گرفتن ۱۸ مدرسه در معرض انحلال در حاشیه سیستان‌وبلوچستان با ۵ هزار دانش‌آموز خبر داد و گفت: همه اطلاعات موجود ما از این استان با استناد بر افراد شناسنامه‌دار است.

انتهای پیام
captcha