روحانیون و خانواده‌ آنان الگوی سبک زندگی قرآنی در جامعه باشند
کد خبر: 4094984
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام فقیهی در گفت‌و‌گوی ویژه اخبار قرآنی سیما:

روحانیون و خانواده‌ آنان الگوی سبک زندگی قرآنی در جامعه باشند

مدیرکل امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری جشنواره قرآن و عترت(ع) ویژه خانواده‌های طلاب حوزه‌های علمیه بر اهمیت سبک زندگی طلبه و خانواده او برای جامعه به عنوان یک الگو قرآنی تاکید کرد و گفت: خانواده‌های طلاب ایرانی و غیرایرانی به عنوان سفیران انقلاب اسلامی و مکتب تشیع دوشادوش همسران خود در ایران و سراسر جهان هستند و به همین جهت مورد توجه ما قرار دارند.

به گزارش ایکنا، گفت‌و‌گوی ویژه اخبار قرآنی سیما امروز جمعه ۶ آبان، با حضور حجج اسلام سیدحمید فقیهی، مدیرکل ارتباطات و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و محمدرضا شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش شد.

فقیهی، مدیرکل ارتباطات و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره بحث سهم روحانیت در تشکیل تمدن نوین اسلامی، گفت: یکی از نیاز‌های جامعه امروزی تفکر صحیح قرآنی است و هر آسیبی که به جامعه می‌رسد در اثر دوری از این تفکر است. راه علاج و اصلاح مشکلات جامعه امروز ما در استفاده کارشناسان، نخبگان، دانشمندان و مردم از قرآن است. در این میان روحانیان ما در جامعه متولی اصلی ابلاغ پیام قرآن به جامعه کنونی هستند.

وی افزود: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی تبلیغ و ترویج تفکر صحیح قرآنی به جامعه بود و این تفکر در زمان کنونی که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد بر عهده جامعه روحانیت و طلبه است. رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که هدف از انقلاب اسلامی احیای تمدن اسلامی است و بعد فرمودند که این تمدن نرم‌افزاری دارد که آن سبک زندگی است؛ لذا ما باید این سبک زندگی اسلامی را از حوزه علمیه و روحانیت طلب کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان اینکه طلب کردن سبک زندگی قرآنی از جامعه روحانیت زمانی رخ می‌دهد که ما ببینیم خود طلبه ما چقدر در زندگی شخصی‌اش موفق، سالم و با نشاط است، گفت: در این صورت است که مردم اگر به آن‌ها نگاه کنند متوجه اثرات سبک زندگی قرآنی در میان آن‌ها و خانواده‌هایشان خواهند شد؛ لذا ما در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه همسر و فرزندان طلبه را مخاطب خود قرار داده‌ایم تا این سبک زندگی توسعه و گسترش پیدا کند چراکه در نگاه ما نیز فرزندان و همسران طلبه هم باید الگوی سبک زندگی قرآنی باشند.

فقیهی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در بحث ابلاغ پیام دین، فرمایشاتی داشتند که بخشی از آن سبک زندگی عملی ایشان بود. در آن زمان مردم با دیدن رفتار و کردار و عمل ایشان عاشق سبک زندگی حضرت می‌شدند. الگویی که ما نباید فراموش کنیم و لذا این‌ها را باید در زندگی عمومی خانواده طلاب هم ببینیم. در کنار حضرت محمد(ص)، حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر حضرت در خدمت اسلام و همراه ایشان بودند و در سختی‌های زندگی کنار حضرت بودند؛ لذا همسران طلبه‌های ما ایشان را باید الگوی خود قرار دهند.

یار فرهنگی در کنار طلاب

وی افزود: طلبه‌ها الگو و پیشگامان سبک زندگی اسلامی هستند، و اگر خانواده طلاب را به عنوان حلقه اول این مسئله در نظر بگیریم، باید گفت که زندگی و سبک زندگی طلبه و خانواده او برای جامعه بسیار مهم است پس اگر زندگی او مناسب باشد حتما می‌تواند الگو قرار بگیرد. هر چند همسر یک طلبه، طلبه نیست، اما می‌تواند به عنوان یک مبلغه و یار فرهنگی در کنار طلاب فعالیت کند.

مدیرکل ارتباطات و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه همسران طلاب به عنوان مبلغه و یار فرهنگی در کنار آن‌ها فعالیت می‌کنند، بیان کرد: خانواده‌های طلاب ایرانی و غیرایرانی به عنوان سفیران انقلاب اسلامی و مکتب تشیع دوشادوش همسران خود در ایران و سراسر جهان هستند و به همین جهت مورد توجه ما قرار دارند. بر همین اساس برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، ورزشی، مذهبی و قرآنی را برای آن‌ها در طول سال پیش‌بینی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مدیر کل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) ویژه خانواده‌های طلاب حوزه‌های علمیه نیز در ادامه این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات این جشنواره گفت: پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) حوزه علمیه با هدف ارتقای سطح آگاهی و به‌روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب، ویژه همسر و فرزندان طلاب آقا و خانم طلاب و فرزندان ایشان در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

روحانیون و خانوده‌های آنان باید الگوی سبک زندگی قرآنی در جامعه باشند

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در طول سال تفاهم‌نامه‌ها و تعاملاتی را با دیگر نهاد‌ها برای پیاده‌سازی مبانی قرآنی و ترویج این فعالیت‌ها در سطح جامعه دارد که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها با مرکز خدمات حوزه علمیه در برگزاری این جشنواره بود. البته موضوع همکاری سازمان دارالقرآن با مرکز خدمات حوزه فراتر از همکاری دو دستگاه است و باید آن را موضوع رسیدگی به نهاد اصیل روحانیت تلقی کرد.

شفیعی تصریح کرد: نهاد روحانیت و تبلیغ نیاز به رسیدگی دارد که این حمایت‌ها اعم از فکری و ... است؛ لذا برای نمونه باید به تقویت روحیه افرادی که در زمینه تبلیغ فعال هستند، بپردازیم. بر همین اساس این جشنواره قرآنی به همت سازمان دارالقران کریم و مرکز خدمات ویژه خانواده طلاب ایرانی برگزار می‌شود که قسمت بین‌الملل آن نیز بر عهده جامعةالمصطفی است.

مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) از مهم‌ترین اهداف اجرای این جشنواره بین‌المللی است بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت در سه بخش اصلی شامل دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، مسابقات قرآنی و معارفی در سطح استانی و کشوری و برگزاری محافل و جلسات قرآنی برنامه‌ریزی گردیده و جزئیات اجرایی آن در قالب شیوه‌نامه تدوین و به استان‌ها ارسال شده است. این جشنواره از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا ۱۵ آبان ماه تمدید شده و بعد از آن بخش اجرایی جشنواره شروع به کار خواهد کرد.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت تصریح کرد: بخش‌های آموزشی این جشنواره شامل قرائت، ترتیل، حفظ، مفاهیم و تدبّر در قرآن کریم، به‌صورت حضوری و غیرحضوری است که در پایان به نفراتی که حائز حدنصاب نمرات لازم شوند، گواهینامه رسمی و معتبر از سازمان دارالقرآن الکریم اعطاء می‌شود. همچنین بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره شامل قرائت، حفظ، ترتیل، تفسیر، صحیفه سجادیه، کتابخوانی و نقاشی، در مرحله استانی و کشوری است که در پایان به رتبه‌های برتر استانی جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد و افراد برگزیده در هر رشته نیز به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

شفیعی گفت: این جشنواره در ۳ مقطع پیش دبستان، زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار خواهد شد. نقاشی قرآنی، برگزاری مسابقه حفظ و ترتیل قرآن کریم و هم چنین قرائت تقلیدی از آثار اساتید مشهور قرآنی ویژه فرزندان زیر ۱۵ سال است. علاوه بر مسابقه حفظ و ترتیل قرآن کریم مسابقه تفسیر و صحیفه سجادیه و کتابخوانی با هدف جهاد تبیین نیز از عناوین برگزاری این جشنواره در مقطع بالای ۱۵ سال است. در این دوره از جشنواره، مسابقات حفظ و تفسیر و قرائت نیز برای همسران محترم طلاب نیز برنامه ریزی شده است.

مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در پایان این برنامه گفت: خانواده طلاب حوزه‌های علمیه کشور می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی WWW.TELAVAT.IR و WWW.CSIS.IR ثبت‌نام کنند، همچنین کانال اطلاع‌رسانی به‌نشانی @csis_quran در پیام‌رسان ایتا به این جشنواره اختصاص داده شده است که شرکت‌کنندگان می‌توانند اطلاعات لازم را از این کانال دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha