برگزاری دوره آموزشی تجوید استدلالی ویژه بانوان
کد خبر: 4095952
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

برگزاری دوره آموزشی تجوید استدلالی ویژه بانوان

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از برگزاری دوره آموزشی تجوید استدلالی خبر داد و گفت: این دوره با حضور استادان شناخته شده کشورمان از 15 آبان‌ماه به صورت حضوری و غیر حضوری اجرا می‌شود.

مژگان خان بابامژگان خان‌بابا، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی «تجوید استدلالی» با عنوان «المقدمة الجزرية» از سوی این معاونت گفت: برای اولین بار در کشور دوره آموزش تجوید استدلالی ویژه بانوان و به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دوره از 15 آبان‌ماه اجرا می‌شود، افزود: دوره تجوید استدلالی در 20 جلسه با دبیری اعظم الوندی و تدریس حمیدرضا مستفید، ارائه خواهد شد. در این دوره علاوه بر تدریس کتاب المقدمه الجزریه، شرح‌هایی که بر این کتاب نوشته شده است نیز در صورت امکان ارائه خواهد شد.

خان‌بابا در مورد جزئیات این دوره آموزشی بیان کرد: این دوره به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. امکان حضوری برای شهروندان تهران فراهم شده و سایر افراد از ظرفیت آنلاین که برای 100 نفر در نظر گرفته شده است، استفاده خواهند کرد. این دوره به مدت 20 جلسه به طول خواهد انجامید و پس از آن طی آزمونی از سوی اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به شرکت‌کنندگان گواهینامه اعطا می‌شود. در این دوره 30 نفر از تهران به صورت حضوری و 100 نفر از سایر استان‌ها به صورت آنلاین حضور دارند. 

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در تلاش برای افزایش سطح علمی فعالیت‌های قرآنی بانوان هستیم، تصریح کرد: بعد از این دوره تلاش خواهد شد تا دوره تربیت مربی تجوید آسان را در قالب طرح بشری به اجرا در بیاوریم. این دوره نیز دارای 20 ساعت آموزش است و پس از پایان آن گواهینامه پایان دوره به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد. تدریس این دوره را ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت بر عهده خواهد داشت. 

خان‌بابا اظهار کرد: کتاب «المقدمه الجَزَریه» کتابی است که در اکثر کشورهای مسلمان تدریس می‌شود، اما در کشور ما ورود به این بحث از طریق این کتاب نبوده است. اگر از نظر مالی با مشکل مواجه نشویم این دوره را همچنان ادامه خواهیم داد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که دوره مذکور بیشتر مورد توجه چه بخش از فعالان قرآنی قرار خواهد گرفت، گفت:‌ بخش حُسن‌ حفظ و وقف و ابتدا نیز به صورت مستقیم با تجوید ارتباط دارد. همچنین اساتید صوت و لحن نیز وقتی قاری یا حافظ تلاوت می‌کند تجوید را مد نظر دارند، بر همین اساس این دوره برای افرادی که در حوزه تجوید، حسن حفظ، وقف و ابتدا و حتی صوت و لحن فعالیت دارند، مفید خواهد بود.

خان‌بابا با اشاره به اینکه بانوان گلایه دارند که چرا کرسی‌های سطح اول آموزش در حوزه قرآن را در اختیار ندارند، بیان کرد: علت این موضوع به خود بانوان بازمی‌گردد. خود آنها راه ورود به کرسی‌های طراز اول علمی را پیدا نکرده‌اند. یکی از راه‌ها این است که مطالعات عمیق داشته باشند و از منابع اولیه ورود داشته باشند. مطالعه کتاب «المقدمه الجزریه» یکی از کتاب‌هایی است که مطالعه آن مفید خواهد بود.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: درصدد هستیم با همراهی و همکاری رایزن‌های فرهنگی کشورمان، بتوانیم محافل آنلاین انس با قرآن کریم را با حضور قاریانی از کشورهای صاحب عنوان در زمینه قرائت، برگزار کنیم. این محافل به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

خان‌بابا تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در راستای ارتقای سطح علمی بانوان در دست اجرا قرار دارد، تألیف کتب آموزشی از سوی بانوان فعال قرآنی است. در حال حاضر این کار را با استفاده از ظرفیت آقایان به عنوان سرگروه و استادراهنما شروع کرده‌ایم و بانوان نیز به عنوان زیرگروه همکاری دارند و امیدواریم بتوانیم بانوان را وارد حوزه پژوهش و نگارش تألیفات مرجع کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سعیده مهدوی تبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۱:۳۹
0
0
سلام.عالیه...خواهران باید تخصصی تر در مقوله ی تجوید وارد شوند و همچنین در زمینه ی تلاوت باید مفهوم بیشتر مدنظر قراربگیرد، ان شاءالله بتونیم شرکت کنیم
captcha