رحیمیان: آماده ارائه خدمات ویژه‌ چاپ و نشر به نخبگانیم
کد خبر: 4096182
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
گزارش ایکنا از نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی/ 1

رحیمیان: آماده ارائه خدمات ویژه‌ چاپ و نشر به نخبگانیم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تشریح برنامه‌های ویژه این سازمان در هفته کتاب، از ارائه خدمات ویژه‌ به نخبگان در حوزه چاپ و نشر و فعالیت‌های ترویجی خبر داد.

نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های جهاددانشگاهی در هفته کتاب در سطح دانشگاه‌های کشور با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و جمعی از اهالی رسانه امروز سه‌شنبه 10 آبان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

چاپ و نشر؛ از موفق‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی 

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست حوزه نشر و چاپ و عرصه کتاب را از حوزه‌های موفق جهاددانشگاهی خواند که از بدو تأسیس به‌ صورت جدی در برنامه کاری خود داشته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: اگر دستگاه‌ها و نهادهایی که پس از  پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه نشر و کتاب ورود کرده‌اند را بررسی کنیم،  قطعا جهاددانشگاهی کارنامه درخشانی در این حوزه دارد. جهاددانشگاهی از همان سال‌های اولیه انقلاب و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، به‌عنوان بازوی توانمند ستاد انقلاب فرهنگی یکی از مأموریتهای خود را تأمین منابع علمی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و علمی در کشور دانست و سابقه درخشانی در تأمین بخش مهمی از نیازهای دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید و مراکز آموزش عالی دارد.

چاپ کتاب در کمتر از  72 ساعت

وی با تاکید بر اینکه یکی از عرصه‌های موفق جهاددانشگاهی بخش انتشارات و تأمین کتاب دانشگاهیان به‌ویژه در سال‌های اول پس از انقلاب است؛ اضافه کرد: گاهی کمتر از ۷۲ ساعت اقدام به چاپ کتاب می‌کردیم تا نیاز دانشگاه‌ها تأمین شود.

رحیمیان با اشاره به استمرار بحث نشر و کتاب در جهاددانشگاهی پس از این دوره و بهبود وضعیت کمی و کیفی آن در ادامه راه افزود: همچنان در جهاددانشگاهی رسالت داریم در حوزه‌های مختلف علوم نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را تأمین کنیم. علاوه‌بر آن به نیازهای بخش عمومی هم بپردازیم و تأمین‌کننده بخشی از نیاز غیردانشگاهیان در عرصه نشر باشیم.

پیشرفت نشر جهاددانشگاهی با مقتضیات زمان 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ورود سازمان انتشارات جهاد به بحث نشر الکترونیک و عرصه‌های جدید نشر در سال‌های اخیر را اقدام خوب و روبه‌رشدی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با مقتضیات زمان پیش رفته‌ایم اما از دوستان در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی می‌خواهم که در این حوزه به‌ویژه بحث‌هایی که در پاسخ به نیازهای نسل جوان است، ورود جدی‌تری پیدا کنند زیرا ما موظفیم نسل جدید دانشجو را چه در عرصه تأمین منابع علمی و چه در مباحث عمومی و فکری، انتقادی و شناختی کمک کنیم تا با سلیقه خودش به پاسخ نیازهایش برسد.

نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب جهاددانشگاهی

رحیمیان یکی از مأموریتهای جهاددانشگاهی بعد از ضرورت تأمین منابع علمی را بحث‌ فرهنگسازی و فعالیت‌های ترویجی در عرصه کتاب و نشر بیان کرد و افزود: جهاددانشگاهی به فاصله چند سال تأسیس به این عرصه ورود کرد و برای اینکه فعالیت‌های این حوزه هماهنگی و انسجام بیشتری داشته باشد، سازمان انتشارات در سال 79 تأسیس شد تا ضمن ادامه روند نشر و تأمین نیازهای علمی، فعالیت ارزشمند و گسترده‌ای در بخش ترویجی هم آغاز شود که در نتیجه آن امروز در ۳۱ مرکز در سراسر کشور هم فعالیت نشر و هم کارهای ترویجی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش دیگر صحبت‌های خود برگزاری هفته‌های فرهنگی مختلف در کشور را زمینه‌ای برای جلب توجه افکار عمومی به موضوع مدنظر و زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر با آن موضوع و فراگیر شدن آن در جامعه خواند و گفت: مجموعه متولیان عرصه فرهنگ و نشر و کتاب هم در هفته‌ کتاب تلاش می‌کنند با مخاطبان، دانشگاهیان، فرهیختگان و اصحاب قلم و فرهنگ ارتباط بیشتری داشته باشد و زمینه رشد و تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی، قلم و نویسندگی در جامعه بیش از پیش گسترش پیدا کند.

  چهار فعالیت ویژه کتابی 

رحیمیان در ادامه از برگزاری چهار  فعالیت ویژه کتابی جهاددانشگاهی به مناسبت هفته کتاب خبر داد و افزود: اولین برنامه رویداد، بیست‌ونهمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است که از قدیمی‌ترین برنامه‌های ترویجی نشر و کتاب در کشور و از شناخته‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگ است و امسال هم در ادامه این روند در هفته کتاب برترین کتاب‌های تألیف و ترجمه دانشجویان معرفی و تقدیر می‌شوند.  

وی بیستمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی را از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی در هفته کتاب اعلام کرد و افزود: این جشنواره یک کار علمی و ترویجی است که هم دانشجویان را به تألیف و تدوین پایان‌نامه‌های علمی و ارزشمند تشویق می‌کند و هم ارزیابی و داوری‌های فرهنگی که صورت می‌گیرد که در نتیجه آن روحیه خودباوری و اعتماد‌به‌نفس را در شرکت‌کنندگان تقویت می‌کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به سومین رویداد پایان‌نامه ۳ دقیقه‌ای به‌عنوان دیگر برنامه جهاد در هفته کتاب، عنوان کرد: این رویداد از سال ۹۵ و طبق استانداردهای بین‌المللی و اخذ مجوز از دانشگاه کوئیزلند استرالیا شروع شد. کار جذاب و نوآورانه‌ای است که ضمن فرهنگسازی و مهارت‌آموزی زمینه اشتغال و ارتباط دانشجویان با فضای کسب‌وکار و صنعت را فراهم می‌کند.

رحیمیان برگزاری دومین دوره مسابقه کتاب سه‌دقیقه‌ای را از دیگر کارهای نوآورانه جهاددانشگاهی در هفته کتاب خواند و گفت: این رویداد یک‌ نوع فرهنگسازی در جهت تشویق به مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و  مهارت معرفی کتاب است. اینکه آدم بتواند در سه دقیقه یک کتاب را معرفی کند یک مهارت است که در این رویداد به مسابقه گذاشته شده است.

خدمات ویژه برای نخبگان در حوزه چاپ و نشر

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان اظهار کرد: در جهاددانشگاهی بیش از پیش این را وظیفه خود می‌دانیم که یار اساتید، دانشجویان و به‌ویژه محققان و پژوهشگران جوان دانشگاهی باشیم و معتقدیم اگر به چاپ پایان‌نامه و کتاب دانشجویان کمک کنیم، زمینه تولید آثار علمی بیشتر و ادامه روند پژوهشی آنهاست؛ لذا علاقه‌مندیم این وظیفه را به‌ویژه برای نخبگان عملی کنیم. آماده هستیم که خدمات ویژه‌ای برای نخبگان در حوزه چاپ و نشر و فعالیت‌های ترویجی داشته باشیم تا با کمترین زمان و البته با در نظر گرفتن معیارهای علمی، ماحصل تلاش و تحقیقات خود را به جامعه ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha