کد خبر: 4096806
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
باقری در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تعارض در دانش‌آموزان، نتیجه تفاوت گفتارها و کردارهاست + صوت

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش‌ و پرورش معتقد است: اگر دانش‌آموز شاهد همسانی دانشی و تربیتی معلمان و مسئولان باشد می‌تواند الگوگیری کند اما از آنجایی که گفته‌ها با کردارها متفاوت است، نوجوانان دچار تعارض می‌شوند.

میکائیل باقری، مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش‌ و پرورش به مناسبت 13 آبان «روز دانش‌آموز» در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با دانش‌آموزان نسل دهه هشتاد و نود بیان کرد: دانش‌آموزی که امروز در اختیار ماست، نوجوان هزاره سومی است. آنها در دل شبکه مجازی و تکنولوژی متولد شده‌ و زندگی و رشد پیدا کرده‌اند و قطعاً متولیان تعلیم و تربیت با سواد رسانه‌ای پایین‌تر از دانش‌آموران نخواهند توانست بر آنها اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در دو سال همه‌گیری کرونا مجبور بودند تا در فضای مجازی درس بخوانند و فعالیت داشته باشند. این اتفاق آثار مخربی داشته ولی بر اساس تحقیقات میدانی، معتقدیم دانش‌آموزان از دست نرفته‌اند اما ضربه دیدند. باید این ضربه‌ها را براساس شناخت بچه‌ها و همراه شدن با آنها به مرور التیام دهیم. باید در کنار ‌دانش‌آموزان حضور داشته باشیم و با آنها زندگی کنیم و همراه‌شان شویم.

باقری با اشاره به مشکلات کاربردی نشدن مسائل تربیتی گفت: بچه‌ها در حوزه دانشی مشکلی ندارند؛ زیرا آموزش‌ و پرورش در کتب درسی و کمک درسی و فوق‌ برنامه توانسته دانش لازم را به بچه‌ها انتقال دهد اما در کارکرد و کاربرد موضوعات تربیتی در زندگی روزمره نوجوانان دچار مشکل هستیم. همه مسئولان باید بتوانند هر آنچه که اسلام ناب محمدی(ص) می‌گوید را در زندگی خود کاربردی کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموز باید همان چیزی را در زندگی معلم ببیند که در هنگام آموزش و تعلیم به او منتقل می‌کند. اگر این همسانی دانشی و تربیتی را دانش‌آموز ببیند می‌تواند به عنوان یک الگو به معلم اعتماد کند اما از آنجایی که گفته‌های ما با کردار ما متفاوت است و همسان نیست، نوجوانان دچار تعارض می‌شوند. باید تلاش کنیم تا هر آنچه که از آموزه‌های قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) یاد گرفتیم ابتدا در زندگی خودمان کاربردی کنیم تا بتوانیم از بچه‌ها بخواهیم این موضوعات را کاربردی کنند.

کد

مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش‌ و پرورش تاکید کرد: باید به مرور تربیت را از جایی آغاز کنیم که نوجوان می‌خواهد و به جایی ببریم که خودمان می‌خواهیم. من این همراهی را از همکاران سراسر کشور می‌خواهم که اولاً با آگاهی نسبت به شبهات امروزی و نیاز دانش‌آموزان آشنا شوند و نحوه تعامل و پاسخگویی را یاد بگیرند. معلمان با همراه شدن با بچه‌ها آنها را به سمت و سویی ببرند که اسلام و انقلاب می‌خواهد.

باقری با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان، بسیار فرزندان آگاه، عالم و قدرشناسی داریم اضافه کرد: تعداد افرادی که در اغتشاشات حضور دارند بسیار اندک است؛ گرچه معتقدیم هرچه اندک هم زیاد است اما با این حال نوجوانان قدرشناسی داریم و باید قدر آنها را بدانیم و با آنها همراهی‌ از جنس آگاهی دادن و شفاف‌سازی داشته باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: دانش‌آموزان باید بدانند که دستاوردهای نظام چیست؛ کجا بودیم و با این همه دشمن به کجا رسیده‌ایم. آنها باید بدانند که ما کم دشمن نداریم و همه دشمنان همراه شدند تا از راه‌ها و منافذ مختلف نفوذ کنند تا ایمان و اعتقاد ما را بگیرند. ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد تا همانطور که دانش‌آموزان ما در دهه 60 اثرگذار و سرنوشت‌ساز بودند همچنان نیز سرنوشت‌ساز خواهند بود.

انتهای پیام
captcha