نتایج مسابقات قرآن دیگر کشورها را زیر سؤال نبریم؛ ضرورت بازنگری نحوه اعزام + فیلم
کد خبر: 4097038
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
در نشست آسیب‌شناسی اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح شد

نتایج مسابقات قرآن دیگر کشورها را زیر سؤال نبریم؛ ضرورت بازنگری نحوه اعزام + فیلم

نشست آسیب‌شناسی انتخاب و اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار و طی آن بر این موضوع که شیوه انتخاب و اعزام‌ها نیاز به بازنگری جدی است تأکید شد. همچنین در این نشست مهمانان حاضر بر اینکه نباید سرنوشت قاریان را به مسابقات گره بزنیم، تأکید کردند.

نحوه اعزام نیازمند بازنگری جدی؛ سرنوشت قاریان را به مسابقات گره نزنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، «نشست آسیب‌‌شناسی شیوه انتخاب و اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌‌المللی قرآن» با حضور جمعی از مسئولان این حوزه و اجرای مهدی صفری، مجری صداوسیما به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا طی سخنانی گفت: همه اعضای محترم جامعه قرآنی را عضو مجموعه ایکنا می‌‌دانیم و همه همکاران در این مجموعه تلاش می‌‌کنیم تا صدای رسایی برای دیدگاه‌‌ها، اندیشه‌‌ها و نقطه نظرات همه اعضای جامعه قرآنی باشیم.

وی افزود: در بسیاری از مواقع، مسئولان برخی دستگاه‌‌ها بابت انتشار برخی اخبار انتقادی باب گلایه را باز می‌‌کنند ولی به همه این افراد به این نکته اشاره می‌کنم که همه جامعه قرآنی به نوعی سهامدار ایکنا هستند و ما نمی‌‌توانیم مانع از انتشار دیدگاه‌‌های آنها شویم، لذا هر وقت نقطه نظر یا یادداشت و پیشنهادی برای برگزاری نشستی ارائه می‌‌شود، تلاش می‌‌کنیم به این خواسته‌‌ها جواب مثبت دهیم و مفتخریم که انتخاب اول نخبگان و فرهیختگان حوزه قرآن هستیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: این جلسه‌‌ ارتباط مستقیمی با نتایج کسب شده در مسابقات اخیر مالزی ندارد. معتقدیم نمایندگان کشورمان در چند مسابقه اخیر و به ویژه مالزی قطعاً شایستگی‌‌های زیادی داشته‌‌اند.


بیشتر بخوانید؛


مدیرعامل ایکنا به اعزام یک گروه خبری از این رسانه به مالزی اشاره و اظهار کرد: رزق رسانه‌‌ها این است که در روزهایی که توجهات به یک رویداد جلب می‌‌شود بتوانند جریان‌‌سازی خودشان را انجام دهند. از این جهت این همزمانی را انتخاب کرده‌‌ایم وگرنه نیت ما این نیست که صرف مسابقه اخیر مورد توجه قرار گیرد. بررسی کیفیت حضور جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌‌المللی قرآن، کمک به افزایش کیفی این حضور و هم‌‌افزایی بین جامعه قرآنی برای کمک به نماینده کشورمان در مسابقات برون‌‌مرزی، از جمله اهدافی است که سبب شد تا این نشست برگزار شود.

خلأ وحدت رسانه‌ای در مسابقات قرآن

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بیان کرد: جای این نقد برای مجموعه فعالیت‌‌های رسانه‌‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد که در مسابقات بین‌‌المللی وقتی نماینده‌‌ای از کشورمان اعزام می‌‌شود گاهی وحدت بین رسانه‌‌ها در مورد آن موضوع را شاهد نیستیم، البته در چنین مواقعی باید در یک فضای صمیمی کنار هم بنشینیم و برای بهتر شدن بیاندیشیم تا در دوره‌‌های آتی با تدارک بهتری به مسابقات بپردازیم.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه، ولی یاراحمدی، رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بحث نشست را حول مسابقات مالزی برد و با اشاره به اینکه مسعود نوری از جوان‌های باتجربه در عرصه تلاوت قرآن است،‌ گفت: ایشان هم از لحاظ تسلط به مسئله قرائت و هم از لحاظ اخلاق و رفتار قرآنی، از جایگاه خاصی در بین قاریان برخوردار است.

ولی یاراحمدی

یاراحمدی با تأکید بر اینکه در فضای رقابت، همیشه شرایط موافق نیست، به قرعه نماینده کشورمان در مسابقات مالزی که به عنوان نفر اول تلاوت کرده است، اشاره کرد و افزود: تلاوت نماینده کشورمان در این رویداد در واقع بخشی از مراسم افتتاحیه محسوب می‌شد، نه بخشی از رقابت‌ها. بهتر است در چنین رویدادی، مراسم رسمی افتتاحیه جداگانه اجرا شود و فرصتی به برگزارکنندگان داده شود تا جایگاه و سالن را برای شروع رقابت‌ها آماده کنند، یعنی پایان افتتاحیه و شروع رقابت‌ها یک فاصله نیاز دارد.

وی در مورد شرایط اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن بیان کرد: از اینکه برنامه‌ریزی و زمان حضور آقای مسعود نوری در مسابقات، از سوی مالزی بوده است یا سازمان اوقاف، اطلاعی ندارم، اما اگر قاری زودتر اعزام می‌شد، بلیت و مسیر پروازی مناسب و سفر کوتاهی داشت و بسیار نکات ریز از این دست، در کسب موفقیت او تأثیرگذار بود.

عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با بیان اینکه اگر نماینده کشورمان در روز دوم به بعد تلاوت خود را انجام می‌داد، فرصت بیشتری برای هماهنگی با آب‌وهوای این کشور آسیای جنوب شرقی فراهم می‌شد، گفت: در بحث انتخاب استادراهنما به استادی که فضای مسابقات مالزی را بشناسد و خودش توانسته باشد در آن تراز موفق و مطرح شده باشد، میدان دیده باشد و ظرافت‌های اجرا در چنین صحنه‌ای را بداند، نیاز داریم. با وجود اینکه آقای نوری نسبت به استادراهنمای خود ابراز ارادت داشتند، ولی به هر حال برای راهنمایی در آن لحظات حساس و دقایقی قبل از اجرای تلاوت، نیاز به این نکاتی که گفته شد، هست.

یاراحمدی تصریح کرد: به استادی که نماینده ایران را همراهی می‌کرد، ارادت دارم، اما این نکات باید گفته شود و درخواست من از سازمان اوقاف و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، این است که این نکات را در زمان اعزام استادراهنما لحاظ کنند.

استفاده از رانت داوری را قبول ندارم 

وی با تأکید بر اینکه تعامل با اساتید داور مسابقات مالزی حین اجرای مسابقات را قبول ندارم و آن را یک نوع رانت می‌دانم که نباید از این روش‌ها استفاده کنیم، گفت: اگر دیگران این کار را می‌کنند ما نباید چنین کاری انجام دهیم. خودمان این کار را نمی‌پسندیم و جلوی آن را در زمان اجرای مسابقات‌ می‌گیریم. تعامل را قبول دارم، به این معنا که با چند نفر از داورانی که سابقه داوری در مسابقات مالزی را دارند، خارج از ایام برگزاری ارتباط داشته باشیم تا به فهم بیشتری در رابطه با چگونگی داوری این مسابقات برسیم و ظرافت‌های کار آنها را درک کنیم. به عنوان مثال خوب است افرادی همانند «استاد سمیح احمد خالد عثامنه» که سابقه حضور مکرر در مسابقات ایران و مالزی را دارند، دعوت کنیم و طی چند جلسه، ظرایف و شیوه داوری مسابقات را درک و سپس متناسب با همان، قاریان را به مسابقات اعزام کنیم.

رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه کشور مالزی یک کشور با برنامه‌ریزی بلندمدت بوده و خیلی اهل کار خلق الساعه نیست، گفت: یک زمانی به مدت چند روز آقای حامد شاکرنژاد در مالزی حضور داشت. در مدت زمان حضور او که در ایام برگزاری مسابقات نیز بود، کسی درخواست تلاوت در صحن مسابقات را مطرح نکرد. اما مطمئن هستم اگر ما بودیم، خیلی سریع برنامه تلاوت ایشان در صحن مسابقات را برنامه‌ریزی می‌کردیم و همه می‌دانید که بارها چنین اتفاقاتی افتاده است. اما آنها چون از قبل برنامه‌ریزی داشتند، این کار را نمی‌کنند، شاید ما این روش را در مدیریت نپسندیم ولی بالاخره سبک مدیریتی آنها اینگونه است.

یاراحمدی با اشاره به اینکه طی ادوار قبل مسابقات مالزی، به همراه استاد عبدالرسول عبایی با مدیران جاکیم دیدار داشته است، گفت: اینکه مشروح این جلسه چه و چگونه بود، جای خود دارد. ولی در آن جلسه به آنها اعلام کردیم که اهل تعامل هستیم، ولی باز هم از کشور ما داور دعوت نکردند.

مسابقات بین‌المللی را به حیثیت قرآنی خودمان گره نزنیم

وی بیان کرد: مسابقات مالزی، یک مسابقه است و لاغیر، نباید آن را با حیثیت قرآنی خودمان گره بزنیم. شاید این تصور را داریم که چون نفر دوم مسابقات کشوری را به مالزی اعزام می‌شود، یک پله از مسابقات بین‌المللی ما پایین‌تر است، در حالی که اینگونه نیست و اصلاً شاخص‌های ارزیابی مسابقات ما با شاخص‌های ارزیابی آنها منطبق نیست. آنها مدلی دیگری طراحی کرده‌اند و ما مدل دیگری داریم و تنها در رشته‌ها برابر هستیم و لذا نباید ارزیابی اول و دوم داشته باشیم.

یاراحمدی با تأکید بر اینکه باید با کشور مالزی تعامل داشته باشیم و در این مسابقات هم فعالانه شرکت کنیم، افزود: نگاه ما به مسابقات مالزی باید نگاه مثبت به یک کشور اسلامی که پیش‌قراول برگزاری مسابقات قرآن در سطح جهان بوده و ما از او الگو گرفته‌ایم باشد. این اظهارنظرهایی که متأسفانه در حین برگزاری مسابقات مالزی از سوی مسئولان دولتی و اساتید مطرح می‌شود، خلاف دیپلماسی است و اگر از ایران می‌شد، ناراحت می‌شدیم.

وی بیان کرد: در سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، نماینده کشور مالزی رتبه یازدهم را کسب کرد در حالی که در مسابقات خود مالزی رتبه اول را به دست آورده بود. من شخصاً از چند رسانه درخواست کردم تا گفت‌وگویی با او داشته باشند و نظر او را در مورد مسابقات و داوری‌ها بپرسند. مضمون جمله‌ای که گفت این بود: «همه 10 نفر بالاتر از من، بهتر از من خواندند.» من از این گفته قاری مالزی درس خوبی گرفتم. باید به نتایج مسابقاتی که در سایر کشورها برگزار می‌شود، احترام گذاشت.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه بازداوری تلاوت‌های مسابقات مالزی توسط داوران ایرانی درست نیست، تصریح کرد: به هر حال وقتی بازداوری صورت می‌گیرد، اساتید با نگاه به آیین‌نامه ایران نمره می‌دهند و قطعاً نمرات تغییر می‌کند. حتی اگر در مسابقات داخلی خودمان هم دو داور را جابجا کنیم، نتایج تغییر می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که آئین‌نامه مسابقات قرآن هنوز با دیدگاه داوران یک انطباق صددرصدی پیدا نکرده است و اگر بارها هم برای گروه داوری کلاس آشنایی با آیین‌نامه بگذاریم باز هم هر داور برداشت خود را خواهد داشت.

حمید مجیدی‌مهر

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از نشست آسیب‌‌شناسی شیوه انتخاب و نحوه اعزام نمایندگان ایران به مسابقات بین‌‌المللی قرآن حمید مجیدی‌‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکاتی در مورد این موضوع پرداخت.

مجیدی‌‌مهر با اشاره به اینکه با اغلب صحبت‌‌های مطرح شده از سوی آقای یاراحمدی موافق است، گفت: نحوه اعزام شرکت‌کنندگان به مسابقات را ستاد برگزارکننده مسابقات در مالزی تعیین می‌‌کند. با وجود پیگیری‌‌های ما، ستاد مسابقات مالزی برنامه اعزام را به ترتیبی که صورت گرفته برنامه‌‌ریزی کرده بودند و ما نیز برنامه استادراهنما را بر همان اساس طراحی کردیم.

اصلی‌ترین ایراد مسابقات قرآن ایران 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اصلی‌ترین ایراد مجموع مسابقات قرآن در جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن مسابقات سازمان اوقاف این است که تمام آمال و آرزوهای یک قاری و حافظ قرآن به مسابقات ختم می‌‌شود و به واسطه همین گره خوردن موفقیت‌‌ها به مسابقات، برخی اعزام‌‌ها مورد توجه قرار می‌‌گیرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه در همین روزها کمیته اعزام طرحی را بررسی می‌‌کند تا عنوان بین‌‌المللی را در مسابقات سراسری به شرکت‌کنندگان اعطا کنیم، گفت: این طرح از قبل در دست بررسی بوده است. در این طرح شرکت‌کنندگان در مسابقات کشوری رتبه بین‌‌المللی دریافت خواهند کرد و اعزام به رقابت‌‌های جهانی به عنوان یک امکان(آپشن) برای آنها در نظر گرفته می‌‌شود. امیدواریم این موضوع در عملکرد فنی و حداقل در بُعدی که به کاهش اضطراب در صحنه مسابقات ربط دارد، اثرگذار باشد. این را عزیزانی که خودشان پشت میکروفون قرار گرفته باشند می‌‌توانند شهادت دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید در اظهارنظرهایمان دقت کنیم، افزود: برخی مواضع شاید قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد، چون رسانه‌‌های قرآنی ما از سوی عناصر برگزارکنندگان مسابقات در دیگر کشورها رصد می‌‌شود. رسانه ایکنا را به عنوان رسانه رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع قرآن می‌‌شناسند به ویژه مالزی که به حضور گروه رسانه‌ای ایکنا احترام می‌‌گذارند و برایشان مهم است که عالی‌‌ترین رسانه قرآنی ایران در فضای مسابقاتشان حضور دارد و انصافاً ایکنا نیز یک حضور دقیق میدانی داشته است.

سابقه یک رویداد را با نتایج یک دوره نسنجیم

مجیدی‌‌مهر بیان کرد: ما باید در مورد تلاش در راه بهبود رتبه نمایندگان اعزامی به مسابقات اظهار نظر کنیم، نه اینکه تلاش 13 نفر رتبه‌دار قبل از ایشان را تخطئه کنیم. بله درست است نماینده کشور عراق در حد مرحله شهرستانی مسابقات ما نیز اجرا نکرد، ولی به هر حال در مالزی رتبه کسب کرده است. همه اینها را وقتی کنار هم قرار می‌‌دهیم باعث می‌‌شود تا در تعاملات فرهنگی بین دو کشور فاصله ایجاد شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه حلقه مفقوده این ماجرا تعامل فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و مجموعه مسابقات دنیاست، گفت: شاید کسی از تعامل فی‌مابین ستاد ایران و کویت در دوره اخیر اطلاع نداشته باشد. ولی مذاکرات بین مرکز و ستاد برگزارکننده مسابقات کشور کویت باعث شد تا مشکلی که برای نماینده کشورمان به وجود آمده بود برطرف شده و حتی یک فرصت مجدد به نماینده ایران برای اجرا داده شود. ما هم بلافاصله نامه تشکرآمیزی به برگزارکنندگان ارسال کردیم و تعامل خوبی شکل گرفت. یقین بدانید دوره بعد نتیجه‌‌گیری ما در کویت بهتر خواهد بود. یکی از ایرادات ما اصرار بر این موضوع است که ما همه چیز را به بهترین شکل ممکن می‌‌دانیم و این اشتباه است. باید در برخی حوزه‌‌ها احترام بگذاریم

وی افزود: در مسابقات مالزی تنها دو کشور ایران و افغانستان استادراهنما داشتند. کشور مالزی هیچ مسئولیتی برای اسکان استادراهنما ندارد، اما از استاد نصرت‌الله عارف‌‌حسینی سوال کنید که چقدر مورد تکریم قرار گرفته‌‌ است، حتی با وجود اینکه سازمان اوقاف، منابع ارزی را برای اسکان ایشان تأمین کرده بود، اما برگزارکنندگان مسابقات مالزی با اینکه تعهدی هم نداشته‌‌اند، اجازه نداده بودند، استادراهنمای ایرانی هیچ مبلغی هزینه کند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اظهار کرد: نکته اصلی این است که ما در تعامل با کشورهای مختلف و خاصه مالزی باید این پیغام را انتقال دهیم که نوع نگاه داوران آنها و داوران ما به آیین‌‌نامه مسابقات‌‌شان تفاوت دارد. به عنوان مثال در آئین‌‌نامه ما وقف و ابتدا به صورت جداگانه در نظر گرفته شده و مهم هست، ولی در مالزی وقف و ابتدا در بخش فصاحت داوری می‌شود. حتی بین استادان وقف و ابتدای ایران هم اختلاف نظر است، یک عده می‌‌گویند وقف و ابتدا در آئین‌نامه مسابقات مالزی، اهمیتی ندارد، یک عده دیگر می‌‌گویند اهمیت دارد. در چنین وضعیتی آقای مسعود نوری نماینده کشورمان در این مسابقات، آیه 156 سوره آل عمران که سه خط و بدون علامت و بدون جای وقف را بر اساس آئین‌‌نامه ایران با بهترین کیفیت اجرا می‌کند، در حالی که نماینده کشور مالزی در همان ابتدای تلاوت از لحاظ وقف و ابتدای مد نظر مسابقات ایران، باید حداقل هفت نمره از او کسر شود.

باید نگاه‌ها را به هم نزدیک کرد

مجیدی‌‌مهر تصریح کرد: اینجا دو بحث پیش می‌‌آید، آیا اساساً وقف و ابتدا در مسابقات مالزی مهم است یا خیر؟ باید به نقطه‌‌ای برسیم که نگاه‌‌ها به هم نزدیک شود. این یک کار خیلی بزرگ است. این نکته را هم اضافه کنم که در مسابقات قبلی به میزبانی ایران، نماینده‌‌های کشور مالزی، رتبه هشتم و هفدهم هم داشته‌‌اند، آیا اساساً باید مالزی ناراحت شود و اعلام کند نتیجه‌‌های ایران را می‌‌بریم و از اول داوری می‌‌کنیم؟!

وی در پایان بیان کرد: از زمان آقای یاراحمدی بحث اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌‌المللی قرآن دنبال می‌‌شود و در زمان آقای قره‌‌شیخلو هم ادامه پیدا کرد که به دلایل مختلف میسر نشد.

مهدی قره‌شیخلو

سرنوشت قاری را به مسابقات گره نزنیم

بر اساس گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به بیان نکاتی در مورد مسابقات بین‌‌المللی قرآن پرداخت و گفت: بنا به هر دلیلی این مسیر غلط در کشور ما جا افتاد که همه ارزش‌‌های قاری به رتبه او در مسابقات وابسته شده است و این بدترین آسیب را به دوستان قرآنی ما در این سال‌‌ها وارد کرده است. متولیان باید فکری کنند که ارزش یک قاری با مسابقه تعیین نشود.

وی افزود: مسابقه و موفقیت در آن عوامل مختلفی دارد که برخی از آنها دست هیچکس نیست. اصلی‌‌ترین نکته این است که اگر می‌‌خواهیم بحث تلاوت در کشور رشد خوبی داشته باشد و جوانانی که وارد این عرصه می‌‌شوند، به خاطر رقابت سختی که در کشور وجود دارد سرخورده نشوند، باید به گونه‌‌ای عمل شود که سرنوشت و آینده آنها به مسابقات گره نخورد.

قاری بین‌‌المللی کشورمان اظهار کرد: بسیاری از قاریان، هیچ رتبه‌‌ای در مسابقات به دست نمی‌‌آورند در صورتی که توانمندی فنی خیلی خوبی دارند، چراکه برخی از خواندن‌‌ها اساساً مسابقه‌‌ای نیست، یعنی در عین تلاوت قاری فنی، زیبا و اثرگذار است، اما مسابقه‌‌ای نیست و با این مدل خواندن، هیچ موقع رتبه نمی‌‌آورد و ما با دست خودمان این قاریان را کنار می‌‌زنیم.

نقش عوامل متعدد برای موفقیت

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه در مسابقه اجزای مختلفی حاکم است، گفت: قاری یک نقش دارد، سیستم داوری یک نقش دارد، سیستم اجرایی یک نقش دارد، پذیرایی، محل اسکان و ... هم در موفقیت یا عدم موفقیت نقش دارند. این موضوع فقط هم مختص به مسابقات قرآن نیست و در هر موضوعی که بحث رقابت در میان باشد، وجود دارد. به مسابقات کشتی که اخیراً برگزار شد نیز این قضیه وجود داشت و در چند ثانیه، نتایج تغییر کرد و حریفی که عقب افتاده بود، بازی را به نفع خود تمام کرد. در مسابقات قرآن هم لحظه‌‌ها تعیین‌کننده هستند، یک لحظه خشی در صدای قاری ایجاد می‌‌شود، یک لحظه نفس همراهی نمی‌‌کند و بسیاری اتفاقات دیگر که برخی هم به خود قاری بر نمی‌‌گردد. ما باید همه اینها را در نظر بگیریم و قاری را مقصر ندانیم.

رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در دنیا 27 رقابت بین‌‌المللی قرآن برگزار می‌‌شود، اذعان کرد: نکته جالب این است که هر کدام از این مسابقات یک مدل متفاوت و با یک چارچوب، ضوابط و مقررات برگزار می‌‌شوند. مثلاً مسابقه‌‌ای که در تونس برگزار می‌‌شود با مسابقات مالزی متفاوت است و مسابقات مالزی هم با مسابقات روسیه تفاوت دارد. پس اصلاً این مسابقات قابل قیاس با هم نیستند. اینکه گفته می‌‌شود یک رویداد درجه یک است یا رویداد دیگر درجه دو و ... نمی‌‌تواند مبنایی داشته باشد، چون هر کدام از اینها با یک مدل متفاوت اجرا می‌‌شود. متاسفانه ما این ضعف را داریم یعنی اگر قاری ما در مالزی اول شود برای ما خیلی اهمیت دارد، اما اگر در تونس اول شود خیلی به آن اهمیت نمی‌‌دهیم، این نگاه باید اصلاح شود.

قره‌‌شیخلو تصریح کرد: آن چیزی که به مجموعه دوستان مسئول در این حوزه بازمی‌‌گردد این است که باید مدل‌‌های مختلف مسابقات را شناسایی کنند و بعد براساس مدل آن مسابقات، قاری یا حافظ متناسب با آن را اعزام کنند. این موضوع مهمی است که باید کار کارشناسی بر روی آن انجام شود. برای شناسایی این مدل‌‌ها لازم است مطالعه جدی روی این مسابقات صورت گیرد. یعنی یک کارشناس به عنوان فردی که اهل فن باشد از نزدیک مسابقات کشورهای مختلف را رصد کند و بتواند چارچوب‌‌ها را تدوین کند.

وی با تأکید بر اینکه باید با استفاده از یک سیستم عادلانه افراد را انتخاب و به مسابقات بین‌‌المللی اعزام کنیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه مسابقات برای قاریان یک امتیاز و ارزش است و اگر رفتار ما در انتخاب آنها درست و عادلانه نباشد، ممکن است نارضایتی آنها را به دنبال داشته باشد. کما اینکه در ادوار گذشته نشانه‌‌هایی از این نارضایتی‌‌ها را شاهد بوده‌‌ایم، انتخاب‌‌ها روی حساب و کتاب نبوده و برخی اعمال‌‌نظرها بر روی آن تأثیر داشته است.

مخالفت با اصل اعزام استادراهنما 

قره‌‌شیخلو در مورد استادراهنما و لزوم همراهی او با قاریان و حافظان تأکید کرد: با اصل اعزام استادراهنما موافق نیستم. زمانی که در مرکز امور قرآنی مسئولیت داشتم از دوستان خواستم فهرست اساتید راهنما و سال‌‌هایی که اعزام شده‌‌اند، احصاء کنند، آن چیزی که الان در ذهن دارم این است که اتفاقاً اکثر دوره‌‌هایی که استادراهنما داشته‌‌ایم مقام نیاورده‌‌ایم. چون واقعاً استادراهنما با توجه به شرایطی که عرض کردم و دخالت عوامل مختلف خیلی نمی‌‌تواند نقش تعیین‌کننده داشته باشد. از سوی دیگر ما این استاد را می‌‌فرستیم اگر موفق شود، تبدیل به قهرمان می‌‌شود، اگر موفق نشود همه هجمه‌‌ها به سمت او می‌‌رود.

وی بیان کرد: اینکه قاری اعزامی یک همراه داشته باشد، خوب است. گروه‌های ورزشی زمان اعزام به صورت کاروانی اعزام می‌‌شوند، اما ما امکان اعزام یک نفر را هم به سختی داریم! اینکه ما این فرد را به عنوان استاد راهنما یا عنوان دیگر اعزام کنیم که بعداً تبعاتی برای او نداشته باشد جای تأمل و کار کارشناسی دارد.

این قاری بین‌‌المللی با تأکید بر اینکه مسابقه نباید اینقدر اهمیت داشته باشد که همه چیز به آن ختم شود، گفت: مسابقه ابزاری برای نشان دادن توانمندی‌‌های کشور و رشد قاریان و حافظان قرآن کریم است. در یک رویداد همه عوامل دست به دست هم می‌‌دهد تا یک قاری اول شود و یک جایی عوامل دست به دست هم نمی‌‌دهد و قاری رتبه‌‌ای کسب می‌‌کند. من با واسطه از شهید منا «محسن حاجی‌‌حسنی‌‌کارگر» شنیدم که ایشان گفته بود: «من امروز که نفر اول مالزی شدم انگار دنیا تغییر کرد، در صورتی که خواندن امروز من همان خواندن شش ماه قبل است، تا قبل از این رتبه در این کشور کسی ما را تحویل نمی‌‌گرفت، اما از آن زمانی که رتبه اول مالزی را کسب کردم، دنیا کاملاً تغییر کرد» این سیاست باید اصلاح شود.

نیازمند نشست‌های مفصلی هستیم

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست حجت‌‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، از مدیران اموری قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه هشتاد به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: از برگزارکنندگان این جلسه تقدیر می‌‌کنم که بر روی مسئله مهمی دست گذاشته‌‌اند. با توجه به اینکه مدت‌‌هاست درگیر مسائل مسابقات نیستم، وارد محتوای این بحث نمی‌‌شوم اما آنچه محرز است این است که پرداختن به چنین موضوعی در یک جلسه دو یا سه ساعته به نتیجه نمی‌‌رسد و باید جلسات متعددی در مورد آن با حضور افراد و طیف‌‌های مختلف برگزار شود.

ادامه دارد...

انتهای پیام
captcha