نبض حیات در گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج قاسم»
کد خبر: 4097057
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

نبض حیات در گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج قاسم»

گروه جهادی قرآن «رهروان حاج قاسم» فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرده و در این مدت کم توانسته است موفقیت‌های بسیاری کسب کند. برای آشنایی بیشتر با این گروه جهادی گفتگویی با سحر محبی، حافظ کل قرآن و مسئول گروه داشته‌ایم که تقدیم مخاطبان می‌شود.

سحر محبی، مسئول روه جهادی قرآنی

گروه جهادی دارای معنای خاصی است که می‌تواند همه اقشار جامعه را به فعالیت خودجوش وادار کند، هریک از پزشکان، مهندسان، کارگران، کارمندان، طلاب و ... می‌توانند در گروه‌های جهادی شرکت کرده و به رفع محرومیت و نیاز مردم کمک کنند.

چندی پیش از تشکیل و فعالیت گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج‌قاسم» مطلع شدیم، گروهی تحت عنوان قرآن که فعالان آن مجموعه را بر آن می‌دارد که فعالیت‌های قرآنی را اولویت اصلی قرار دهند. بی‌شک اگر گروه‌های جهادی قرآنی دارای تعدد بسیار شوند، قطعاً شاهد رونق هرچه بیشتر فعالیت‌ها و آموزش‌های مختلف در این بخش خواهیم بود. 

در همین رابطه گفت‌و‌گویی با سحر محبی، حافظ کل قرآن و یکی از جوانان فعال فرهنگی و قرآنی اراک، انجام داده‌ایم که در ادامه با چگونگی راه‌اندازی این گروه جهادی، اهداف و برنامه‌های پیشرو آشنا می‌شویم.

ایکنا ـ چگونه به فکر راه‌اندازی گروه جهادی قرآنی افتادید؟

ایده راه‌اندازی این گروه جهادی قرآنی از عید نوروز سال 1400 در ذهنم شکل گرفت و تا اینکه در31 خرداد همان سال همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) این ایده در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت عملیاتی شد. هیچ کاری را بدون برنامه و چشم‌انداز خروجی مناسب انجام نمی‌دهم. قبل از انجام هرکاری به زیرساخت‌های آن توجه می‌کنم. پس از عملیاتی شدن این ایده از امام رضا(ع) درخواست کردم در همه حال پشت و پناهم باشد تا بتوانم گرهی هرچند کوچک از گرفتاری مردم برطرف کنم و گامی در راستای آموزش و نشر آموزه‌های قرآن بردارم. معتقدم اگر در این مسیر بر یک نفر تأثیرگذار باشم برایم کفایت می‌کند.

به دلیل تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی و حافظ کل بودن و مهم‌تر از همه علاقه بسیار به فعالیت در این زمینه‌ها، قصد داشتم بیشتر در دستگاه‌های متولی قرآن فعالیت داشته باشم، اما به واسطه وجود کاغذبازی‌های بی‌مورد و پرهیز از تلف شدن وقتم از این کار منصرف شدم و سعی کردم برای اعتلای مبانی قرآنی، گروه جهادی احداث کنم تا هم خدمتی به مردم و قرآن کرده باشم. گروه را قرآنی کردم؛ چون احساس کردم قرآن حتی در برخی دستگاه‌های قرآنی نیز مهجور و بسیار مظلوم است. حتی دوستان از من پرسیدند که با راه‌اندازی این گروه چه میزان درآمد و حقوق خواهی داشت که در پاسخ گفتم من برای حقوق و درآمد این کار را نکردم. اگر افراد جوانی مثل من دغدغه کار جهادی قرآنی نداشته باشند از سایر مردم چه انتظاری می‌توان داشت باید تفاوتی بین اهالی قرآن با سایر مردم باشد.

در طول سال‌ها کار کردن در ادارات تجربیات بسیار داشتم و با ناملایماتی نیز مواجه شدم، شاید در نگاه اول دلسرد شدم و قصد داشتم برای همیشه این‌گونه فعالیت‌ها را کنار گذاشته و فقط به آموزش قرآن که رسالت من بود بپردازم، اما خوشبختانه با یاری خدا و قرآن دلسردی عمر طولانی نداشت و دوباره جوانه امید از روزنه‌ای دیگر به زندگی‌ام تابید. تا امروز همه توفیقات و موفقیت‌ها را مدیون قرآن هستم و بابت این مهم خدا را شاکرم. پس از شروع کار تعدادی از دوستان و حتی ارگان‌ها سعی در دلسرد کردنم داشتند، اما این اجازه را به خود و دیگران ندادم و با قدرت در هدفی که برای خود ترسیم کرده بودم قدم برداشتم. حتی برخی نهادها و دستگاه‌ها با شنیدن نام گروه جهادی قرآنی اعلام کردند که ما شما را حمایت می‌کنیم به شرط آنکه اسم ما را بزنید، آنان نمی‌دانستند من برای اسم و رسم کار نمی‌کنم و بی‌ادعا نام گروه را «رهروان حاج قاسم» گذاشتم.

ایکنا ـ چه طرح‌هایی را در قالب گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج قاسم» اجرا کردید؟

در این گروه جهادی قرآنی هر هدف را با طرحی اجرایی کردیم که اجرای طرح رایگان «زکات علمی» ازجمله برنامه‌های مهم و موفق ما در دستور کار این گروه بوده و است و حتی فراخوان این طرح کشوری زده شد تا هرفرد با هر تخصصی که دارد حتی ماهی یک‌بار ما را یاری دهد. خوشبختانه امروز پس از گذشت یکسال و نیم فعالان قرآنی، هنری، علمی و ...به صورت رایگان با گروه ما فعالیت دارند و جا دارد از همین طریق از همه آنان تشکر کنم. کار ما محدود به شهر اراک و استان مرکزی نیست، وقتی کار گسترده باشد نیاز است همه در آن سهیم باشند. متأسفانه تعداد اساتید استقبال‌کننده از طرح در آغاز در استان خودم خیلی کمتر از سایر استان‌ها بود.

گروه جهادی قرآنی رهروان حاج قاسم

در قالب طرح «زکات علمی» کلاس‌های قرآنی مجازی در رشته‌های حفظ مجازی، حفظ حضوری، روخوانی و روان‌خوانی، صوت و لحن و تجوید برگزار شد که اساتیدی از اصفهان، تهران و تعدادی از اراک و... من را در اجرای این طرح یاری کردند. در کنار کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی که کاملاً رایگان برگزار می‌شود، کلاس‌های دیگری نیز مانند کامپیوتر، فتوشاپ، خیاطی، آموزش زبان و ...در حال برگزاری است. این دوره‌ها و حضور اساتید قرآنی به من یاد داد که زندگی روی دیگری نیز دارد. این افراد، انسان‌هایی هستند که بدون چشم‌داشت مالی دانسته‌های خود را در اختیار دیگران به ویژه نیازمندان قرار می‌دهند.

این طرح در تعامل با پایگاه علمی «شهید فخری‌زاده» توانست موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد. اقدامات و برنامه‌ها در حال پیشرفت است. فعالیت‌های قرآنی این گروه جهادی با اجرای طرح «نبض حیات» با محوریت حفظ سور منتخب آغاز شد و خوشبختانه تاکنون مورد استقبال خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان قرار گرفته است. در این طرح شرکت‌کنندگان هم سوره‌ها را حفظ می‌کنند و هم ترجمه و مفاهیم آن را می‌آموزند و در آزمونی که از آنان گرفته می‌شود شرکت می‌کنند و در نهایت به آنان لوح سپاس و هدایایی اعطا می‌شود. به‌طور مثال با استفاده از صفحه‌آرایی، آیات سوه «یس» را در کانال و صفحه اینستاگرام به همراه ترجمه و مفاهیم بارگذاری کردیم که تا حفظ کامل و برگزاری آزمون، این امر 41 روز به طول انجامید. هدف ما آشتی دادن خانواده‌ها و فرزندان آنان با کلام وحی و انجام برخی کارهای فرهنگی و تربیتی است و برای این موفقیت از هیچ کاری کوتاهی نخواهم کرد.

اجرای طرح «سخاوت مهدوی» از دیگر طرح‌های اجرایی ما در بخش اجتماعی است که همزمان با شب میلاد امام حسن عسکری(ع) راه‌اندازی شد. با لطف و کمک خدا هر فرد با مبلغ 5 هزار تومان می‌تواند در این طرح و کمک به نیازمندان به نیابت از یک شهید سهیم باشد. اولین بسته‌های کمک معیشتی ما در شب وفات حضرت فاطمه معصومه(س) توزیع شد. بسته‌های دیگری را به مناسبت شب یلدا، عید نوروز، ماه مبارک رمضان توزیع کردیم. با یاری و لطف خدا دراین مدت کوتاه به بسیاری از اهداف اصلی رسیدیم. هرکسی در گروه ما قدمی برمی‌دارد فقط به عشق حاج قاسم است، شاید آن فرد از نظر اعتقادی ایمان محکمی نیز نداشته باشد، اما به عشق این سردار شهید عاشقانه قدم برمی‌دارد.

ایکنا ـ از چه طریقی حافظ کل قرآن شدید؟

ورودم به مسیر حفظ کاملاً اتفاقی بود. برای تحصیل در مقطع دکترا در حال آماده شدن بودم و چون همیشه گمان می‌کردم کار حفظ کاری سخت و ناممکن است و فقط بعضی از انسان‌ها قادرند که حافظ شوند به سمت این امر نرفته بودم. وقتی برای اولین بار 16 آیه حفظ کردم، حلاوت حفظ این آیات آنقدر به دلم نشست که با وجود اینکه از استعدادهای درخشان دانشگاه بودم، ادامه تحصیل در مقطع دکترا را با وجود شنیدن سرزنش‌های بسیار اطرافیان رها کرده و به حفظ روی آوردم؛ چراکه بر این باورم که برای تحصیل همیشه وقت هست، اما برای حفظ نه. هرچند در هر سنی می‌توان حافظ شد، اما لذت حفظ در سن جوانی چیز دیگری است. خودم را مدیون قرآن می‌دانم؛ چراکه هر جا مشکلی بود به لطف قرآن حل شد.

با وجود مشغله‌ها، قرآن برکتی به وقت و زندگی‌ام داده است که از وقت‌های به اصطلاح مرده زندگی برای برنامه‌ریزی همه کارها، استفاده بهینه و ویژه می‌کنم. احساسم این است که خیلی دیر در این مسیر گام برداشتم و ای کاش سال‌ها قبل رویکرد آموزشم را به این سمت هدایت می‌کردم. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما این کشور را بدون کار جهادی نمی‌توانیم به سامان رسانیم» و این فرمایش نقطه عطفی برای راه‌اندازی گروه جهادی و قرآنی بنده بود. وقتی انسان به صورت خودجوش و جهادی قدم در این مسیر می‌گذارد، فارغ از بروکراسی اداری و کاغذبازی وارد میدان شده و مسیر را برای خود ترسیم می‌کند. وقتی کار خوب پیش رود و دیگران نتیجه و خروجی کار را ببینند، اعتماد می‌کنند و کارها به خودی خود پیش می‌رود و به عنوان نمونه خروجی یکی از طرح‌های قرآنی را می‌توان در ثبت‌نام بیش از 500 نفری در مسابقاتی همچون «نبض‌حیات» مشاهده کرد. چه انتظاری از فعالیت و فرهنگ‌سازی داریم، با کمترین امکانات می‌توان کار قرآنی انجام داد و نباید خودمان را محدود به مکان و تجهیزات کنیم. برای ورود به این حوزه نیازمند تشریفات و دعوت نیستیم.

ایکنا ـ در مورد آموزش قرآن چه برنامه‌ای دارید؟

در زمان شیوع کرونا آموزش قرآن به صورت مجازی بدون دریافت حق‌الزحمه‌ای از کاربران و قرآن‌آموزان انجام شد و خوشبختانه مربیان با جان و دل برای آموزش مخاطبان بدون دریافت وجهی وارد میدان شدند و از بیان هیچ نکته‌ای کوتاهی نکردند. درست است که قرآن‌آموزان وجهی پرداخت نمی‌کنند، اما پیش‌بینی‌های لازم شده و کاربران تعهدنامه‌ای امضا می‌کنند در صورت ترک دوره بدون دلیل موجه بخشی از خسارت وارده را پرداخت کنند تا این مبلغ هرچند ناچیز برای خیریه هزینه شود. درواقع هر کلاسی در حیطه قرآن که افراد احساس نیاز کرده و نیازشان اطلاع‌رسانی شود حتماً پیگیر برگزاری آن خواهیم شد.

گروه جهادی قرآنی رهروان حاج قاسم

مربیان گروه جهادی قرآنی بسیار دغدغه‌مند هستند و اگر بین قرآن‌آموزان فرد یا افراد مستعد را شناسایی کنند برای آنان وقتی جداگانه و پیشرفته‌تر از سایر اعضا گذارده و دوره تخصصی‌تر برگزار می‌کنند و از همین طریق استعدادهایی را نیز شناسایی کرده‌ایم. وقتی شاهدم مربیان حاضرند وقت بیشتری برای آموزش افراد مستعد بگذارند، من به عنوان بانی این گروه جهادی قرآنی خود را مکلف نمودم که تمام توانم را بگذارم.

ایکنا ـ چه برنامه‌ای برای روستاها دارید؟

اعتقادم بر این است که روستاییان نیز همانند دوستان شهرنشین حق استفاده از ظرفیت گروه جهادی قرآنی را دارند، اما متأسفانه برای رفتن به روستاها باید امکانات و تجهیزات بیشتری در اختیار داشت و این امکانات را در حال حاضر نداریم، اما بسیار علاقه‌مندم بتوانم خدماتی به روستاییان به ویژه در حوزه آموزش قرآن ارائه دهم. متأسفانه به استعدادهای نهفته در روستاها بهایی داده نمی‌شود و این استعدادها پس از سال‌ها از بین می‌رود؛ از این رو باید این بحث جدی گرفته شود. علاقه‌مند هستم در این حوزه بیشتر فعال باشم، اما به دلیل مشکلات مالی فعلاً مقدور نیست و نمی‌توانم آن‌طور که باید و شاید در این حوزه وارد شوم. فعالیت در روستاها جزو اولویت کاری این گروه جهادی قرآنی هست، اما برای انجام نیازمند تعاملات و حمایت خیّرین قرآنی هستیم که امیدواریم به زودی این امر نیز اتفاق بیفتد.

احساسم این است که روستاییان در بخش روخوانی و روان‌خوانی و شهرنشینان در ترجمه و مفاهیم ضعیف هستند. شهرنشینان بیشتر در حفظ و قرائت ذوب شده‌اند و از ترجمه و مفاهیم غافل شده‌اند. امید است با همدلی و اتحاد بیشتر نقاط ضعف روستا و شهرها را از بین ببریم. اگر سبک زندگی قرآنی اجرا شده و جوانان با ترجمه و مفاهیم آشتی کنند، قطعاً نتایج بهتری را در جامعه شاهد خواهیم بود و بسیاری از آسیب‌هایی که دنبال راه‌حلی برای آن هستیم، برطرف خواهد شد. کاش مربیان ما نذر آموزش ترجمه و مفاهیم نیز داشته باشند، من نیز سال‌ها نذر ترجمه و مفاهیم داشتم و با استقبال بسیار خوب کاربران مواجه شد. امید است همه مربیان به سهم خود در این حوزه وارد شوند و بخشی از کار را برعهده بگیرند.

ایکنا ـ کار جهادی چه حسی را به فعالان این مجموعه انتقال می‌دهد و برای اجرای طرح‌ها چه چشم‌اندازهایی را تعریف می‌کنید؟

سال‌ها در حوزه قرآن کار کردم و با وجود اینکه شاید آنگونه که باید مورد استقبال برخی از مسئولان قرار نگرفت و ناملایمات بسیار در این مسیر دیدم، اما با علاقه و دلی کار کردم. با راه‌اندازی گروه جهادی قرآنی فعالیت‌های قرآنی‌ام جدی‌تر از قبل دنبال شد و در کنار این فعالیت‌ها، فعالیت‌های دیگری در حوزه کمک به نیازمندان را در دستور کار قرار دادم. در حد بضاعتمان و بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی قدم در مسیری گذاشتیم که رضایت خدا و ائمه اطهار(ع) را به دنبال داشته باشد. حضور خیرین در کنار ما قوت قلبی است که می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان بسیار کمک کند. احساس رضایت و شادمانی که از کارهای جهادی دارم بسیار بیشتر از کارهایی است که انجام می‌دهم و بابت آن وجهی دریافت می‌کنم. بازخورد کار جهادی به حدی برایم شیرین است که از خدا می‌خواهم تا آخرین روزی که پلک‌هایم روی هم می‌آید در این مسیر قدم بردارم.

گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج قاسم»

هیچ‌گاه بدون برنامه و خروجی کار طرحی را اجرا نمی‌کنم، اگر قرار بر اجرای طرحی باشد نتیجه، بازخورد و بازدهی آن در جامعه باید مشخص باشد. با وجود اینکه برای اجرای طرح‌ها از جایی حمایت نشده و مبلغی از کاربران دریافت نمی‌کنم، اما خروجی کار بسیار خوب بوده است و از کار و آموزش کم نمی‌گذارم و انتظار دارم که طرح با نتیجه دلخواه هرچند کم همراه باشد. برخی طرح‌ها در حوزه فرهنگی در حال نوشتن است که امید است به مرحله اجرا برسد. اگر همه ما به اندازه توان تلاش کرده و به نتیجه آن فکر کنیم قطعاً بازخورد بهتری از برنامه‌ها دریافت خواهیم کرد. ایجاد مشاغل خانگی از دیگر طرح‌های در دستور کار است که در حال انجام است و با این امر افراد زیادی از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

ایکنا ـ با توجه به سابقه قرآنی شما، رسالت اصلی خود را در این گروه بر چه مبنایی تعریف کرده‌اید؟

همان‌طور که گفتم سال‌هاست در حوزه قرآن فعالیت دارم و با شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های خود را در فضای مجازی و بعد از بهتر شدن اوضاع به شکل مجازی و حضوری ادامه دادم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و قرآن‌آموزانی از سایر استان‌ها نیز دارم؛ از این رو رسالت اصلی خود در این گروه جهادی قرآنی، فعالیت‌های قرآنی به ویژه آموزش قرار دادم. جامعه امروز نیازمند آموزش مبانی دینی و قرآنی است و اگر هریک از ما فعالان و مربیان این حوزه قدمی برای توسعه فرهنگ الهی برداریم قطعاً آسیب‌ها و ساختارشکنی‌ها کاهش خواهد داشت.

ایکنا ـ کلام آخر...

برای رونق فعالیت‌های قرآنی از هیچ خدمت و اقدامی نباید کم گذاشت و معاونت تعلیم و تربیت سپاه روح‌الله در توسعه فعالیت این گروه جهادی قرآنی حمایت‌هایی کردند که جای تقدیر دارد. این معاونت در بخش اهدای جوایز به برگزیدگان طرح «نبض حیات» تا حدودی یاریگر ما بودند و امیدست این حمایت‌ها در راستای پیشرفت کار تداوم داشته باشد.

خوشبختانه گروه‌های جهادی استان مرکزی از فعال‌ترین گروه‌های جهادی کشور هستند و کسب رتبه‌های برتر در این حوزه گواه بر این ادعا است. گروه جهادی قرآنی «رهروان حاج‌قاسم» از سوی جوانی خوش‌فکر، پویا و باانگیزه راه‌اندازی شده است و در مدت زمان کوتاه توانسته موفقیت‌های مطلوب و قابل توجه کسب کند. امید است حمایت از گروه‌های جهادی به ویژه گروه‌های جهادی قرآنی بیشتر شود تا شاهد راه‌اندازی تعداد بیشتری از این گروه‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
asal
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۸:۳۲
0
0
سلام
آفرین به وجود چنین افرادی.خداقوت دهد بهشون و زیرسایه قران باشن
آوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۷:۰۸
0
0
سلام خدمت همه ی دوستانی که در راه خدا جهاد میکنند،کار شما بسیار قابل تقدیر هست و ان شاءالله ادامه دار باشد،در پناه خدا باشید.
captcha