شانس بالای نامزدهای اقلیت‌های دینی و نژادی برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای
کد خبر: 4097077
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
استادیار دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با ایکنا:

شانس بالای نامزدهای اقلیت‌های دینی و نژادی برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای

توماس جی والن گفت: مسلمانان نقش مهمی در این انتخابات دارند. به طور کلی بسته به اینکه ایالت‌ها یا حوزه‌های انتخاباتی آنها به رنگ قرمز یا آبی (جمهوری‌خواه و دموکرات) مشخصی گرایش داشته باشند، شانس پیروزی اقلیت‌های نژادی و دینی بسیار زیاد خواهد بود.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا روز 17 آبان برگزار شد و دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از 100 کرسی سنا با هم رقابت کردند. نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا از پیشتازی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا حکایت دارد و در مجلس سنا، رقابت تنگاتنگی در جریان است. 

این انتخابات از بسیاری از جهات حائز اهمیت است. شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی حاکم بر آمریکا که بسیاری از کارشناسان آن را نشان از شکاف عمیق در این کشور می‌دانند و مسائل بین‌الملل مانند جنگ اوکراین باعث شده که انتقادات از عملکرد دولت جو بایدن و حزب دموکرات بالا بگیرد.

از سوی دیگر، حزب جمهوری‌خواه با توجه به افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد دولت بایدن تلاش می‌کند که با پیروزی در این انتخابات مسیر را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 همواره کند. انتخاباتی که احتمالاً دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق تا چند روز دیگر آمادگی خود را برای نامزدی در آن اعلام خواهد کرد.

توماس جِی والن (Thomas J. Whalen)، کارشناس مسائل سیاست داخلی آمریکا و استادیار دانشگاه بوستون آمریکا در گفت‌‌وگوی کوتاهی که با ایکنا داشت، در پاسخ به سؤالی در مورد انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور و وضعیت احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در این انتخابات با اشاره به وجود مشکلاتی مانند افزایش تورم و متزلزل شدن اقتصاد گفت: شانس پیروزی جمهوری‌خواهان در نتیجه اقتصاد داخلی متزلزل و تورم شدید در حال افزایش است. آنها همچنین روشی رادیکال را برای پیروزی در این انتخابات در پیش گرفته‌اند که تئوری‌های توطئه مرتبط با راست افراطی، اطلاعات نادرست و خشونت را در بر می‌گیرد.

والن در مورد وضعیت سیاسی حزب دموکرات تصریح کرد: در یک کلام می‌توان گفت که وضعیت حزب دموکرات در این انتخابات آشفته است. آنها برای ارائه یک روایت سیاسی متقابل (علیه جمهوری‌خواهان) مشکل دارند.

استادیار دانشگاه بوستون در رابطه با حضور مسلمانان در این انتخابات و تأثیرگذاری آنها در این انتخابات به مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نقش آنها را مهم دانست و تصریح کرد: مسلمانان نقش مهمی در این انتخابات دارند اما بیشترین رأی نوسانی، رأی‌دهندگان لاتین‌تبار هستند که به نظر می‌رسد باعث خواهد شد که نامزدهای جمهوری‌خواه در رقابت‌های ایالت‌های کلیدی مانند آریزونا شکست بخورند.

شانس بالای نامزدهای اقلیت‌های دینی و نژادی برای پیروزی در انتخابات میاندوره‌ای

وی در مورد وضعیت نامزدهای اقلیت‌های اجتماعی و مذهبی در این انتخابات و شانس آنها برای پیروزی در این انتخابات افزود: بسته به اینکه ایالت‌ها یا حوزه‌های انتخاباتی آنها به رنگ قرمز یا آبی (جمهوری‌خواه و دموکرات) مشخصی گرایش داشته باشند، شانس پیروزی آنها بسیار زیاد خواهد بود.

این کارشناس مسائل داخلی آمریکا در پاسخ به سؤالی در مورد بالا بودن شانس پیروزی حزب جمهوری خواه در این انتخابات به دلیل عملکرد ضعیف دولت جو بایدن در امور داخلی و خارجی زیاد با رد ضعف دولت جو بایدن در حوزه مسائل سیاست داخلی و خارجی تصریح کرد: من با این توصیف که بایدن عملکرد ضعیفی در مورد مسائل مختلف داشته است، مخالفم. جو بایدن در موضوع برنامه‌های مرتبط با کاهش آمار کووید-19 و بهبود زیرساخت‌ها و قانون کاهش تورم در امور داخلی آنطور که قابل انتظار بوده عمل کرده است.

وی ادامه داد: بایدن همچنین ایالات متحده را از جنگ‌های همیشگی این کشور در خاورمیانه بیرون کشید و در پی تهاجم روسیه به اوکراین، ناتو را دوباره متحد کرد.

والن در پایان در مورد پیش‌بینی نتیجه این انتخابات شانس جمهوری‌خواهان را برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای بسیار بالا دانست و گفت: جمهوری‌خواهان می‌توانند مجلس نمایندگان را تصاحب کنند. با این همه در مجلس سنا، رقابت دو حزب برای داشتن اکثریت بسیار نزدیک است و شرایط بیشتر به نظر می‌رسد که برابر است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha