تحلیل نیوزویک از نامزدی دکتر آز در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا
کد خبر: 4097333
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

تحلیل نیوزویک از نامزدی دکتر آز در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

در صورت انتخاب، دکتر مهمت آز، نامزد جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا در سنای ایالات متحده در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال، او می‌تواند به عنوان اولین مسلمانی که در سنا خدمت می‌کند در تاریخ ثبت شود.

به گزارش ایکنا به نقل از نیوزویک، در ماه سپتامبر، آز به ABC News گفت که انتخاب به عنوان اولین مسلمان در مجلس سنا به معنای «غرور و افتخار» است.

این نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت: من فکر می‌کنم آمریکا، به‌ویژه ایالت پنسیلوانیا، بر این اساس ساخته شده است که به افراد با پیشینه‌های بسیار متنوع اجازه می‌دهد تا بهترین ایده‌های خود را ارائه دهند. همه ما باهوش هستیم.

آز به عنوان یک جراح قلب مشهور، در مقابل جان فترمن (John Fetterman)، فرماندار ایالت برای کرسی مجلس سنا رقابت می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این دو نامزد شانه به شانه حرکت می‌کنند.

طبق گزارش FiveThirtyEight که در حال حاضر میانگین نظرسنجی فترمن 46.8 درصد در مقایسه با آز 46.4 درصد است، در هفته‌های اخیر آز،‌ توانسته برتری رقیب دموکرات خود را کاهش دهد.

آز که والدینش مهاجران ترک هستند، در طول مبارزات انتخاباتی خود اغلب درباره مذهب خود صحبت نکرده است.

آز در مصاحبه‌ای در ماه مِی با روزنامه محافظه‌کار Real America's Voice گفت که او یک «مسلمان سکولار» است و همچنین علیه قوانین شریعت صحبت کرد.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این نامزد سنا در این مصاحبه گفت: ما قانون شریعت در آمریکا را نمی‌خواهیم. من نمی‌خواهم هیچ یک از متعصبان مذهبی در جامعه آمریکا نقشی داشته باشند و به شدت جلوی آنها را می‌گیرم.

با این حال، اظهارات آز در مورد قوانین شریعت مورد انتقاد برخی مسلمانان قرار گرفته است.

احمد تکلی اوغلو، مدیر اجرایی شعبه شورای روابط اسلامی آمریکایی در فیلادلفیا، روز شنبه به نیوزویک گفت که توصیف آز،‌ از قوانین شریعت «مشکل‌آفرین» است و قطعاً نقش ضد مسلمانان را دارد.

تکلی اوغلو گفت: فکر می‌کنم که باید این موضوع را فراخوانی کرد و امیدوارم اعضای جامعه ما که با دکتر آز ارتباط برقرار می‌کنند، گفت‌وگوهای واقعی با او در این مورد داشته باشند. وقتی او می‌گوید «ما قانون شریعت را در آمریکا نمی‌خواهیم» مشکل‌ساز است. تلاش او برای اینکه افرادی را که به قوانین شریعت می‌پیوندند به‌عنوان متعصب یا افرادی که خود را مسلمان سکولار به عنوان متعصب معرفی نمی‌کنند، نشان دهد، مشکل‌ساز است.

تکلی اوغلو، که سازمانش حضور در رقابت‌های انتخاباتی را تأیید نمی‌کند، گفت که اعضای جامعه و دوستانی را می‌شناسد که به [آز] بسیار بدبین هستند و او را پوپولیستی مانند ترامپ می‌بینند.

با این حال، وی افزود که مسلمانانی نیز وجود دارند که معتقدند وابستگی آز با اسلام، یا وابستگی او با ترکیه به عنوان کشوری با اکثریت مسلمان، تأثیر مثبتی خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که از آز حمایت کرده است، در سال 2015 با تعهد به ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده، کارزار انتخاباتی درست کرد و در زمان ریاست جمهوری، مهاجرت و مسافران از چندین کشور مسلمان را ممنوع کرد.

نیوزویک برای اظهار نظر با کمپین آز تماس گرفته است.

در مصاحبه‌ای با الجزیره روز شنبه، مهمت بیرتک، یک مرد 44 ساله اهل آلبرتیس، پنسیلوانیا، گفت که امیدوار است نامزدی آز سایر مسلمانان را برای پیوستن به حزب جمهوری خواه تشویق کند.

بیرتک گفت: او تغییر بزرگی برای جامعه مسلمان، به اعتقاد من، در حزب جمهوری خواه ایجاد خواهد کردو این شروع کار است.

خالد ع.ی. بلنکینشیپ، رئیس دپارتمان دین در دانشگاه تمپل، ماه گذشته به ABC گفت که معتقد است مسلمانان از این واقعیت که آز مسلمان است بسیار تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

بلنکینشیپ که نامزدی آز را «یک رویداد بزرگ» خواند، گفت: تعداد کمی از افراد ممکن است، این تصور (تحت تأثیر قرار گرفتن) را داشته باشند. با این همه (نامزدی دکتر آز) بسیار مهم است که اتفاق افتاده است.

انتهای پیام
captcha