مسلمانان اروپا با شکل جدیدی از افراط‌گرایی روبرو هستند
کد خبر: 4097750
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
سیاستمدار بریتانیایی:

مسلمانان اروپا با شکل جدیدی از افراط‌گرایی روبرو هستند

سعیده وارثی، سیاستمدار مسلمان بریتانیایی با اشاره به وضعیت کنونی مسلمانان در این کشور و سراسر اروپا گفت: این گروه با شکل جدیدی از افراط‌گرایی و نژادپرستی مواجه هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، وی که نخستین وزیر زن مسلمان در تاریخ بریتانیا بوده است، در گفت‌وگو با برنامه مشهور «المقابله» در الجزیره اظهار کرد: هویت مسلمانان اروپا امروز در چارچوب حوادث 11 سپتامبر 2001 و پیامدهای آن درک می‌شود.

وارثی تأکید کرد: پس از وقایع 11 سپتامبر 2001 و جنگ با تروریسم به مسلمانان براساس یک دیدگاه کلیشه‌ای نگریسته می‌شود، دیدگاهی که کشورها و سیاستمداران در گفتمان خود در مورد مسلمانان اتخاذ کرده‌اند.

براساس آمارهای نیمه‌رسمی، حدود 4 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند که بیش از 5 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که از این تعداد 350 هزار نفر عرب هستند.

وارثی با اشاره به تغییر فضای سیاسی غرب، افزایش سطح پوپولیسم و ​​افزایش شدت نژادپرستی، عامل اساسی چنین تغییری را اتفاقاتی دانست که می‌توان آن را نژادپرستی مبتنی بر ایدئولوژی نامید، به گفته وی آنچه در هند، میانمار، چین و بخش‌هایی از غرب رخ می‌دهد، شکل جدیدی از نژادپرستی است که پیچیده‌تر از نمونه‌های پیشین این پدیده است.

این وزیر سابق بریتانیا در دولت محافظه‌کار این کشور که فرزند یک خانواده مهاجر پاکستانی است، با بیان موضع خود در مورد آزار و شکنجه مسلمانان در هند تحت حکومتی متعصب و افراطی، آنچه را که در حال وقوع است به عنوان یک موضوع بسیار ناراحت کننده توصیف و تأکید کرد که آنچه دولت نارندرا مودی و حزب حاکم انجام می‌دهند، صحت و درستی جدایی پاکستان و هند را ثابت می‌کند. او تأکید کرد کاملاً آگاه است که دستان مودی به خون آلوده است.

وارثی معتقد است که جهان رفته‌رفته چهره واقعی مودی و دولت او را درک می‌کند، وی تأکید کرد: بریتانیا، نیاز مبرمی به هند دارد و این امر باعث می‌شود روابط خود را با این کشور براساس مکانیسم‌های عمل‌گرایانه تنظیم و بر بحث‌های اقتصادی تمرکز کند؛ امری که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری یافته است.

وی همچنین با انتقاد از سیاست بریتانیا در قبال مسئله فلسطین، این سیاست را مزورانه و به سود رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

انتهای پیام
captcha