تداوم رویکرد تجزیه‌طلبانه «ایران اینترنشنال» تبعات سختی برای عربستان به دنبال دارد + صوت
کد خبر: 4097936
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
سیدرضا میرابیان:

تداوم رویکرد تجزیه‌طلبانه «ایران اینترنشنال» تبعات سختی برای عربستان به دنبال دارد + صوت

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کویت با اشاره به اقدامات ضد ایرانی شبکه سعودی ایران اینترنشنال به ویژه با رویکرد تجزیه ایران و تشدید مسائل قومیتی گفت: مقامات عالی سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران هشدارهای لازم را به سعودی‌ها داده‌‌اند و اگر این رویکرد ادامه پیدا کند، سعودی‌ها نمی‌توانند گلایه‌ای از اتفاقات احتمالی در منطقه داشته باشند.

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره رویکرد دوگانه عربستان سعودی نسبت به ایران که از یکسو برای مذاکره با ایران و ارتقای سطح مذاکرات از امنیتی به سیاسی ابراز تمایل می‌کند و از سوی دیگر از طریق شبکه ایران اینترنشنال در قضایای اخیر داخل کشور پروژه تشدید شکاف‌‌های قومیتی و تجزیه‌طلبی را دنبال می‌کند، گفت: سیاست عربستان نسبت به ایران تغییر پیدا نکرده است. سعودی‌ها همواره در عین نیاز به مذاکره با ایران اهرم‌های فشار خود را به کار می‌بردند و در واقع سیاست‌های ضد جمهوری اسلامی ایران را کنار نگذاشتند.

توصیه ایران به عربستان در خصوص یمن

وی افزود: در جریان 5 دور مذاکرات اخیر نیز این سعودی‌ها بودند که درخواست مذاکره کرده بودند هرچند ایران نیز همواره از مذاکره استقبال می‌کرده اما آنها رد می‌کردند. در واقع علت اصلی این سری از مذاکرات مسئله یمن بود و عربستان به دنبال این بود توسط ایران به جنگ یمن خاتمه داده و خواسته‌‌های خود را توسط ایران در این جنگ تحقق ببخشد که ایران به طور صریح به سعودی‌ها اعلام کرد که جنگ یمن مسئله شماست نه ایران و شما به یمن تجاوز کردید و باید رفع تجاوز کنید.

میرابیان اظهار کرد: البته ایران اعلام کرد که به انصارالله یمن توصیه‌‌هایی می‌کند اما مشکلات جنگ را باید خود عربستان با یمنی‌ها به طور مستقیم حل کند. در حقیقت سعودی‌ها می‌خواستند با این وسیله ایران را رو در روی انصارالله قرار دهند که ایران با رد این رویکرد، مذاکرات مستقیم عربستان با یمن را به منزله راه حل اصلی به مقامات سعودی پیشنهاد کرد.

هشدار به سعودی‌ها درباره رویکرد ایران اینترنشنال

میرابیان درباره اقدامات ضد ایرانی شبکه سعودی ایران اینترنشنال در قضایای اخیر و تناقض آن با اعلام تمایل عربستان به مذاکره و کاهش خصومت‌ها با ایران گفت: سعودی‌ها غالبا از هرگونه شرایط سیاسی و امنیتی سوء استفاده کرده تا بتوانند فشاری را علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. اخیرا هم در قضایای اخیر ایران، پس از هشدار مقامات ایران به سعودی‌ها در خصوص جنگ رسانه‌ای شبکه ایران اینترنشنال، مقامات سعودی اعلام کردند دخالتی در برنامه‌های این شبکه ندارند اما مقامات کشور این پیام را دادند که شما شاید دخالتی در محتوا و برنامه‌های این شبکه نداشته باشید اما تغذیه و پشتیبانی مالی از این شبکه را انجام می‌دهید لذا ایران اعلام کرد اگر فردا روزی اتفاقی در منطقه بیفتد ایران مسئول آن اتفاق نخواهد بود.

سفیر پیشین کشورمان در کویت ابراز کرد: به عبارتی همانطور که عربستان مدعی است که شبکه ایران اینترنشنال ربطی به آنها ندارد لذا اگر اتفاقی در منطقه بیفتد ربطی به ایران ندارد. امیدواریم سعودی‌ها پیام هشدارآمیز ایران را دریافت کرده باشند.آنها اگر واقعا خواهان برگزاری دور ششم مذاکرات با ایران در بغداد هستند باید این رویکردها و رفتارهای دوگانه را کنار بگذارند و بدانند اعمال فشار بر ایران با این نوع اقدامات رسانه‌ای امکان‌پذیر نیست و راه به جایی نخواهند برد.

وی تصریح کرد: سعودی‌ها اتفاقا در زمینه انرژی، دفاعی ـ امنیتی و مسائل منطقه بسیار آسیب‌پذیر هستند و باید مراقب باشند کارهایی نکنند که آسیب بیشتری ببینند.

امتیازگیری از ایران

میرابیان درباره هدف جنگ آشکار رسانه‌ای ایران از سوی عربستان با رویکرد تجزیه‌طلبی برای افزایش نیاز ایران به مذاکره با عربستان و دادن امتیاز به سعودی ها به ویژه در مسئله یمن گفت: مسئله در اینجا احساس نیاز نیست. عربستانی‌‌ها در مذاکرات می‌خواهند این امتیاز را به دست بیاورند که ایران به یمن فشار بیاورد تا درخواست‌های عربستان را قبول کند اما ایران به طور صریح اعلام کرده مسئله یمن ربطی به ما ندارد و ایران تنها می‌تواند نقش مساعدت‌کننده و توصیه‌کننده داشته باشد اما راه حل اصلی مذاکره مستقیم با یمن و رفع محاصره این کشور است.

نوع مواجهه ایران با رفتار دوگانه عربستان

میرابیان درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل این رفتار دوگانه عربستان گفت: رویکرد ایران کاملا مشخص است و مقامات سیاسی، امنیتی و دفاعی کشور هشدارهای لازم را به سعودی‌ها داده‌اند و در عین حال آنها را نصیحت هم کرده‌اند و امید می‌رود سعودی‌ها این نصیحت و هشدار را بپذیرند وگرنه بنا بر یک ضرب‌المثل عربی که کسی که هشدار داد دیگر عذرش موجه خواهد بود، سعودی‌ها فردا از ایران به واسطه اتفاقاتی در منطقه گلایه‌مند نباشند.

کد

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در واقع اتفاقات احتمالی آینده در منطقه اینها نتیجه اعمال خودشان است و اگر می‌خواهند آسیب‌پذیر نباشند و امنیت‌شان حفظ شود باید دست از این شیطنت‌ها و توطئه‌های رسانه‌ای خطرناک برای برهم زدن امنیت ملی ایران و حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب بردارند.

انتهای پیام
captcha