نشست «گفت‌وگوهای بینادینی؛ از انقلاب اسلامی تاکنون» برگزار شد
کد خبر: 4098273
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
به میزبانی مرکز ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

نشست «گفت‌وگوهای بینادینی؛ از انقلاب اسلامی تاکنون» برگزار شد

نشست تخصصی «پیشینه گفت‌وگوهای بینادینی؛ از انقلاب اسلامی تاکنون» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مرکز برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  این نشست با حضور و سخنرانی سیدعبدالمجید میردامادی، پژوهشگر و از رؤسای پیشین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ­‌ها و تعدادی از کارشناسان مسائل دینی و فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدصادق امینی، کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این نشست علمی اظهار کرد: در این سلسله نشست‌ها با شناخت کیفی و نگاه کتاب‌شناسانه به دنبال معرفی کتاب‌های تخصصی در زمینه گفت‌وگوهای دینی هستیم.

وی بیان کرد: در نشست امروز در نظر داریم تاریخچه و سرگذشت گفت‌وگوهای بینادینی از آغاز انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

لزوم همکاری دینی اقوام و پیروان ادیان

در ادامه عبدالمجید میردامادی اظهار کرد: گفت‌وگوهای بین اندیشمندان دینی و نقش‌آفرینی آنها در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری دینی بین اقوام و پیروان ادیان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از تعامل و همکاری دینی بین اقوام و پیروان ادیان مختلف در گرو گفت‌وگوهای بینادینی است که علاوه بر احترام به حقوق آن‌ها، نگرش‌های موجود را بررسی کرده و با ایجاد شیوه‌ای جدید، صلح و دوستی را بر روابط میان مذاهب حاکم می‌کند.

میردامادی به پیشینه گفت‌وگوهای بینادینی در جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: موضوع گفت‌وگوهای بینادینی پیش از انقلاب اسلامی آن‌طور که باید و شاید مورد توجه نبود، اما از آغاز انقلاب شکل سازند‌ه‌ای به خود گرفت و به منظور گسترش صلح و پرهیز از خشونت در جهان در قالب بسیاری از برنامه‌ها و تعاملات بین‌المللی بروز و ظهور جدی پیدا کرد.

وی ادامه داد: از این رو، تبیین و بررسی آرا و دیدگاه‌های گوناگون میان عالمان و اندیشمندان دینی در ایران با سایر ادیان رونق ‌گرفت که نخستین دور گفت‌وگوهای دینی به سال 1373 بین اسلام و مسیحیت کلیسای کاتولیک واتیکان برمی‌گردد.

فرهنگ؛ نقطه قوت ایران در جهان امروز

رایزن فرهنگی سابق ایران در سوئد افزود: فرهنگ نقطه قوت ایران در جهان امروز است و ما از لحاظ فرهنگ و تمدن چند هزارساله قابل قیاس با سایر کشورها نیستیم.

وی تأکید کرد: آثار دینی مختلفی بعد از اسلام و قبل از اسلام در ایران وجود دارد که نیازمند مطالعه بیشتری در این زمینه هستیم و پیشنهاد می‌شود گروه مطالعاتی برای تحقق این مهم تشکیل شود.

میردامادی با اشاره به رویکرد نظام‌مند دین در جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های فرهنگی ایران این است که در گفت‌وگوهای بین مقامات ایرانی و شخصیت‌های مختلف جهان، بحث دین دیده می‌شود.

این پژوهشگر تأکید کرد: ظرفیت‌های اسلام در دنیا بی‌‎نظیر است و حتی برخی مسیحیان معتقدند که بزرگان و دانشمندان مسلمان نظرات جالب و تأمل برانگیزی در رابطه با دین، صلح و مدارا در جهان دارند.

وی تصریح کرد: ما اگر به دنبال نگاه جدیدی در عرصه گفت‌وگوهای دینی هستیم باید نسبت به کارهای اولیه این مرکز، یک بازخوانی داشته باشیم که نتیجه آن چه بوده و چه تأثیری در جامعه بین‌الملل داشته است.

تدوین نظام‌نامه موضوعی گفت‌وگوی ادیان

علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سخنان خود، از تدوین نظام‌نامه موضوعی گفت‌وگوی ادیان توسط گروه‌های مختلف این مرکز و چاپ فصلنامه خبر داد و بر تداوم این نشست‌ها و همکاری‌ها برای رسیدن به دستاوردهای مشترک در هفته‌های پیش رو و آینده‌ای نزدیک تأکید کرد.

در پایان این نشست، درباره موضوعاتی نظیر همزیستی ادیان در کشورهای محتلف جهان، حقوق بشر و گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل بررسی و تبادل نظر شد.

انتهای پیام
captcha