منبرها از نکات قرآنی محروم مانده‌اند
کد خبر: 4098852
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

منبرها از نکات قرآنی محروم مانده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با تأکید بر اینکه از قرآن بیگانه‌ایم و دستمان از قرآن خالی است، گفت: روحانیون نیز که منبر می‌روند یا از قرآن صحبت نمی‌کنند یا کم صحبت می‌کنند.

قرائتیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه دوره آموزشی و توانمندسازی ائمه جماعت روحانی مدارس با عنوان «نور چشم» امروز شنبه ۲۱ آبان برگزار شد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم گفت: امروز فرایند توانمندسازی ائمه جماعت آغاز می‌شود و این فرایند هشت ماه به طول می‌انجامد. در تلاشیم تا توانایی ارتباط‌گیری با کودک و نوجوان را در حدود 10 هزار روحانی از سراسر کشور ارتقا دهیم.
 
وی ادامه داد: در رابطه با دانش‌آموزان صحبت‌های بسیاری می‌شود؛ همه موضوع این نیست که آنها گیمر و اهل بازی هستند و فقط از سر بازی بلند شدند؛ بلکه آنها نسل پیچیده‌ای هستند که اطاعت‌پذیر نیستند، بلکه دنبال قانع شدن هستند و باید آنها را اقناع کرد.
 
باقری با بیان اینکه آنها نسل هزاره سوم هستند و با فضای مجازی بزرگ شده‌اند، اضافه کرد: امروز رسالت و وظیفه ما بیش از قبل از کروناست و باید با دانش‌آموزان گفت‌وگو کنیم و حرف‌های آنها را بشنویم. باید اجازه دهیم آنها تجربه کنند و در این تجربه اشتباه ممکن است اشتباه کنند. نباید از اشتباه کردن آنها ترسید بلکه باید با گفت‌وگو کردن آنها را آگاه کرد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مردم جهان سه دسته هستند که تولید، توزیع و مصرف می‌کنند. روحانی اگر مانند شهید مطهری باشد کتاب تولید می‌کند. اگر مثل من باشد و کتاب‌های مطهری را خوانده باشد، این مطالب و کتاب‌ها را توزیع و تبیین می‌کند. اگر هم جزو هیچ کدام از این دو نباشند مصرف کننده هستند.

 

از تمسخر شدن نترسید

 

وی اظهار کرد: اگر امروز عده‌ای عمامه‌ها را به هوا پرتاب می‌کنند، در آینده نزدیکی عمامه‌ها را خواهند بوسید. در قرآن کریم آمده است که هیچ پیامبری ظهور نکرد مگر اینکه او را مسخره کردند؛ پس از مسخره و استهزا نباید ترسید. موجی راه افتاده است و باید در برابر این موج خودمان را حفظ کنیم.
 
وی با بیان اینکه هرچه فساد در دنیا بیشتر شود نیاز به روحانی بیشتر می‌شود، ادامه داد: منظورم هر روحانی‌ای نیست بلکه روحانیون درجه یک مدنظرم هستند.
 
منبرها از نکات قرآنی محروم مانده‌اند
 
قرائتی با اشاره به مطالب قرآن کریم بیان کرد: سبک زندگی حرف تازه‌ای نیست بلکه تمام قرآن سبک زندگی است. تمام «قل»های قرآن به معنای انجام دهید و «لاتقولوا»‌های آن به معنای انجام ندهید است. ما از قرآن بیگانه‌ایم و دستمان از قرآن خالی است. روحانیون نیز که منبر می‌روند یا از قرآن صحبت نمی‌کنند یا کم صحبت می‌کنند. باید مطالعه کردن را جدی گرفت. هر شب قبل از خواب باید حداقل یک آیه و تفسیر آن را بخوانیم.
 
این معلم قرآن ادامه داد: باید قرآن را جدی بگیریم. شب قدر شب قرآن است اما در این شب کسی در محافل و مراسم، تفسیر قرآن نمی‌خواند و این نشان دهنده مهجور بودن قرآن است. ما باید بتوانیم روضه‌ها را هم قرآنی کنیم. صحبت این است که چرا قرآن در کارها نیست نه اینکه چرا کارهای دیگر وجود دارد. ساده‌ترین کلمات و مطالب قرآن پر از مطلب است.
 

روحانیون طولانی صحبت نکنند

 
وی با اشاره به اقامه نماز بیان کرد: تمام کمالات در نماز وجود دارد منتها مهم است که بتوانیم نماز را درست اقامه کنیم. طولانی بودن صحبت‌ها و سخنرانی‌ها در مساجد یکی از علت‌های خالی شدن مساجد است. پنج دقیقه بیشتر صحبت نشود اما در این پنج دقیقه اشاره‌ای به قرآن و تفسیر شود. باید توجه کرد که شب‌ها تا تفسیر یک آیه از قرآن را نخوانیم به خواب نرویم. همه آیات قرآن نکته دارد. امام رضا(ع) فرمودند: نماز مطرح شد تا قرآن فراموش نشود. در نمازهای جماعت تفسیرهای پنج دقیقه‌ای فراموش نشود.
 
قرائتی با انتقاد از اینکه چرا روحانیون مردم را نمی‌خندانند، گفت: ما نباید فقط بگریانیم و فقط در روضه و مراسم سوگواری حضور داشته باشیم؛ بلکه به خنده و شادی هم باید توجه کرد منتها از راه درست آن، کج رفتن‌ها و از ریل خارج شدن‌ها را نباید ابتکار نام نهاد.

وی با بیان اینکه فرزندان ما ذاتشان خوب است اما تبلیغات مخرب زیاد است ادامه داد: ما آموزش و پرورش را کم گرفتیم و از این لحاظ ضربه خوردیم. وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که بر همه وزیران از نظر علمی تقدم داشته باشد. پیامبر(ص) وزیر آموزش و پرورش بودند زیرا مردم را آموزش و پرورش دادند. پس این جایگاه بسیار مهم است. امروز وزیران آموزش و پرورش بیشتر تدارکاتچی هستند تا امور اقتصادی معلمین و دیگر موضوعات را حل کنند. این قدر امور مختلف وجود دارد که به موضوع آموزش و پرورش نمی‌رسند. به آموزش و پرورش نرسیدیم. باید باسوادترین افراد مشاور وزیر آموزش و پرورش باشد.
 

ارتباط نامناسب مربیان با دانش‌آموزان


در ادامه این مراسم باقرزاده، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: دانش‌آموزان مملو از سوالاتی هستند که به آنها پاسخ داده نشده است. مربیان باید ارتباط مناسبی با دانش‌آموزان برقرار کنند و سؤالات آنها را پاسخ دهند.
 
وی ادامه داد: سؤالاتی که از سوی دانش‌آموزان مطرح می‌شود نه در رابطه با نماز، روزه و حجاب بلکه در رابطه با اصل توحید و پروردگار است. باید به این سوالات پاسخ داده شود. 114 هزار مدرسه در کشور داریم که تنها ۲۵ هزار مدرسه است که روحانی در آن رفت‌وآمد دارد. خواهشی که دارم این است که روحانیون در برنامه‌های تربیتی خود مدیران و معلمان را هم در نظر بگیرند و به آنها کمک کنند.
 
باقرزاده تأکید کرد: قبل از جهاد تبیین، جهاد ارتباط لازم است و باید ارتباطات خود با نسل جدید را تقویت کنیم؛ ما در آموزش و پرورش کمک می‌کنیم تا این ارتباط قوی شود.
 
حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور امور قرآنی وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نماز از روز اولی که اسلام ظهور کرد، واجب و بر جماعت آن تأکید فراوانی شد. حتی اولین خونی که برای اسلام ریخته شد برای اقامه نماز جماعت بود. باید بر روی شیوه‌ها کار کنیم؛ ما در این زمینه فقر داریم. مسیحی‌ها کار مهمی کردند و اشخاص، اقمار و اصناف را جدا کردند. شیوه‌ بیان مطالب برای سن‌های مختلف، جنسیت و ویژگی‌های خانوادگی مختلف متفاوت است نباید با همه با یک شیوه و رفتار برخورد کرد.
 
وی ادامه داد: شیوه‌های مختلف و منحصربفرد باعث بالارفتن بهره‌وری می‌شود. ما در این زمینه فقر مطالعاتی داریم، در صورتی که باید در رابطه با نوع برخورد با افراد مختلف انواع و اقسام مطالب موجود باشد. باید شیوه‌های مختلف را تجربه کنیم. اگر شیوه مناسبی نداشته باشیم کار ما دیر به ثمر خواهد رسید. امام صادق‌(ع) فرمودند: هرکاری را باید از راه خود آن وارد شد. این موضوع به شیوه اشاره می‌کند.
 
بهشتی افزود: باید مسائل را به گونه‌ای توضیح دهیم که اهالی دنیا آن را بفهمند سپس آن را بپسندند. اگر این زبان را پیدا کنیم موفق خواهیم شد. کار ما در مدرسه پرورش احساس است. باید بتوانیم احساسات را به فرزندان انتقال دهیم.
 

فرصت اندک صحبت با دانش‌آموزان

 
وی تصریح کرد: یکی از شکایات امامان جماعت مدارس این است که فرصت صحبت برای دانش‌آموزان اندک است اما نکته این است که باید در همین فرصت‌های اندک، مطالبی را بیان کرد که اهمیت دارد. نام حدود هزار و 200 نعمت در قرآن کریم آمده است و این به معنای هزار و 200 منبر پنج دقیقه‌ای برای روحانیون است که باید به آن توجه کرد. در بین سوره‌های قرآن بیشترین نعمت شماری در سوره‌های الرحمن، انعام، روم و نمل است. باید این سورها را مطالعه کرد و تفسیرها و توضیحات آن را خواند.
 
بهشتی در پایان گفت: نماز نخواندن بچه‌ها ۱۳ دلیل دارد که اولین آنها این است که می‌گویند نمی‌دانم چرا باید نماز بخوانم؟ باید سوالات ‌آنها را شنید و پاسخ مناسب داد.
انتهای پیام
captcha