عربستان نیروی نیابتی اسرائیل و آمریکا در جنگ ترکیبی علیه ایران است + صوت
کد خبر: 4099083
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
حسن هانی‌زاده:

عربستان نیروی نیابتی اسرائیل و آمریکا در جنگ ترکیبی علیه ایران است + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حمایت گسترده مالی عربستان سعودی از رسانه تروریستی و تخریبی «ایران اینترنشنال» گفت: در واقع عربستان در طول سال‌های گذشته یک جنگ ترکیبی، شناختی و رسانه‌ای را به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران سازماندهی کرده و جمهوری اسلامی ایران باید از همه ساز و کارهای لازم در جامعه جهانی برای بستن این شبکه تخریبی استفاده کند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره حمایت و پشتیبانی مالی همه‌جانبه عربستان از شبکه تروریستی «ایران اینترنشنال» و مجموعه گروهک‌های تجزیه‌طلب از یکسو و ابراز تمایل برای مذاکره و گفت‌وگو با ایران از سوی دیگر گفت: سیاست عربستان نسبت به ایران، یک سیاست تهاجمی است و رژیم آل سعود در طول چهار دهه گذشته نقش تخریبی در رخدادهای منطقه در قبال ایران و محور مقاومت ایفا کرده است.

وی افزود: از آنجا که عربستان سعودی توان نظامی لازم را برای مقابله با ایران و محور مقاومت ندارد در طول سال‌های گذشته، به ویژه دو دهه اخیر، با خرید سهام ماهواره‌های فضایی و سازماندهی بیش از 100 شبکه ماهواره‌ای در داخل و خارج عربستان یک جنگ ترکیبی، شناختی و رسانه‌ای را به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران سازماندهی کرده تا بتواند افکار عمومی داخل ایران را نسبت به نظام تحت تاثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده اظهار کرد: گردش مالی سالانه عربستان در حوزه رسانه بالغ بر ده میلیارد دلار است و این بیشترین میزان هزینه در حوزه رسانه در سطح جهان است. عربستان با بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای و تشکیل یک رسانه تروریستی تحت عنوان «ایران اینترنشنال» با 230 کادر ثابت و کارشناس تخصصی از 6 سال گذشته تاکنون جریان‌سازی وسیعی را علیه ایران آغاز کرده و در قضایای اخیر نقش عمده‌ای در تحریک جوانان و تجزیه‌طلبی ایفا کرده و به ویژه برای تحریک قومیت‌های مختلف ایرانی اقداماتی را با ارسال پیام‌ها و کدهای خاص انجام داده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در واقع عربستان نقش لابی صهیونیستی را در منطقه با استفاده از رسانه‌های گسترده و قدرت مالی بالای خود علیه ایران بازی کرده و به همین دلیل شبکه «ایران اینترنشنال» به منزله یک رسانه تروریستی در خدمت اهداف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تلقی می‌شود که رویکرد تخریبی را دنبال می‌کند و جمهوری اسلامی ایران باید از همه ساز و کارهای لازم در جامعه جهانی برای بستن این شبکه تخریبی استفاده کند.

تلاش ناکام برای امتیازگیری

هانی‌زاده درباره امتیازگیری عربستان از ایران در مذاکرات به ویژه در مسئله یمن به عنوان یکی از اهداف اقدامات ضد ایرانی اخیر سعودی‌ها در قضایای مربوط به فضای داخلی کشور گفت: سیاست عربستان این است که هرگاه با آمریکا و غرب دچار مشکل شده برای ایجاد حاشیه امن منطقه‌ای به سمت ایران متمایل می‌شود.

وی یادآور شد: در واقع سیاست عربستان نسبت به ایران یک سیاست چرخشی و به مقتضای شرایط است به نحوی که وقتی دچار انزوا است به ایران روی می‌آورد اما هنگام خروج از انزوا همان سیاست‌های تخریبی همیشگی را مجددا پیگیری می‌کند. در طول یکسال و نیم گذشته نیز 5 دور مذاکره به درخواست عربستان و با میانجی‌گری دولت عراق در بغداد بین ایران و عربستان برگزار شده و پیشرفت‌هایی هم داشته است. از جمله پیشنهادات ایران در جریان این مذاکرات به عربستان این بوده که در یمن آتش‌بس اعلام کرده و با انصارالله مذاکره کند اما حفظ سقف مطالبات از سوی انصارلله، کار عربستان را برای پاسخ به مطالبات مشروع انصارالله به عنوان یک جریان مردمی و ریشه‌دار در یمن دشوار کرده و لذا آتش‌بس تحمیلی مورد پذیرش عربستان نوعی شکست نظامی برای این کشور است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: براین مبنا می‌توان یکی از اهداف سعودی‌ها در حمایت گسترده از مجموعه برنامه‌ها و اقدامات ضد امنیتی «ایران اینترنشنال» و تحریک قومیت‌ها و تشویق رویکردهای تجزیه‌طلبانه در ایران را در جهت کسب امتیاز در مذاکرات با ایران برای تحت فشار قرار دادن انصارالله از سوی ایران برای کاهش سقف مطالبات آنها و پذیرش خواسته‌های عربستان دانست که قطعا سعودی‌ها نمی‌توانند با چنین رفتارهایی به این هدف برسند و تروریستی اعلام کردن این شبکه از سوی ایران در حقیقت پاسخ محکم و شوکه‌کننده‌ای به این اقدامات بود.

تأثیر سیاست جدید ایران

هانی‌زاده درباره تأثیر تروریستی اعلام کردن شبکه «ایران اینترنشنال» از سوی جمهوری اسلامی ایران بر رفتار‌های آتی عربستان در قبال ایران گفت: عربستان مدعی است که هیچ ارتباطی با این شبکه ندارد اما گزارش‌ها و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکی بن فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان و سفیر سابق عربستان در آمریکا و عبدالرحمان الراشد، از چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای عربستان، در رأس این رسانه تروریستی قرار دارند و وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سالانه 50 میلیون دلار در اختیار این شبکه قرار می‌دهد. حتی در هنگام تأسیس این شبکه در سال 1396، عربستان 250 میلیون دلار در اختیار گردانندگان این شبکه قرار داده بود ولذا این شبکه بدون هیچ شک و تردیدی وابسته به عربستان و رژیم صهیونیستی است و یک اتاق جنگ مشترک با شرکت افسران موساد، سازمان سیا و استخبارات عربستان تمام خط مشی و راهبردها و سیاست‌های این شبکه تخریبی را علیه ایران ترسیم می‌کنند.

کد

وی در پایان اظهار کرد: به همین دلیل به رغم ادعای دولت عربستان مبنی بر عدم ارتباط با این شبکه، تمامی مستندات و دلایل نشان می‌دهد عربستان سعودی تأمین‌کننده مالی و سیاستگذار اصلی این شبکه تروریستی است، لذا سعودی‌ها باید هشدار ایران را کاملا جدی بگیرند و بدانند ایران از قدرت و توان کافی برای عملی کردن هشدارهای خود برخوردار است. البته همین پاسخ دستپاچه سعودی‌ها به ایران مبنی بر عدم ارتباط با این شبکه حکایت از نگرانی آنها از رویکرد جدید جمهوری اسلامی نسبت به شبکه «ایران اینترنشنال» دارد.

انتهای پیام
captcha