نعره بی‌تدبیری در جشنواره موسیقی نواحی
کد خبر: 4099154
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
یادداشت روز

نعره بی‌تدبیری در جشنواره موسیقی نواحی

هدف از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران حمایت از فرهنگ، هنرمندان و ارتقاء فرهنگ عمومی در جامعه است ولی رفتارهای ناگهانی، بداهه و بدون برنامه‌ریزی که نتیجه آن از قبل مشخص است، هدر دادن بیت‌المال و اموال عمومی محسوب می‌شود.

خبر کوتاه بود و تعجب‌برانگیز؛ «پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در گرگان برگزار می‌شود.» جشنواره موسیقی نواحی ایران از جمله جشنواره‌‌هایی است که چهارده دوره تاکنون با ضعف‌ها و قوت‌های خود در کرمان دوام آورده و ارتباط تنگاتنگی میان این جشنواره و این شهر برقرار شده بود تا جایی که این جشنواره به جشنواره موسیقی نواحی کرمان نیز معروف شده است.

طی خبری که در 11 مهر از سوی روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران منتشر شد، قرار بود این جشنواره 20 تا 25 آبان در کرمان برگزار شود و با این حال تا 20 آبان هیچ خبری از برگزار شدن یا نشدن آن منتشر نشد تا اینکه روز گذشته در 21 آبان، محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان طی یک نشست خبری بیان کرد: «تصمیم جلسه شورای موسیقی بر این است که پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در زمان مناسبتری برگزار شود و قطعاً این تغییر زمان دلیلی بر انتقال میزبانی جشنواره به استان دیگری نیست و کرمان میزبان موسیقی نواحی خواهد بود.» هنوز 24 ساعت صحبت‌های این مسئول  نگذشته است که در اتفاقی بی‌سابقه و ناگهانی در تهران تصمیم گرفت شد که این جشنواره از 23 آبان، یعنی از فردا در استان گلستان و شهر گرگان برگزار شود!

اینکه چگونه در عرض چند ساعت به چنین تصمیمی رسیدند و امکانات، هماهنگی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری چنین جشنواره‌ای را در استان دیگر ایجاد کردند خود جای سؤال است. اما این اتفاق در حالی است که سوم آبان سال گذشته محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وقت و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی با دائمی شدن جشنواره موسیقی نواحی در کرمان موافقت کرده و گفته بود: «با پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان موافقت خود را اعلام می‌کنم؛ کرمان این ظرفیت را دارد که این رویداد را برای همیشه میزبانی کند.» شالویی و زینی‌وند، استاندار کرمان صبح روز دوشنبه 24 آبان‌ 1400 تفاهم‌نامه ایجاد دبیرخانه دائمی و برگزاری سالانه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان را امضا کردند. اما دست تطاول روزگار گویی در انتظار این سخنان بود تا حتی این موضوع یک سال هم دوام نیاورد و طی تصمیمی خلق‌الساعه جشنواره موسیقی نواحی از جنوب به شمال کشور منتقل شود و به سال‌ها کار خود در کرمان پایان دهد.

علت تأخیر در برگزاری جشنواره قابل حدس است زیرا شرایط کشور در حالت عادی قرار ندارد و این عادی نبودن شرایط را هم مدام در صحبت‌‌های مسئولین عالی‌رتبه کشور می‌شنویم. با این حال گویی مسئولین پائین‌دست صرفاً برای پر کردن بیلان کاری و اینکه بگویند جشنواره را برگزار کردیم، هر طور که شده در تلاشند تا این کار را انجام دهند و حتی شده یک روز پیش از آغاز جشنواره، مکان آن را هزار کیلومتر، از استانی به استان دیگر جابه‌جا می‌کنند!

نکته اینجاست که اساساً هدف از تعیین بودجه‌ از اموال عمومی کشور برای برگزاری اینگونه جشنواره‌ها، حمایت از فرهنگ و هنرمندان و ارتقاء فرهنگ عمومی در جامعه است ولی رفتارهای ناگهانی، بداهه و بدون برنامه‌ریزی که نتیجه آن از قبل مشخص است، هدر دادن بیت‌المال و اموال عمومی محسوب می‌شود. این اتفاق نشان‌دهنده این است که مسئولین می‌خواهند بودجه‌ای که برای این جشنواره اختصاص یافته را هرطور شده خرج کنند و کاری به چگونگی مصرف آن ندارند...

سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha