خطرات فضای سایبر برای زندگی حقیقی + فیلم
کد خبر: 4099753
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
قلدری مجازی/ ۲

خطرات فضای سایبر برای زندگی حقیقی + فیلم

یک کارشناس سواد رسانه‌ای با تأکید بر اینکه فضای مجازی قطعاً تعریف مناسبی از فضای سایبر نیست، گفت: وقتی اسمش را فضای مجازی گذاشتیم، یعنی فضای بازی و فضای غیرحقیقی؛ یعنی فضایی که مهم نیست در صورتی که این فضا می‌تواند تأثیرات سویی بر زندگی افراد داشته باشد.

خطرات فضای سایبر برای زندگی حقیقیامروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین تربیت که از اصول اساسی و ضروری برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه جوامع است، باید در رابطه با رسانه‌ها نیز به ویژه از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «قلدری مجازی» اقدام کرده است تا والدین را با یکی دیگر از جنبه‌های تربیت رسانه‌ای آشنا کند. در این درس گفتار‌ها سیدسعید حسینی، کارشناس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قلدری مجازی در فرزندان می‌پردازد.

سیدسعید حسینی در قسمت دوم از این مجموعه به موضوع «خطرات فضای سایبر برای زندگی حقیقی» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«یک اتفاق مهم؛ ۷ سپتامبر ۲۰۱۰ در یوتیوب کلیپی از یک دختر خانم پخش شد که به جای اینکه در کلیپ صحبت کند، شروع کرد به ارائه محتوا با چند نوشته، نوشته‌هایی که روی یک برگه در دستش بود و برگه‌ها را هر چند دقیقه یک بار عوض می‌کرد. 

در داخل برگه‌ها چه نوشته شده بود؟ از این جا شروع کرد که اسم و سنش را گفت و اینکه من کلاس هفتم هستم و می‌خواهم یک اتفاق بد را برایتان بازگو کنم. او ادعا می‌کرد که از من تصاویری در اینترنت منتشر شده که تصاویر خوبی نیست و من دوست ندارم دیگران این تصاویر را در رابطه با من ببینند. خیلی از این ناراحت شده بود و توضیح می‌داد که سعی کردم این تصاویر را جمع‌آوری کنم، اما نشد، چون اینترنت بود. توضیح می‌داد که سعی کردم دوستان و همشهریانم را متقاعد کنم که این تصاویر از طرف من نبوده است و من برای پخش تصاویر راضی نبودم، اما باز هم نتوانسته بود.

می‌توانیم بگوییم یک کلیپ معمولی است. اما چند روز بعد اتفاقی افتاد که این کلیپ را بسیار معروف کرد و آن متأسفانه پایان یافتن زندگی این دختر بود، نه به صورت طبیعی بلکه با خودکشی. یک دختر ۱۳ – ۱۴ ساله خودکشی می‌کند، نه به خاطر اتفاقی که در دنیای حقیقی افتاده است، بلکه به دلیل اتفاقی که در دنیای سایبر افتاده است.

این سوال مهم ایجاد شد که مگر فضای سایبر می‌تواند باعث مرگ یک انسان در فضای حقیقی شود. نقطه شروع توجه مربیان در کل دنیا؛ یک زنگ خطر جدید؛ مواظب باشید! یک خطر جدید برای بچه‌های ما ایجاد شده است. خطری که شاید قبلاً به آن فکر نمی‌کردیم و کوچک می‌دانستیم، اما باید بدانیم که به آن توجه کنیم، آن هم در خصوصی‌ترین قسمت‌های زندگی فرزندمان. جایی که آن را نمی‌شناسیم و نمی‌بینیم.

اگر در خیابان اتفاقی برای فرزند من پیش بیاید، خدایی نکرده تصادف کند یا اتفاقی بدی بیفتد، من آثار آن را در جسم و روح فرزندم می‌توانم به راحتی ببینم. اما اگر این اتفاق در زندگی سایبری فرزندم، بیفتد می‌توانم ببینم؟ می‌توانم به آن توجه کنم؟ اصلاً متوجه می‌شوم که این اتفاق افتاده است؟

ما باید به این موضوع توجه کنیم، چون برای ما پنهان است. اما باید واقعاً به این سوال فکر کنید که چرا فضای سایبر می‌تواند باعث تأثیر در فضای حقیقی شود؛ آیا اینکه می‌گوییم فضای مجازی، درست است.

اجازه دهید، خاطره‌ای از نوجوانی خودم بیان کنم. آن موقع وقتی با موبایل بازی می‌کردم؛ مادربزرگم می‌گفت اینقدر با این بازی نکن. وقتی اسمش را فضای مجازی گذاشتیم، یعنی فضای بازی و فضای غیرحقیقی، یعنی فضایی که مهم نیست. والدین و مربیان را با این کلمه گول می‌زنیم. فضای مجازی قطعاً تعریف مناسبی از فضای سایبر نیست. فضای سایبر تعریف خودش را دارد و اگر برایتان مهم است که بدانید معنی کلمه سایبر چیست، من توضیحی نمی‌دهم. خواهش می‌کنم خودتان تحقیق کنید که چقدر این کلمه پرمعناست و چقدر برای ما مهم است.

اگر نگران زندگی فرزندتان در فضای سایبر هستید، در کلیپ‌‎های بعدی برای شما این موضوع را بیشتر توضیح خواهم داد.»

انتهای پیام
captcha