نگاه عمیق‌تر به مقوله عدالت؛ رأس اقدامات اصلاحی در دوره پسااعتراضات + صوت
کد خبر: 4100047
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
حیدرپور مطرح کرد:

نگاه عمیق‌تر به مقوله عدالت؛ رأس اقدامات اصلاحی در دوره پسااعتراضات + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ضرورت توجه اساسی‌تر به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به منزله اولویت اول اقدامات اصلاحی گفت: برخی اقدامات اصلاحی در حال انجام است که عمق و اثرگذاری لازم را ندارد و باید نگاه عمیق‌تری به مسئله حقوق و وضعیت اقشار متوسط به پایین و عدالت از سوی مسئولان شکل بگیرد.

عوض حیدرپور

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره مهمترین گام‌های اصلاحی از سوی مسئولان در دوره پسااعتراضات گفت: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم امروز به گونه‌ای است که اقدامات اصلاحی باید در درجه اول معطوف به این حوزه باشد. البته برخی اقدامات اصلاحی در حال انجام است اما نتیجه مناسبی ندارد. برای نمونه امسال در بودجه اعلام شد برای حقوق‌ها یک سقف تعیین می‌شود و مجلس بر آن مصر بود و تصویب کرد و دولت هم پیگیری کرد اما در اصلاحیه بودجه این سقف را برداشتند. به نظر من باید به جای تعیین سقف، به اقشار پایین نگاه کرد و کف حقوق مورد بازبینی و رسیدگی قرار گیرد که این به عدالت نزدیک‌تر است تا اینکه سقف حقوق را مشخص کنند.

وی افزود: امروز اکثریت مردم دارای حقوق متوسط به پایین هستند و همین نوع نگاه‌هاست که دلسردی و ناامیدی میان مردم ایجاد می‌کند. به عبارتی باید نگاه عمیق‌تری به مسئله حقوق و دستمزدها و وضعیت اقشار متوسط به پایین و در مجموع به مسئله عدالت از سوی مسئولان صورت بگیرد و اگر این نگاه‌ها اصلاح شود به طور طبیعی خیلی از این نارضایتی‌ها و اعتراضات شکل نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید:


حیدرپور با انتقاد از آموزش و پرورش و به ویژه وضعیت کتب درسی و عدم ارتباط محتوای این کتاب‌ها با نیازهای امروز دانش‌آموزان گفت: در دوره‌ای که نسل ما درس می‌خواند، کتب درسی دوره دبستان و دبیرستان بسیار غنی و با مفاهیم فرهنگی والا و در عین حال روان و آسان بود اما با نگاه به کتاب‌های درسی این نسل احساس می‌کنم گویا مأموریتی وجود دارد که این نسل کودک، نوجوان و جوان کشور را به نابودی بکشند زیرا این کتاب‌ها فوق‌العاده بی‌ربط، مغلوط و سخت است که نمی‌تواند با این نسل ارتباط مطلوبی برقرار کند.

اصلاح آموزش و پرورش 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: به عبارتی به نظر می‌رسد آموزش و پرورش به سوی سخت‌ترین و در عین حال بی‌فایده‌ترین روش‌ها در امر آموزش در همه درس‌ها حتی ادبیات فارسی روی آورده است. لذا یکی از دیگر از اولویت‌ها اصلاح مسئله و شیوه آموزش در آموزش و پرورش است که آینده‌سازان این کشور را تربیت می‌کند. مسئله دیگر که آموزش و پرورش باید به آن توجه کند عدم دستکاری تاریخ در کتب درسی است و اینگونه نشود که امثال نسل ما که در انقلاب و دفاع مقدس بودیم و هنوز هستیم فکر کنیم وقتی که ما رفتیم قرار است چه تحریفاتی در این کتاب‌ها انجام بگیرد.

حیدرپور با اشاره به اصلاح در بعد پرورشی و تقویت بنیه دینی نسل جدید و اثرگذاری واقعی این آموزش‌ها گفت: در دهه 40 تا 50 که ما مدرسه می‌رفتیم الگوی ما، معلمان بودند که وقتی صدای اذان می‌آمد، وضو می‌گرفتند و نماز می‌خواندند و ما این مسائل اعتقادی را از معلمان خود یاد گرفتیم. امروز مسئله الگوسازی ضعیف است و باید در الگوسازی در حوزه مسائل فرهنگی اقدامات اساسی انجام بگیرد.

درک نسل جدید

وی تصریح کرد: به اعتقاد من آنچه بخشی از نسل جدید را واداشته در کف خیابان دست به تحرکات و اعتراضاتی بزند همین سخت‌گیری‌ها، آموزش‌های ناکارآمد، رفتارهای غلط در آموزش و پرورش و متون درسی بی‌فایده و بی‌ارتباط است.

حیدرپور ابراز کرد: باید درک کرد که نسل جدید نسبت به نسل‌های گذشته به صورت کوانتومی رشد کرده و با دریایی از اطلاعات در حوزه‌های مختلف از جمله علم و دانش روبروست و آنها را دریافت می‌کند و لازم است آموزش و پرورش با درک و فهم این نسل و اصلاح شیوه‌ها و رویه‌های کنونی با این نسل ارتباط برقرار کند و اگر این اصلاحات در آموزش و پرورش انجام نگیرد، اقدامات در سایر حوزه‌ها برای جلوگیری از بروز حوادث و اعتراضات بی‌اثر خواهد بود.

اصلاح انتخابات

حیدرپور درباره ضرورت بازتر شدن فضای سیاسی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات آتی و دریافت پیام کاهش حضور مردم در دو انتخابات قبلی از سوی مسئولان گفت: اصلاح در امر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی به لحاظ قانون انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها یک امر ضروری است که می‌تواند زمینه حضور واقعی شایستگان را در انتخابات فراهم کند. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آقای لاریجانی رد صلاحیت شد در حالی که تمام شایستگی‌های لازم را برای نامزدی انتخابات داشت و کسانی که مسئولیت بررسی صلاحیت‌ها را برعهده دارند باید توجه کنند که نمی‌توان کشور را با یک سری افراد خاص و با تفکر خاص اداره کرد.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز ضریب هوشی برخی مسئولان کشور از میانگین ضریب هوشی جامعه کمتر است، گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک رشد سریع علمی و فرهنگی داشته و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مردم افزایش داشته و لذا الان ضریب هوشی ایرانیان نسبت به قبل از پیروزی انقلاب به شدت بالاتر رفته و امروز کسانی باید عهده‌دار مسئولیت‌ها باشند که ضریب هوشی، سطح دانش فرهنگی، علمی و سیاسی آنها در سطح متوسط جامعه بوده و از آن کمتر نباشد و این مسئله باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد

وی در پایان بیان کرد: اثر این اقدام اصلاحی این است که مردم احساس می‌کنند می‌توانند گزینه یا گزینه‌های مطلوب خود را در بین نامزدهای انتخابات پیدا کنند و این افراد صدای اقشار مختلف جامعه باشند نه اینکه بخشی از جامعه احساس کند نماینده‌ای در حاکمیت ندارد که بازتاب‌دهنده مطالبات و خواسته‌های او باشد.‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha