تحقیق، داروی فضای مجازی است
کد خبر: 4100268
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
حجت‌الاسلام قرائتی:

تحقیق، داروی فضای مجازی است

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به ضرورت پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان گفت: داروی فضای مجازی تحقیق است. جوانان هر آنچه را که می‌شنوند و در فضای مجازی می‌خوانند باور نکنند، بلکه تحقیق کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، شامگاه چهارشنبه، 25 آبان، در مراسم «بصیرت از دیدگاه قرآن» که در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد، با بیان اینکه قرآن برای ما کتابی مقدس است، با طرح این سؤال که آیا این مصحف شریف صرفاً کتابی برای مراسم تشریفاتی و آموزش در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و تواشیح است، اظهار کرد: هر حرف از آیات الهی دارای معانی ژرف و عمیقی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

وی با بیان تمثیل‌هایی همچون توجه به سالمندان، داستان عزیر، بی‌حرمتی به جامعه روحانیت، ضرورت اهمیت دادن به حروف قرآن و تبیین آن برای نوجوانان و جوانان را خواستار شد و افزود: هر مشکلی که وجود دارد با تمسک به آیات الهی برطرف می‌شود.    

قرائتی با اشاره به اینکه حقیقت مبانی دینی باید برای نسل نوجوان و جوان تبیین شود، ادامه داد: حقایق آشکارست، بودجه فرهنگی وجود دارد، کار فرهنگی ضعیف انجام می‌شود و فعالیت‌های در این حوزه رشد ندارند. همه نسبت به انجام کار در این بخش باید دغدغه‌مند باشیم. به‌طور مثال از کنار مباحث مهمی همچون امر به معروف و نهی از منکر نباید گذشت و انجام این فریضه برای افرادی که نفوذ کلام دارند واجب است.

وی با استناد به آیه 33 سوره مبارکه «توبه» که می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» اضافه کرد: سه بار در این مصحف شریف آمده است که اسلام کره زمین را فرا خواهد گرفت، حتی اگر مشرکان یا کافران اجازه ندهند. اشاعه اسلام در دنیا مستلزم داشتن رهبر(امام زمان(عج)، قانون (قرآن) و آمادگی است. دو مورد اول فراهم است، اما آمادگی از سوی انسان‌ها وجود ندارد. یکی از راه‌های تشخیص حق و باطل این است که بدانیم دشمن چه می‌گوید و برخلاف نظرش عمل کنیم.  

قرائتی به پیشینه مذهبی و علمی استان مرکزی و اراک و تربیت علمایی همچون امام راحل، آیت‌الله اراکی، شهید چمران، علامه عسگری و امیرکبیر اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم شرایط امروز حوزه‌های علمیه اراک چگونه است و جامعه روحانیت استان در چه مرحله‌ای از علم و دانش هستند، اما والدین سعی کنند فرزندان خود را به سمت این مراکز آموزشی و دینی تشویق و هدایت کنند.

وی با اشاره به فاصله نزدیک اراک با استان قم ادامه داد: اراک با سایر استان‌ها به‌دلیل بعد مسافت کم با استان قم و تهران متفاوت است، برای رونق و تربیت هرچه بهتر حوزویان می‌توان اساتیدی را از این استان‌ها به‌کار گرفت. جوانان و نوجوانان باید ضرورت رجوع به مرجع تقلید را احساس کنند. همه مردم دنیا برای امورات خود به مقلد نیاز دارند، تقلید یعنی رجوع به کارشناس حال این کارشناس در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود که دین یکی از آنان است. در کره زمین کسی را نمی‌توان یافت که به کارشناس مراجعه نکند.

این مفسر قرآن نوجوانان و جوانان را به مطالعه و تحصیل تشویق کرد و با بیان اینکه افراد حداقل هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنند، افزود: فارغ‌التحصیل در اسلام نداریم؛ انسان هیچ‌گاه از تحصیل فارغ نمی‌شود. خانواده‌ها فرزندان خود را به مطالعه و ادامه تحصیل در مراکز آموزشی به ویژه حوزه‌های علمیه تشویق کنند تا حوزه‌های علمیه قوی داشته باشیم.

قرائتی با تأکید بر اینکه هنرمند کسی است که از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کند، ضرورت پاسخگویی به شبهات موجود بین نوجوانان و جوانان را یادآور شد و گفت: خداوند در آیه ششم سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا»؛ با استناد به این آیه می‌توان گفت داروی فضای مجازی تحقیق است. جوانان هر آنچه را که می‌شنوند و در فضای مجازی می‌خوانند باور نکنند، بلکه تحقیق کنند. جوان امروز نباید فرصت‌های خود را به راحتی از دست دهد، بلکه با مطالعه و تحقیق می‌توان به هدف دشمنان پی برد.

انتهای پیام
captcha