ماهاتیر محمد به 7 دهه فعالیت سیاسی پایان می‌دهد؟
کد خبر: 4100921
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

ماهاتیر محمد به 7 دهه فعالیت سیاسی پایان می‌دهد؟

نتایج انتخابات مالزی حاکی از بازماندن ماهاتیر محمد، رهبر کهنه‌کار مالزی از دستیابی به کرسی پارلمان پیش روی این کشور است. این شکست انتخاباتی اولین شکست برای یک رهبر مالزی در 53 سال گذشته است، زیرا ممکن است پایان هفت دهه فعالیت سیاسی او باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، نتایج انتخابات روز گذشته، 28 آبان مالزی نشان می‌دهد ائتلاف حاکم مالزی که دهه‌ها بر این کشور حکومت می‌کند، موقعیت خود را در برابر فراکسیون‌های احزاب رقیب از دست داده است، اما هنوز می‌تواند بر اساس ائتلاف‌های پس از انتخابات به قدرت بازگردد.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات سراسری روز شنبه در مالزی، دیگر بازندگان این انتخابات ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق 97 ساله این کشور است که دو بار نخست‌وزیر بود و رهبری یک جنبش جداگانه مالایی را با نام حزب مبارزان میهن بر عهده داشت. این اولین شکست ماهاتیر در انتخابات از سال 1969 تاکنون است.

«ائتلاف امید» به رهبری انور ابراهیم، رهبر اپوزیسیون مالزی بیشترین کرسی‌ را در این انتخابات به دست آورده، اما از کسب اکثریت بازمانده و فقط چند کرسی با ائتلافی شامل احزاب اسلام‌گرای این کشور فاصله دارد.

در این انتخابات، ائتلاف به رهبری سازمان ملی متحد مالایی‌ها(UMNO) که تا سال 2018 بر مالزی حکومت می‌کرد، در مواجهه با « ائتلاف ملی» به رهبری محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر سابق، در رقابت نزدیک به سر می‌برد.

عبدالغنی صالح، رئیس کمیسیون انتخابات مالزی هم امروز یکشنبه در یک نشست خبری در پوتراجایا گفت که هیچ یک از ائتلاف احزاب حاضر در انتخابات اکثریت را به دست نیاوردند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات، ائتلاف امید ۷۶ کرسی و ائتلاف ملی ۷۳ کرسی  و جبهه ملی به رهبری اسماعیل صبری یعقوب، نخست‌وزیر ۳۰ کرسی در پارلمان را به دست آوردند.

انور ابراهیم، رهبر کهنه‌کار اپوزیسیون مالزی و رهبر ائتلاف امید و محی‌الدین یاسین، رهبر ائتلاف ملی قبلاً گفته‌اند که می‌توانند حمایت کافی از احزاب دیگر را به دست آورند.

اسماعیل صبری یعقوب، نخست‌وزیر فعلی مالزی در دهم اکتبر با اعلام انحلال پارلمان از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد و تأکید کرد که این امر ثبات سیاسی را بازمی‌گرداند.

بر اساس این گزارش، ماهاتیر محمد، رهبر مالزی روز شنبه در اولین شکست خود در انتخابات از سال 1969 نتوانست کرسی پارلمانی را در انتخابات سراسری این کشور به دست آورد.

 این شکست انتخاباتی اولین شکست برای یک رهبر مالزی در 53 سال گذشته است، زیرا ممکن است پایان هفت دهه فعالیت سیاسی او باشد.

ماهاتیر بن محمد، سیاست‌مدار، پزشک و نویسنده مالزیایی است. وی همچنین چهارمین و هفتمین نخست‌وزیر سابق مالزی بود.

وی در حال حاضر عضو پارلمان مالزی از حوزه لنکاوی در کداح است. او پیش‌تر از سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۰۳ به عنوان چهارمین نخست‌وزیر مالزی فعالیت کرد که طولانی‌ترین دوره تصدی این مقام است. فعالیت سیاسی ماهاتیر از بیش از ۷۰ سال پیش که او در سال ۱۹۴۶ به سازمان ملی متحد مالایی‌ها (UMNO) پیوست شروع شد و او در سال ۲۰۱۶ حزب خود را با نام حزب بومی متحد مالزی (برساتو) تأسیس کرد.

وی از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان چهارمین نخست‌وزیر مالزی فعالیت کرد که توانست با اندیشه‌ای منسجم و مبتنی بر آزادی‌های اقتصادی، به شخصیتی ماندگار در تاریخ مالزی تبدیل شود. مهاتیر بن محمد بار دیگر در سال ۲۰۱۸ به عنوان هفتمین نخست‌وزیر مالزی انتخاب شد. وی تا ۱ مارس ۲۰۲۰ این سمت را عهده‌دار بود و در اثر بحران سیاسی استعفا داد. وی در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۲۰ حزب مبارزان میهن را تأسیس کرد و خود به عنوان رئیس آن منصوب شد.

ماهاتیر محمد را به عنوان یکی از بزرگترین رهبران جهان اسلام می‌شناسند که مواضع او در دفاع از فلسطین و مقابله با استکبار جهانی آمریکا مشهور است.

انتهای پیام
captcha