صنعاء: یمن قدرتمند و مستقل به نفع عربستان و کل منطقه است
کد خبر: 4101025
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

صنعاء: یمن قدرتمند و مستقل به نفع عربستان و کل منطقه است

سخنگوی دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه برخی مزدوران داخلی یمن به سوداگران جنگ تبدیل شده‌اند و امنیت کشور را تهدید می‌کنند، گفت: یمن مستقل و قدرتمند به نفع عربستان است.

به گزارش ایکنا به نقل از المسیره، «محمد عبدالسلام»، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله تأیید کرد که ترس عربستان از ظهور یک یمن قدرتمند و مستقل منطقی نیست و هیچکس نمی‌تواند ریاض را برای رهایی از این ترس‌ها تضمین کند، زیرا این بدان معناست که یمن سرسپرده باقی بماند.

وی در گفت‌وگو با سایت مجال افزود: مزدوران آل سعود در داخل یمن در تلاش هستند تا این ترس‌ها را بزرگ جلوه دهند که این امر به قیمت به خطر افتادن امنیت و منافع کشور یمن توسط سعودی‌هاست.

نگرانی‌های غیرمنطقی

او درباره اینکه آیا یمن جدید تهدیدی برای عربستان سعودی محسوب می‌شود، گفت: ترس عربستان سعودی از یک کشور قدرتمند و مستقل یمن غیر واقعی و غیر منطقی است، زیرا می‌بایست طرف سعودی هم خواهان تبدیل شدن یمن به کشوری قدرتمند باشد.

عبدالسلام افزود: ما بر این باوریم که نگرانی‌های طرف سعودی با توجه به اینکه واقعیت دارد، ناشی از موقعیت استراتژیک یمن و جمعیت آن و منابع عظیمی است که هنوز بکر هستند؛ اما واقعیت این است که این طرف سعودی بوده که همواره به یمن تجاوز کرده و مرزهای تاریخی آن را به رسمیت نشناخته است و یمن را در معرض جنگ‌های بسیاری قرار داده به نحوی که این کشور همیشه در موضع دفاع بوده است.

این مقام یمنی گفت: رژیم آل سعود حتی از استقلال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورها در منطقه هم هراس دارد چه برسد به کشور یمن که پس از عربستان سعودی پهناورترین کشور در شبه جزیره عربستان است و از ظرفیت‌ها و موقعیت راهبردی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: وجود یک کشور قوی و باثبات در یمن به معنای بی‌نیازی از سرسپردگی یا هر نیاز دیگر به کشور دیگری است و اینکه این اتفاق یک منبع نگرانی باشد، درست نیست؛ زیرا مصلحت واقعی عربستان در این است که یمن کشوری مستقل و باثبات و شکوفا باشد.

عبدالسلام گفت: هیچ طرفی نمی‌تواند درباره نگرانی‌های عربستان از موجودیت یک دولت مستقل در یمن تضمین دهد؛ زیرا اگر کشوری از داخل و طبق منافع راهبردی و تعهدات خود به مردمش اداره نشود، خواسته‌های بیگانگان را بر منافع داخل ترجیح می‌دهد و این معضل رژیم‌های سابق در یمن بود که به بیگانگان وابسته بودند و از همین رو نتوانستند هیچ منفعت راهبردی را برای یمن محقق کنند.

این مقام یمنی افزود: اما اگر نگرانی‌هایی مربوط به مرزها، همسایگان و امنیت مطرح است، طبیعی است که چنین مسائلی مثل دیگر کشورها قابل بحث و بررسی است؛ اما ائتلاف سعودی می‌‍خواهد یمن همچنان سرسپرده باشد چیزی که ملت یمن به هیچ قیمتی نمی‌پذیرند.

مزدوران سوداگران جنگ شده‌اند

او افزود: افزون بر دیدگاه غیر شفافی که طرف سعودی در قبال یمن دارد برخی مزدوران در داخل هم که در کنار عربستان سعودی هستند می‌خواهند درباره نگرانی‌های سعودی‌ها بزرگنمایی کنند و بسیاری از کشمکش‌های منطقه‌ای را به داخل یمن بکشانند و همین نقش مزدوران موجب می‌شود که عربستان به فرصت‌های صلح نگاه نکند.

عبدالسلام گفت: مزدوران از همان ابتدای آتش‌بس تلاش می‌کردند اوضاع را به هم بریزند و گفتمان آنها هم به وضوح نشان‌دهنده نارضایتی آنها از پرداخته شدن حقوق کارمندان و رفع محاصره بر اساس مفاد آتش‌بس بود.

عبدالسلام افزود: در خصوص آتش‌بس توپ در زمین رژیم آل سعود است. زیرا روابط بین صنعاء و ریاض عمدتاً به موضع آن‌ها و نوع برخوردشان با موضوع بستگی دارد. صنعاء در موضع دفاع قرار دارد و این روشن است.

عبدالسلام با بیان اینکه جنگ و تجاوز به یمن دیگر نه به نفع رژیم سعودی است، نه به نفع روابط آتی دو کشور و نه به نفع آینده دو ملت، گفت: امیدواریم تحولات بین‌المللی فرصتی برای ارزیابی مجدد وضعیت یمن به خاطر دستیابی به صلح و ثبات باشد و تأکید کنیم که منافع دو کشور در تفاهم، همزیستی، گفت‌وگو و رفع مشکلات است.

انتهای پیام
captcha