نگاهی به ضوابط تحصیل رایگان حافظان و قاریان در دانشگاه‌ آزاد اسلامی
کد خبر: 4101350
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

نگاهی به ضوابط تحصیل رایگان حافظان و قاریان در دانشگاه‌ آزاد اسلامی

حافظان کل و قاریان ممتاز که دارای مدرک تخصصی درجه یک، دو و سه هستند و همچنین دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم می‌توانند از تسهیلات تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند.

به گزارش ایکنا، براساس قانون دارندگان مدرک تخصصی درجه یک، دو و سه حفظ قرآن کریم، دارندگان گواهی­نامه تخصصی درجه یک و دو قرائت قرآن کریم و دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌­المللی قرائت قرآن می‌توانند از تسهیلات تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگا‌های کشور استفاده کنند.

علی عزتی، رئیس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً تعداد ۳۵ نفر از منتخبان بخش‌های مختلف جشنواره قرآن و عترت از تخفیف شهریه از ۱۰ تا ۳۰ درصد برخوردار بوده‌اند، گفت: همچنین حدود ۱۰ نفر از افرادی که موفق به دریافت گواهی حفظ کل بوده‌اند یا از قبل این مدرک را داشته‌اند به‌صورت رایگان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

رئیس اداره فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به غیر از تخفیف شهریه این تعداد براساس آیین‌نامه از هدایای نقدی نیر برخوردار هستند. البته این اطلاعات درباره منتخبان کشوری یا نهایی جشنواره‌های قرآنی است و جدای از این نیز، نفرات برتر استان‌ها از هدایای نقدی و همچنین تخفیف شهریه برخوردار هستند.

بر این اساس ضوابط شمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها برای حافظان کل قرآن به شرح زیر از سوی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده است.

ماده واحده ـ در اجرای بند ۵ ماده ۴ منشور توسعه فرهنگ قرآنی و با عنایت به ضرورت تعیین مرجع تأیید حفظ کل قرآن کریم به منظور اجرای صحیح بند ۷۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، حافظان کل قرآن متقاضی تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی دولتی و غیر دولتی باید مشمول یکی از بند‌های ذیل باشند.

  • دارندگان مدرک تخصصی درجه یک، دو و سه حفظ قرآن با امضای مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
  • حافظان کل قرآن که در اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن، توسط سازمان سنجش آموزش کشور به سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی و موفق به قبولی در آزمون صحت حفظ کل قرآن شده‌اند.
  • دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی، اول تا پنجم کشوری و اول تا سوم مسابقات استانی سازمان اوقاف و امور خیریه (طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) در رشته حفظ کل قرآن
  • سایر داوطلبان، در صورت احراز حفظ کل قرآن کریم بر اساس دستورالعمل آزمون موضوع بند دو توسط سازمان اوقاف و امور خیریه
  • سایر گواهی‌های مؤید حفظ کل قرآن دستگاه‌های دولتی و عمومی و نهاد‌های مردمی اعم از داخلی و خارجی فاقد اعتبار در این خصوص است.

تبصره ۲ ـ سازمان اوقاف و امور خیریه موظف است با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، پس از مبادله موافقت‌نامه و تخصیص اعتبار، اسناد مربوط به شهریه پرداخت شده توسط حافظان را دریافت و هزینه آن را به ایشان پرداخت کند.

یادآور می‌شود ضوابط شمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها برای حافظان کل و قاریان ممتاز کشوری قرآن کریم در سال ۱۳۹۲ از سوی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد.

ارسالی//فوری//ضوابط شمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ آزاد برای حافظان کل و قاریان ممتاز کشوری

انتهای پیام
captcha