به گزارش ایکنا، این شماره حاوی هفت مقاله با عناوین «سیاستپژوهی جذب و گزینش معلم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰» نوشته ابراهیم دهقان، «توحیدگرایی امام خمینی(ره) و جامعهسازی» اثر احمد وحیدینژاد «بررسی انگیزهها و عوامل و پیامدهای برگزاری جشن تکلیف (نشانه موردی؛ دبستان شمیم رحمت(۱)» به قلم الهام یوسفیان، «مسائل فرهنگی کارگزاران در حوزه نظام ارزشی در سیره مدیریتی امیرالمومنین(ع)» نوشته علی حاجیانینژاد «نقش مبانی کلامی در نظریه اجتماعی محقق کرکی» به قلم علی دشتی فیروزآبادی «آسیبشناسی دوره آموزشی سطح دو حوزههای علمیه خواهران از نظر مهارتی» نوشته فاطمه گوهری «مفهومشناسی تحول اجتماعی و مؤلفههای آن از دیدگاه مقام معظم رهبری» اثر جواد نجفی کبوترکی است.
در بخشی از مقاله «توحیدگرایی امام خمینی(ره) و جامعهسازی» میخوانیم: در نوشتار حاضر، نقش توحیدگرایی امامخمینی(ره) در برپایی قیام انقلاب اسلامی ایران بررسی میشود. این نوشتار بر این مدعاست که شکلدهی مراحل، اهداف و روشهای به کار گرفته شده در انقلاب کاملاً متأثر از توحیدگرایی امام بوده است. هدف از این تحقیق اثبات تأثیرگذاری محوری اصل توحید در کنشگری امام برای ایجاد ساختاری نو در جامعه است. اطلاعات این تحقیق به روش اسنادی و با رجوع به نوشتارهای موجود از امام و محتواهای مربوط به ایشان جمعآوری شده و این تحقیق به روش تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است.
نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که التزام امام به توحیدگرایی نوعی خاص از کنشگری اجتماعی را در ایشان به وجود آورد که سبب تحول درونی مردم ایران شد. امام با توحیدگرایی خود سطح بالایی از کنشگری اجتماعی در مردم را به وجود آورد که به واسطه آن توانست به شکلدهی ساختاری جدیدی از جامعه بر مبنای توحید دست پیدا کند.
در بخشی از مقاله «نقش مبانی کلامی در نظریه اجتماعی محقق کرکی» نیز آمده است: ورود یا عدم ورود فقها به عرصه مسائل اجتماعی ریشه در نظریات فقهی ایشان دارد. محقق کرکی جزو فقهایی است که به اقدامات اجتماعی زیادی دست زده است و این نشانگر توانایی فقه وی برای تعامل با مسائل جامعه است. هر نظریه دارای یک سری مبانی معرفتی و غیر معرفتی است. مبانی کلامی و اصولی، جزو مبانی معرفتی فقه به حساب میآیند.
این تحقیق به دنبال آن است که به شیوه روششناسی بنیادین، به بررسی آن دسته از مبانی کلامی بپردازد که در نظریات اجتماعی فقه محقق کرکی تأثیر گذاشتهاند. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که برخورداری فقه محقق کرکی از برخی مبانی کلامی، سبب توانمندی فقه وی برای تعامل با مسائل اجتماعی شده است.
در بخشی از مقاله «آسیبشناسی دوره آموزشی سطح دو حوزههای علمیه خواهران از نظر مهارتی» میخوانیم: با عنایت به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبانگیر جامعه، یکی از انتظارات عموم مردم به ویژه متدینین کنشگری اثربخش حوزههای علمیه است. مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با حدود 500 مدرسه در سطح کشور و بیش از 120 هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در سطح دو حدود یک سوم از جمعیت طلاب کشور را تشکیل میدهد. در این بین تمرکز بر راهکاری ریشهای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات ضرورتی اجتنابناپذیر است. تحقیق پیش رو توانمندسازی از طریق آموزشهای مهارتی مورد نیاز را یکی از همان راههای اساسی میداند که میتواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش آسیبهای اجتماعی به خصوص در جامعه بانوان منجر شود.
افزایش بهرهوری و کارایی وظایف مرتبط با طلبگی مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، پژوهش، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز گردیده است. در این پژوهش تلاش شد با روش اسنادی و مصاحبه با صاحبنظران ضمن تبیین اهمیت مهارتآموزی در بین طلاب خواهر، با نسبتسنجی مقایسهای بین سرفصلهای ارائه شده میان دروس دانشی و مهارتی، سهم پایین آموزشهای مهارتی بیان گردد. سپس مهارتهای مورد نیاز طلاب خواهر تبیین شد و با توجه به این مهارتهای مورد نیاز، فاصله بین وضع موجود وضع مطلوب مشخص گردید و در نهایت با ارائه الگوی مهارتافزایی، راههای تقویت مهارتآموزی بیان شد.
انتهای پیام