دعا ابراز فقر مطلق در برابر خداست
کد خبر: 4101453
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
مدرس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه:

دعا ابراز فقر مطلق در برابر خداست

مدرس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به اهمیت دعا و کتاب صحیفه سجادیه گفت: دعا، ابراز فقر مطلق در برابر خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام محمدرضا اعوانی، مدرس حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدرضا اعوانی، مدرس حوزه علمیه قم و مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، دوشنبه، ۳۰ آبان در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان، با اشاره به اهمیت صحیفه سجادیه، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌ها باید توجه بیشتری به صحیفه سجادیه داشته باشند؛ سرچشمه تمام شرایع و معتقدات اسلام و حلال و حرام در صحیفه سجادیه است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری صحیفه سجادیه عصاره تفکرات اسلام است، افزود: خفقان زمان بنی‌امیه سبب شد که امام سجاد(ع) در سال‌های پایان عمر خود، احکام دینی و روایات خود را در قالب دعا به جامعه انتقال دهد. امام چهارم شیعیان صحیفه سجادیه را در جامعه انتشار و در کنار آن بر انس با دعا اصرار داشتند.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل بشریت این است که نمی‌داند فقیر است و برای فهم این مطلب باید با دعا کردن به درگاه خدا پناه ببرد، گفت: اگر انسان بفهمد که سراسر نیاز است، خدا را بهتر عبادت می‌کند و بهترین راه عبادت، دعاست. امام سجاد(ع) برای اینکه به انسان بفهماند که باید در برابر خدا متواضع بود، آنان را به دعا کردن سوق می‌دهد.

وی اظهار کرد: در روزگار خفقان حاکم بر حکومت اسلامی، جهاد تبیین امام سجاد(ع) در قالب دعا، سبب شد که بنی‌امیه احساس خطر کند؛ در آن زمان مردم به‌دلیل نشناختن امام زمان خود و تبلیغات بنی‌امیه بر علیه اسلام و اهل‌ بیت(ع)، از معنویت فاصله گرفته بودند.

اعوانی با اشاره به اینکه دعا، ابراز فقر مطلق در برابر خداست و کسی که دعا می‌کند به این امر اعتقاد دارد که خداوند غنی و بی‌نیاز است، ادامه داد: بهترین راه برای قرار گرفتن جامعه در مسیر درست، انس با دعاست؛ جامع‌های سالم است که در مسیر دعا باشد. ثمره دعا کردن این است که انسان بهترین خلق خداوند می‌شود، چراکه در آیه ۲۸۶ صحیفه سجادیه آمده است که اهل دعا بهترین بندگان هستند.

مدرس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صحیفه سجادیه راهکارهای تشریعی برای رسیدن به رضایت خداوند متعال است، گفت: کسی که اهل دعاست باید موانع دعا کردن و اجابت دعا را نیز بداند و در جهت هموار کردن موانع بکوشد.

انتهای پیام
captcha