بزرگترین مسجد جهان غرب در قلب ایتالیا + فیلم
کد خبر: 4101843
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

بزرگترین مسجد جهان غرب در قلب ایتالیا + فیلم

ساخت بزرگترین مسجد جهان غرب در شهر رم، قلب ایتالیا ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد اما بعد از اینکه پاپ ژان پل سارتر دوم پس از بازدید از این مکان اسلامی حمایت کرد بسیاری از مخالفت‌ها پایان یافت.

به گزارش ایکنا، رم بدون شک از قدیمی‌ترین شهرها در طول تاریخ به‌شمار می‌آید. قدمت پیدایش رم بر اساس تحقیقات و مستندات به 7 قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

از نظر دین در ایتالیا، حاکمیت و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستان‌ها، یهودی‌ها و مسلمانان (که اکثراً مهاجر هستند) نیز در این کشور زندگی می‌کنند. در ایتالیا حضور مسلمانان عرب در جزیره سیسیل از قرن ۷ میلادی به چشم می‌خورد و از قرن ۹ تا ۱۱ میلادی این جزیره تحت کنترل مسلمانان بوده است.

اسلام در ایتالیا با سرعتی به مراتب بیشتر از سایر مناطق اروپا در حال گسترش است. برای مثال تا سال ۱۹۷۰ تنها یک مسجد در ایتالیا وجود داشت، اما رونق واقعی این گسترش در همین اواخر بوده است. به طوری که اکنون بیش از ۶۰ مسجد و ۱۰۰ تا ۱۲۰ نمازخانه در ایتالیا ساخته شده است.

مسجد رم در منطقه پاریولی واقع در پایتخت ایتالیا با مساحت 30 هزار متر مربعی بزرگترین مسجد جهان غرب است و می‌تواند بیش از 12 هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این ساختمان همچنین مقر مرکز فرهنگی اسلامی ایتالیا است.

مسجد رم علاوه بر این که محل فعالیت‌های دینی است، از طریق خدمات فرهنگی و اجتماعی مختلف، مسلمانان را گرد هم می‌آورد. با وجود اینکه مسجد در منطقه‌ای با درصد کمی از جمعیت مسلمان قرار دارد، اما علاوه بر مناسک آئینی، کلاس‌های آموزشی، مراسم ازدواج، ترحیم، تفسیر قرآن، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و رویدادهای دیگر را هم برگزار می‌کند.

در ادامه ویدئویی از این مرکز فرهنگی ـ عبادی در رم را مشاهده می‌کنید.

این مسجد به طور مشترک توسط شاهزاده محمد حسن تبعیدی افغانستانی(از نزدیکان امان الله خان، پادشاه معزول افغانستان) و همسرش شاهزاده راضیه تأسیس شد و توسط ملک فیصل عربستان و همچنین برخی مقامات دیگر این کشور تأمین مالی شد. مراسم افتتاحیه این مسجد به رهبری پاپ ژان پل دوم برگزار شد.

برنامه‌ریزی ساخت این مسجد بیش از 10 سال طول کشید: شورای شهر رم زمین را در سال 1974 اهدا کرد، اما اولین سنگ بنای آن در سال 1984، با حضور ساندرو پرتینی، رئیس جمهور وقت جمهوری ایتالیا گذاشته و 21 ژوئن 1995 افتتاح شد.

مخالفت‌هایی با ساخت مسجد وجود داشت، اما زمانی که پاپ ژان پل دوم از این پروژه بازدید کرد، بسیاری از این مخالفت‌ها از بین رفت. یکی از موضوعاتی که باید مورد توافق قرار می‌گرفت، ارتفاع مناره و تأثیر آن بر چشم‌انداز شهر رم بود. در پایان، این مشکل با کوتاه کردن کمی ارتفاع مناره به زیر ارتفاع گنبد کلیسای سنت پیتر در حدود یک متر (3.3 فوت) حل شد.

فضای داخلی مسجد با موزاییک‌هایی تزئین شده است که جلوه‌های نوری بیشتری ایجاد می‌کند و کف آن با فرش ایرانی با نقش‌های هندسی پوشانده شده است. نمازخانه اصلی می‌تواند حداکثر 2500 نمازگزار را در خود جای دهد. طبقه بالا هم شامل سالن‌هایی است که برای نمازگزاران زن در نظر گرفته شده است. بالای نمازخانه اصلی گنبدی مرکزی به قطر بیش از 20 متر قرار دارد که با 16 گنبد کوچکتر احاطه شده است. این مجموعه همچنین شامل یک منطقه آموزشی با کلاس درس و یک کتابخانه، یک مرکز کنفرانس با یک سالن بزرگ و فضایی برای برگزاری نمایشگاه است.

انتهای پیام
captcha