تمسخر و توهین در فضای مجازی + فیلم
کد خبر: 4102628
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
قلدری مجازی/ ۶

تمسخر و توهین در فضای مجازی + فیلم

یک کارشناس سواد رسانه‌ای درباره قلدری سایبری گفت: آمار‌ها می‌گوید، از هر شش خانواده فقط یک خانواده هست که نگران مزاحمت‌های اینترنتی برای فرزندش است. یعنی می‌داند که ممکن است اتفاق بدی بیفتد و برای این موضوع نگران است.

تمسخر و توهین در فضای مجازی + فیلمامروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین تربیت که از اصول اساسی و ضروری برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه جوامع است، باید در رابطه با رسانه‌ها نیز به ویژه از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «قلدری مجازی» اقدام کرده است تا والدین را با یکی دیگر از جنبه‌های تربیت رسانه‌ای آشنا کند. در این درس گفتار‌ها سیدسعید حسینی، کارشناس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قلدری مجازی می‌پردازد.

سیدسعید حسینی در قسمت ششم از این مجموعه به موضوع «تمسخر و توهین در فضای مجازی» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.   

درباره قلدری سایبری در کلیپ قبلی صحبت کردم و موضوع را توضیح دادم؛ اما یکسری آمار‌ها را با هم بررسی کنیم. آمارها متأسفانه برای قبل از کروناست و آمار‌های خیلی خوش‌بینانه‌ای است. اما مرور آن به ما آگاهی می‌دهد.

آمار‌ها می‌گوید، از هر شش خانواده فقط یک خانواده نگران مزاحمت‌های اینترنتی برای فرزندش است. یعنی می‌داند که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و برایش نگران است؛ یا برایش برنامه دارد یا ندارد، اما حداقل آگاهی را دارد.

متأسفانه ۱۰ درصد از قربانیان کودک و نوجوان که مورد قلدری قرار گرفتند به والدین خود اطلاع می‌دهند. آمار‌ها نگران‌کننده است. اتفاق بسیار خاموش است و چون والدین آگاهی ندارند، اثر بسیار زیادی است. در این کلیپ می‌خواهم در رابطه با انواع قلدری سایبری صحبت کنم.

آزار و اذیت؛ فرزند شما به عنوان شهروند سایبری پیام‌هایی را دریافت می‌کند که خیلی ناراحت‌کننده است. مثلاً مسخره می‌شود و یا به او توهین می‌شود. این پیام‌ها از یک ID ناشناس است و وقتی او را بلاک می‌کند با ID دیگری تکرار می‌شود. چه اتفاقی برای فرزندتان می‌افتد؟ یک مثال دیگر؛ در یک گروه با دوستان خود همراه است و اعضای گروه مدام او را مسخره و به او توهین می‌کنند. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

بگذارید یک مثال در فضای حقیقی بزنم تا موضوع را بهتر درک کنید. فکر کنید از خانه‌تان بیرون آمدید؛ آنجایی که دم در ایستادید، همسایه‌ای پنجره را باز می‌کند و شروع به توهین کردن به شما می‌کند، می‌گویید شاید اشتباه کرده، شاید منظورش من نبودم، یا حالش خوب نبوده است، یک نفر دیگر هم این کار را می‌کند و تا وقتی شما به محل کارتان می‌رسید ده‌ها نفر به شما توهین می‌کنند، چه حسی پیدا می‌کنید؟ آیا حق دارید ناراحت شوید؟ قطعاً.

کسی حق ندارد به من توهین کند. همین اهمیت را نوجوان در ارتباط اینترنتی‌اش دارد. چرا به من توهین می‌شود، چه کسی توهین می‌کند، چه هدفی از این کار دارد؟ این یک نگرانی است. من چه عیبی دارم که به من توهین می‌شود، چرا من را مسخره می‌کنند؟ لحظه‌ای که او به شما مراجعه می‌کند، باید تصمیم را درست بگیرید. تصمیم درست را وقتی می‌توانید بگیرید که موضوع را درک کنید و اهمیت موضوع را بدانید. نه اینکه مثل یک والد ناآگاه بگویید مهم نیست ولش کن؛ اینترنت و فضای مجازی است. این یک روش مواجهه است و یک مواجهه نیز اینکه؛ من درک می‌کنم که تو ناراحت هستی. من درک می‌کنم که‌ این فضا برای تو مهم است. تو یک شهروند هستی و قطعاً برای تو خیلی ناراحت‌کننده است. تو نوجوانی هستی که عزت نفس داری و کسی حق ندارد به تو توهین کند. درک کنیم این موضوع چقدر ناراحت‌کننده است که در بازیگران هم مثال‌هایش را داریم.

خانم بازیگری اینقدر در فضای مجازی به او توهین شد که صفحه‌اش را بست و پیام گذاشت که بس است دیگر، چقدر توهین می‌کنید من توانش را ندارم. یا یکی از ورزشکاران المپیکی در یکی از کشور‌های آسیایی، چند ماه پیش خودکشی کرد. چرا باید یک قهرمان المپیک خودکشی کند! مگر چه اتفاقی افتاده بود؟ به خاطر توهین‌های زیادی که در صفحه اینترنتی‌اش پیش آمد. مخاطبین مدام به او توهین‌ می‌کردند و او را مسخره می‌کردند، خودش اقدام به خودکشی کرد. آدم بالغ بزرگ را با یک نوجوان مقایسه کنید. آیا توقع دارید که نوجوان در این لحظه تصمیم درستی بگیرد؟!

در فضای کرونایی تعداد زیادی از دانش‌آموزان را داشتیم که در کلاس آنلاین به آنها توهین می‌شد. دانش‌آموزی را سراغ دارم که می‌خواست مدرسه‌اش را به خاطر این اتفاق عوض کند. درک کنیم که این موضوع چقدر ناراحت‌کننده است.

در کلیپ‌های بعدی انواع دیگری از قلدری سایبری را توضیح خواهم داد.

انتهای پیام
captcha