حضور حافظان در محافل قرآنی به مسابقات محدود نشود
کد خبر: 4104332
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
حافظان قرآن و افق پیش رو / ۹

حضور حافظان در محافل قرآنی به مسابقات محدود نشود

سیدهاشم موسوی‌نسب، حافظ کل قرآن حضور در محافل قرآنی را برای حفاظ حائز اهمیت دانست و گفت: حضور حافظان در محافل نباید به مسابقات محدود شود.

سید هاشم موسوی نسبسیدهاشم موسوی‌نسب، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره راه‌های بهره‌مندی بیشتر جامعه از ظرفیت حفاظ قرآن کریم گفت: حضور حافظان در محافل قرانی نباید به مسابقات محدود شود.

وی افزود: محافل جزءخوانی در ماه رمضان یکی از ظرفیت‌هایی است که یک حافظ می‌تواند محفوظات خود را ارائه دهد و ضمن اینکه باعث تقویت و تثبیت حفظ شده است، مستمعان را نیز نسبت به حفظ قرآن ترغیب می‌کند. می‌توان این جلسات جزءخوانی را در طول سال و به صورت مستمر برگزار کرد. یکی از آسیب‌های جامعه ما همین است که جزءخوانی قرآن به ماه مبارک رمضان محدود و منحصر شده است.

موسوی‌نسب ادامه داد: یکی دیگر از فضاهای مناسب برای حفاظ قرآن، برگزاری جلسات حفظ در سطح شهر است. متأسفانه این جلسات در شهر کم است، اما فضای بسیار مناسبی است که حفاظ قرآن کریم می‌توانند محفوظات خود را در آنجا به روز بکنند. در حال حاضر در سطح شهر اهواز شب‌های جمعه در حرم علی بن مهزیار جلسه حفظ خوبی برگزار می‌شود و همین‌طور در منطقه محروم ملاشیه نیز حافظان خوبی داریم که جمعه شب‌ها جلسات خانگی سیاری برگزار می‌کنند. بیش از ۱۰ نفر حافظ کل در این جلسات حضور پیدا می‌کنند.

این حافظ قرآن با اشاره به عوامل تشویقی برای حفاظ قرآن کریم گفت: اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث به حفاظ قرآن کریم یکی از طرح‌های خوبی است که می‌تواند باعث تشویق حفاظ شود. همچنین طرح ارزیابی حفاظ که سالانه توسط سازمان دارالقرآن کریم برگزار می‌شود نیز طرح خوبی است که مزایایی برای دارندگان درجه‌های مختلف حفظ در نظر گرفته می‌شود اما در سال‌های اخیر ضعیف شده است و باید این مزایا تقویت شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در الگوسازی قهرمانان قرآنی در جامعه اظهار کرد: این امر نیازمند این است که در امور فرهنگی هزینه بیشتری بکنیم. گرچه حفظ قرآن ثمرات معنوی ارزشمندی برای زندگی فرد دارد، اما برای ترغیب کودکان و نوجوانان باید از امتیازات مادی و ملموس استفاده شود.

انتهای پیام
captcha