سانسور به تحقق جامعه اسلامی کمکی می‌کند؟
کد خبر: 4104383
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
نیم نگاهی به مجمع مرکزی بسیج جامعه زنان

سانسور به تحقق جامعه اسلامی کمکی می‌کند؟

چهارمین مجمع مرکزی بسیج جامعه زنان کشور امروز 13 آذرماه در حالی با هدف اعلامی «کمک به تحقق دولت و جامعه اسلامی» برگزار شد که خبرنگاران اجازه انتشار سخنان سخنران اصلی را نیافتند، معاون امور زنان ریاست جمهوری به این مراسم نیامد و دو سخنران که قبلاً اعلام نشده بودند، جایگزین خزعلی شدند.

آیا سانسور کمکی به تحقق جامعه اسلامی می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایکنا، تبدیل جهان به دهکده جهانی نظریه‌ای است که چندین دهه قبل (سال 1962 میلادی) مطرح شد. براساس این نظریه جهان به همت فناوری الکترونیک به صورت یک دهکده فشرده تغییر یافته و حرکت اطلاعات از هر چهارگوشه جهان به هر نقطه در همان زمان لحظه‌ای می‌شود. یعنی همه مردم جهان از اتفاقاتی که در سایر نقاط در حال رخ دادن است به سرعت و به صورت آنی مطلع می‌شوند و رسانه‌ها به حدی گسترده می‌شوند که عملاً نمی‌توان خبری را پنهان کرد.

از زمان مطرح شدن این نظریه نه تنها اندیشمندان و متخصصان ارتباطات بلکه سیاست‌مداران، سیاست‌گذاران و حتی عموم مردم به درستی آن پی‌ برده و با در نظر گرفتن اینکه جهان، جهان ارتباطات است و خبر یا رخدادی را نمی‌توان پنهان کرد، رفتار، گفتار، اعمال و برنامه‌های خود را تنظیم و مدیریت می‌کنند.

اما عملکرد عده‌ای از مسئولان کشور نشان می‌دهد هنوز هم فکر می‌کنند اگر رخدادی را خودشان اعلام نکنند، یا جایی حرفی را بزنند و به رسانه‌ها اجازه انتشار آن را ندهند، آن خبر، اتفاق، سخنرانی، اظهارنظر و ... علنی نخواهد شد.

همین نگاه اشتباه که متعلق به زمان تسلط مطلق دولت بر رسانه‌ها و محدود بودن رسانه‌ها بود نه اکنون که هر فردی به تنهایی یک رسانه پرمخاطب می‌تواند باشد، موجب شده بسیاری از مسئولانی که تلاش می‌کنند خبر یا نظری را پنهان کنند، با علنی شدن آن خبر، اعتبار و اعتماد مردم را از دست بدهند و وقتی خبرهای انکاری و بعد تکذیبی زیاد شد، اعتماد مردم به منبع خبری از دست می‌رود.

در این میان وقتی رسانه‌های رسمی به اعتبار منابع خبری خود مطلبی را اعلام می‌کنند ولی بعد خلاف آن ثابت می‌شود و یا وقتی به اعتبار دعوت یک نهاد یا سازمان برای پوشش برنامه‌ای می‌روند اما به آنها اعلام می‌شود که اجازه پوشش سخنرانی یا بخشی از مراسم را ندارد، اعتماد رسانه به آن نهاد نیز از بین می‌رود.

روز گذشته بسیج جامعه زنان کشور با ارسال دعوت نامه‌ای از رسانه‌ها دعوت کرد که چهارمین مجمع مرکزی بسیج جامعه زنان کشور را پوشش خبری دهند.

در این دعوتنامه آمده بود: «در راستای کمک به تحقق دولت و جامعه اسلامی، چهارمین مجمع مرکزی بسیج جامعه زنان کشور، با حضور جمعی از نخبگان، اندیشه‌ورزان و مسئولان جامعه زنان به منظور هم‌افزایی و انسجام و ترویج گفتمان تخصصی در حوزه زن و خانواده، مطالبه گری، جریان‌سازی و ارائه راهکارهای عملیاتی برای کمک به حل مشکلات ومسائل اولیت‌دار جامعه برگزار می شود. سخنرانان: سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.

بعد از حضور خبرنگاران در این مراسم و سخنرانی سردار نقدی و در حالی که خبرنگاران متن سخنرانی را در تلفن همراه خود تایپ و آماده انتشار کرده بودند، به آنها اعلام شد که نباید سخنان سردار نقدی را رسانه‌ای کنند. اگر احیاناً مصلحتی نیز برای عدم انتشار سخنرانی وجود داشت، چرا از خبرنگاران برای پوشش مراسم دعوت شده بود؟

خبر دوم که در مراسم به اطلاع خبرنگاران رسید عدم حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود و در نهایت اعلام شد مینو اصلانی و مینا بیابانی سخنرانان این مراسم هستند(در حالی که در دعوت نامه خبری چنین مطلبی اعلام نشده بود).

اگر قرار است «در راستای کمک به تحقق دولت و جامعه اسلامی» برنامه‌ای برگزار شود،  ابتدا برگزارکنندگان این مراسم باید به وقت، انرژی و اعتماد مهمانان مراسم احترام بگذارند. دولت و جامعه اسلامی با سانسور و عدم برنامه‌ریزی دقیق یک مراسم ساده محقق نخواهد شد و اگر افرادی در تلاش برای کمک به تحقق دولت و جامعه اسلامی هستند باید بر اساس اندیشه‌های والای اسلام به وقت و اعتماد مردم احترام بگذارند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

از سوی دیگر، جهان کنونی جهان گفت‌وگو است نه جهان تک گویی و سخنرانی. اگر قرار است نخبگان، اندیشه‌ورزان و مسئولان جامعه زنان با هم و با مسئولان عالی‌رتبه بسیج هم‌افزایی داشته باشند، باید زمینه گفت‌وگو و یافتن راه‌حل فراهم شود در حالی که سردار نقدی پس از سخنرانی خود جلسه را ترک کرد و بانوانی که می‌خواستند سؤالات و مسائل خود را با وی مطرح کنند تنها در مقابل آسانسور توانستند لحظاتی با وی گفت‌وگو کنند.

زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha