تظاهرات مراکشی‌ها در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4104868
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

تظاهرات مراکشی‌ها در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

دولت مراکش در حالی میزبان یک نشست برای نجات روند شکست خورده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که مردم این کشور با برپایی تظاهرات‌های سراسری مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، فعالیت‌های کنفرانسی موسوم به آموزش و همزیستی از روز دوشنبه، 14 آذر در مراکش آغاز شد که در آن رژیم اشغالگر اسرائیل به همراه کشورهای عربی در آن شرکت داشتند در حالی که قبل از برگزاری این کنفرانس مردم مراکش در اعتراض به سازش کشورشان با رژیم صهیونیستی تظاهرات سراسری برگزار کردند.

این کنفرانس تحت عنوان "N7" برگزار شده که نماد واژه عادی‌سازی و طرف‌های شرکت کننده در این نشست است و شورای آتلانتیک و بنیاد جفری ام. تالبنز(Jeffrey M.Talpins) آن را ساماندهی کرده است و از پنجم تا هفتم دسامبر(14 تا 16 آذر) در رباط، پایتخت، مراکش برگزار می‌شود.

کشورهای سودان، اردن، بحرین، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کنفرانس شرکت دارند.

در حالی که حکومت‌های عربی با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی طی دو سال اخیر به هیچ پیشرفتی حتی فقط در زمینه اقتصادی هم دست نیافتند، دانیل شاپیرو، مدیر کنفرانس N7 ادعا می‌کند از زمان توافق ابراهیمی، پیشرفت در روابط دوجانبه اسرائیل و اعراب چشمگیر بوده است.

وی طی نطقی در کنفرانس رباط گفت: هم اینک لازم است که این پیشرفت با همکاری برای ایجاد برنامه‌ها و نهادهای متعدد همراه شود تا به تکامل منطقه‌ای واقعی و نشان دادن منافع عادی‌سازی به شهروندان این کشورها منجر شود.

ویلیام وکسلر، مدیر کار شورای آتلانتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا، نیز طی سخنانی گفت که دولت‌های منطقه و دولت ایالات متحده ابتکار N7 را یک شریک کلیدی در اقدامات مهمی می‌دانند که در انجمن النقب و دیگر گردهمایی‌ها اتخاذ شده است.

وکسلر افزود: برای آینده عادی‌سازی مهم است که نسل‌های جوان منطقه با یکدیگر تعامل داشته باشند و از یکدیگر بیاموزند.

رژیم صهیونیستی و مراکش در دسامبر 2020 ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را که از سال 2000 متوقف شده بود، اعلام کردند تا چهارمین کشور عربی پس از امارات، بحرین و سودان باشد که از عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر خبر داده است.

اما نهادها و احزاب مختلف مراکشی طی روزهای اخیر با برپایی تظاهرات سراسری  و سایر فعالیت‌های اعتراضی مخالفت خود را با برگزاری چنین کنفرانسی در راستای پیشبرد عادی‌سازی روابط کشورشان با رژیم اشغالگر اسرائیل نشان دادند.

طی روزهای اخیر هزاران نفر از مردم مراکش در شهرهای مختلف در اعتراض به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سرکوب آزادی‌ها و فساد و بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور تظاهرات کردند.

در تظاهرات رباط به گفته مرکز هماهنگی جبهه اجتماعی مراکش بیش از سه هزار نفر حضور داشتند که با در دست گرفتن پرچم‌های فلسطین و سر دادن شعارها علیه سازش با اسرائیل دولتمردان خود را به عقب‌نشینی از رابطه با اشغالگران صهیونیست دعوت کردند.

انتهای پیام
captcha