شهید آوینی هم هنرمند بود و هم متفکر هنر
کد خبر: 4105529
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

شهید آوینی هم هنرمند بود و هم متفکر هنر

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شهید آوینی هم هنرمند بود و هم متفکر هنر، اظهار کرد: اهمیت نظریاتش این بود که علاوه بر تحلیل معنوی و عرفانی هنر خودش تجریه خلق هنر را با مستند‌های اشراقی روایت فتح تجربه کرد.

رضا کریمی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست «هنر در اندیشه شهید آوینی» از سلسله نشست‌های فهم با همکاری حوزه هنری و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به شیوه مجازی برگزار شد.

رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به اینکه شهید آوینی هم هنرمند بود و هم متفکر هنر، اظهار کرد: اهمیت نظریاتش این بود که علاوه بر تحلیل معنوی و عرفانی هنر خودش تجریه خلق هنر را با مستند‌های اشراقی روایت فتح تجربه کرد.

وی افزود: از امتیازات ویژه آوینی مقایسه تفصیلی نسبت هنر مدرن با دین و هنر سنتی بود و فقط به بررسی مضمون و محتوا نپرداخت و به شیوه تفصیلی مسئله فرم و تکنیک در هنر را در آثارش مورد تحقیق قرار داد.

کریمی تصریح کرد: برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جنبه نظریه‌پردازی آوینی توجهی نشود، چون تصور می‌کنند اندیشه‌های او به نفع انقلاب نیست در حالی که مقام معظم رهبری او را سید شهیدان اهل قلم نامیدند پس باید قلم و نوشته‌های او جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آوینی می‌گفت، اصل هنر دینی شعر است و به اشعار حافظ توجه نشان داد و در مقاله مهم «ختم ساغر» اشعار امام خمینی(ره) را جنس حافظ دانست.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به مقاله عالم هیچکاک از شهید آوینی، بیان کرد: آوینی تلاش می‌کند تا بگوید فرم و چکونگی ابراز محتوا بسیار ارزشمند است و آثار هیچکاک باید در این خصوص از نظر فرمی مود توجه قرار بگیرد، ولی در کنار این مقاله باید مقالخ آخر او با عنوان «تکنیک در سینما» که موضوع اصلی آن در تحول در هنر مدرن است نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: توجه آوینی به هیچکاک به آن دلیل بود تا محتوا صرفاً مورد توجه قرار نگیرد و نشان بدهد چگونگی تجلی محتوا در فرم بسیار مهم است.

کریمی اظهار کرد: ادامه راه آوینی بسط اصل اندیشه‌های اوست و تطبیق او در هنر باید با اصل اندیشه‌هایش مقایسه شود.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: آوینی گفته است ما چاره‌ای نداریم جز آنکه سینما را یک بار دیگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا کنیم و باید قابلیت‌های کشف نشده سینما را در جواب فرهنگ و تاریخ خود پیدا کنیم و چه کسی می‌تواند ادعا کند که سینما دیگر قابلیت‌های ناشناخته ندارد.

انتهای پیام
captcha