حمایت قانونی از حجاب در یکی از شهرهای سوئد
کد خبر: 4105714
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

حمایت قانونی از حجاب در یکی از شهرهای سوئد

رسانه‌های سوئد گزارش دادند که دادگاه عالی این کشور با حمایت از حجاب دختران دانش‌آموز مسلمان، ممنوعیتی را که توسط شهرداری استفانستورپ در سال 2019 تصویب شده بود به دلیل مغایرت با قوانین آزادی بیان ملغی اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از Nagaland Post، این ممنوعیت کودکان را از پوشیدن روسری در پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی تا سال ششم منع می‌کرد. این کار عملاً ممنوعیت پوشیدن حجاب برای کودکان زیر 12 سال را در پی داشت.

کمیته قانون اساسی مجلس سوئد اعلام کرده که برای قانون ممنوعیت پوشش، چه برای کودکان در مدارس خاص و چه در جامعه گسترده‌تر، هیچ برنامه‌ای ندارد.

در اسکوروپ، یکی دیگر از شهرداری‌هایی که توسط حزب دموکرات‌های سوئد اداره می‌شود، سیاستمداران برای ممنوعیت حجاب برای کودکان و کارکنان پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی تلاش کرده‌اند.

پیش‌تر دادگاه اداری اعلام کرد که ممنوعیت حجابی که دو شهرداری می‌خواستند اجرا کنند، هم با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و هم با حمایت از آزادی مذهبی بر اساس قوانین اساسی سوئد مغایرت دارد.

هر دو شهرداری چند سالی است که پیگیر موضوع حجاب هستند.

قاضی اولریک فون اسن در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: محدود کردن حق پوشیدن روسری بر افراد تأثیر می‌گذارد و بنابراین محدودیت آزادی بیان است. برای اینکه محدودیت مجاز باشد، باید توسط قانون حمایت شود. این حمایت قانونی در قوانین ملی وجود ندارد و بنابراین تصمیم این شهرداری‌ها باید ملغی شود.

انتهای پیام
captcha