مراکز گفت‌و‌گو در سراسر کشور فعال شود/ گام‌های تحول در حوزه فرهنگ
کد خبر: 4105853
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
رئيس‌جمهور:

مراکز گفت‌و‌گو در سراسر کشور فعال شود/ گام‌های تحول در حوزه فرهنگ

حجت‌الاسلام والمسلمین رئيسی پیش از ظهر امروز 19 آذر در همایش گام دوم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول، بر اجرای مصوبه این شورا در رابطه با راه‌اندازی و فعال شدن مراکز گفت‌وگو در سراسر کشور تأکید کرد.

مراکز گفت‌و‌گو در سراسر کشور فعال شود/ گام‌های تحول در حوزه فرهنگبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور امروز، 19 آذر در مراسم سی و هشتمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که با عنوان همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول در محل تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه علم و فرهنگ چراغ راه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: برای دستیابی به تحول در حوزه فرهنگ لازم است تا به آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده و فاصله آن با وضعیت مطلوب به خوبی دقت کرده و آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آنکه بتوانیم نسبت به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نظر کنیم باید به اسناد بالادستی، نگاه امام(ره) به اهداف شورا و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورا و انتظارات ایشان بنگریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: با این بررسی می‌توان به این نتیجه دست یافت که چه بخش‌هایی در حوزه فرهنگ موفق بوده و چه بخش‌هایی نیز در این زمینه کاستی داشته‌ و این کاستی‌ها باید به سرعت جبران شود. هر کدام از واژه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای اقتضایی هستند و تمامی فرهنگیان و مسئولان فرهنگی باید نسبت به حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اقدام کرده و بکوشند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: اولین گام در حوزه تحول، نگاه تحولی است و چنانچه اندیشه و انگیزه تحولی وجود نداشته باشد، هیچ‌گونه تحولی رخ نخواهد داد. دومین گام در این حوزه، بازنگاه در فرآیندهاست که آیا فرآیندهای موجود درخور بوده و یا نیستند. خردمندان و فرهیختگان باید بیندیشند که آیا فرایندهای موجود با یک کار تحولی همسانی دارد یا خیر؟

وی تصریح کرد: بخش‌های مختلفی که متکفل علم و فرهنگ در جامعه هستند نیز باید بازنگاهی به ساختارهای خود داشته باشند که آیا مأموریت محله خود را انجام داده‌اند یا خیر؟ باید بدانیم که اگر این نگاه در جامعه وجود نداشته باشد، تحول در ساختارها نیز رخ نمی‌دهد. آنچه مقام معظم رهبری در این حوزه فرمودند بالاتر از بحث نهادها و مراکز فرهنگی است. البته باید موازی‌کاری‌ها را در بین نهادهای فرهنگی از بین برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ، افزایش بهره‌وری نیز بسیار ضرورت دارد، بیان کرد: امروز در کشو نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم. بیش از یکصدهزار نفر اعضای هیئت علمی در کشور فعالیت دارند که باید با این ظرفیت به بهره‌وری بیشتر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به توسعه بودجه آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور گفت: هرگونه هزینه در این بخش‌ها نوعی سرمایه‌گذاری است و نباید در این حوزه نگران هزینه شد، اما باید محصول و نتیجه درخور باشد و چنانچه این‌گونه نباشد، باید بازنگاه اساسی در این حوزه انجام شود.

زنگ خطر برای جامعه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عدالت نیز موضوعی بسیار مهم است، اظهار کرد: عدالت در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و ... وجود دارد و در فرهنگ اسلامی بعد از توحید مفهومی به فراگیری عدالت وجود ندارد. موضوع عدالت در آموزش و پرورش بسیار مهم است. زمانی که پرورش تعطیل شود، زنگ خطر برای جامعه به صدا درمی‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تربیت به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی است، افزود: عدالت در آموزش و پرورش موجب پرورش انسان‌های وارسته خواهد شد. امروز بسیاری از دانش‌آموزان کشور درخواست برگزاری جلسات تحلیلی و تبیینی از شرایط مختلف جامعه را دارند. دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و ... همگی در کنار علم‌آموزی نیازمند تحلیلی صحیح نسبت به شرایط زندگی هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که مأموریت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را هدایت فرهنگی اعلام کردند، اظهار کرد: در این حوزه نیازمند بازنگاه اساسی در مأموریت‌ها و عملکرد نهادهای موجود هستیم تا به خوبی در مسیر هدایت فرهنگی گام بردارند. امروز دولت مردمی جایگاه ویژ‌ه‌ای برای معلمان و فرهنگیان قائل است؛ چراکه معلمان باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنند که در مسیر زندگی در برابر انحرافات مصون بمانند.

مصون‌سازی جوانان در برابر هجمه اطلاعاتی

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نمی‌توان جلوی ارائه اطلاعات را بست، بیان کرد: یکی از مهمترین اثربخشی‌های فرهنگی امروز مصون‌سازی جوانان در برابر هجمه اطلاعاتی دشمنان است. مقام معظم رهبری همواره بر موضوع فرهنگ «ما می‌توانیم» تأکید دارند و جامعه‌ای که دانایی را به توانایی تبدیل می‌کند، می‌تواند تولیدات دانش‌بنیان ارائه دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به ضرورت تغییر برخی واژگان همچون بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی بیان کرد: بکارگیری این واژه‌ها افراد را متوقف می‌کند و بسیاری از این کلمات نیازمند بازنگاه اساسی هستند. در جامعه فرهیخته مفهوم‌سازی بسیار مهم است. مقام معظم رهبری مفهوم‌های بسیار زیبایی همچون اقتصاد مقاومتی و ... را به کار می‌برند که باید به ایشان تأسی کرد.

فرهنگ کار و تلاش

وی افزود: فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ بسیار مهمی است. فرهنگ انضباط اجتماعی و قانون‌مداری باید مد نظر قرار داشته باشد. امروز باید هر جا از محوریت عدالت عقب‌ماندگی داریم، جبران کنیم. نگاه مراکز علمی و فرهنگی ما باید مردمی باشد. نگاه دولت مردمی نیز همین است. بسیاری از بزرگان انقلاب با مردم در ارتباط مستقیم بودند. اساتید، فرهیختگان و فرهنگیان باید ارتباط مؤثری با مردم داشته باشند. موضوع ارتباط با مردم برای فهم نیازها و اقتضائات مردم برای دولت بسیار مهم است. برای کسانی که می‌خواهند در جامعه تأثیرگذار باشند، موضوع ارتباط با مردم بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اغتشاشات اخیر، با بیان اینکه این مسئله دارای چند ساحت است، افزود: یکی از ساحات این جریان، مسئله امنیتی است که پیگیری می‌شود. اما ساحت مهم این مسئله حوزه فرهنگی و اقتصادی است. بخش متکفل امور فرهنگی باید در فعالیت‌ها و عملکرد خود بازنگاه اساسی داشته باشند. امروز نقش افرادی که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند، بسیار خطیر است.

فرهیختگان در تصمیم‌گیری‌ها سهیم شوند

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراکز گفت‌و‌گو در سراسر کشور فعال شود، گفت: راه‌اندازی این مراکز و ایجاد گفت‌وگو بین صاحب‌نظران و اندیشمندان موجب ارتقای نهادهای فرهنگی و دولت خواهد شد. یکی از مسائل مهم در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مصوبات این شورا فقط اقتضایی نباشد، بلکه باید تبیینی و هدفمند باشند. صرف تصویب و ابلاغ در این زمینه کفایت نمی‌کند. در حوزه فرهنگی باید فرهیختگان را در تصمیم‌گیری و اجرا سهیم کنیم. در سند تحول دولت مردمی هفت فصل از 37 فصل آن به مسائل فرهنگی اختصاص دارد.

انتهای پیام
captcha