تأمین حداقل‌ هزینه‌های جاری اتحادیه‌های قرآنی با تخصیص ردیف‌بودجه + صوت
کد خبر: 4106622
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
حجت‌الاسلام مطهریان بیان کرد:

تأمین حداقل‌ هزینه‌های جاری اتحادیه‌های قرآنی با تخصیص ردیف‌بودجه + صوت

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد با تأکید بر اینکه بودجه‌ای که سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد دریافت می‌کنند، برای مصارف خود این نهادهاست، گفت: لازم است ردیف مستقل در بودجه کشور برای اتحادیه در نظر گرفته شود تا شاید بتواند حداقل هزینه‌های جاری را تأمین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزدبخش مردمی ـ قرآنی و در رأس آن اتحادیه‌ کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، بودجه مستقلی برای گسترش فعالیت‌های این بخش ندارند و اگر اعتباری باشد از اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی و پس از تصویب برنامه و تأیید و تخصیص کمیته تخصیص به بدنه مردمی تزریق می‌شود و یا بعضاً در بودجه و اعتبارات دو دستگاه صادرکننده مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی (سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و یا برخی دیگر از نهادهای دولتی، لحاظ شده است.

بنابر این ضرورت لحاظ شدن ردیفی مستقل برای بخش مردمی ـ قرآنی در لایحه بودجه کشور ضروری است. به منظور بررسی کم و کیف این پیشنهاد، مزایا و معایب آن و اینکه موضوع فوق چه میزان به استقلال بخش مردمی و رونق فعالیت‌ها و عملکرد این بخش، کمک خواهد با صاحب‌نظران این عرصه به‌تناوب مصاحبه خواهیم داشت. در ادامه مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد را می‌خوانید.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ در امر کاهش مشکلات و ارتقای فعالیت مؤسسات چه میزان عملکرد مدیر مجموعه یا حمایت‌های مادی(بودجه‌ها و اعتبارات) و معنوی نهادهای فرهنگی، مؤثر است؟

راهکارهای بسیاری برای کاهش مشکلات و ارتقای فعالیت‌های مؤسسات قرآنی پیشنهاد می‌شود و اکتفا به یک گزینه، صحیح نیست. بودجه تزریق شده مهم‌ترین عامل رفع مشکلات مؤسسات قرآنی است، دلیلش نیز این است که مؤسسات قرآنی دارای درآمدی ثابت و معین نیستند تا برای آینده فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند، لذا باید به درآمدهای غیر مستمر و غیر مطمئن اکتفا کنند و این یکی از کارهای سخت است.

اگر یک بودجه ولو اندک، اما به صورت مستمر از طریق دولت یا سایر نهادهای مرتبط به مؤسسات اختصاص پیدا کند، ارتقای فعالیت‌های مؤسسات را شاهد خواهیم بود، اگرچه در این امر عملکرد مدیران مؤسسات، نقش مهمی دارد و حمایت‌های معنوی نهادهای فرهنگی، بیمه‌ای و استانداری هر استان نیز نقش خوب و مهمی می‌تواند داشته باشد.

ایکنا ـ با توجه به فعالیت‌های بخش مردمی تاکنون و تشکیل اتحادیه‌های قرآنی در سطح کشور و استان، آیا اکنون شرایطی فراهم شده است تا خواستار استقلال بیشتر مؤسسات قرآنی باشیم؟

مؤسسات نه اکنون، بلکه از همان ابتدا باید مستقل بودند. اتحادیه‌ها در همان ابتدا باید مستقل از نهاد مرتبط(سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هیئت رسیدگی) کار می‌کردند. استقلال اتحادیه و مؤسسات باید حفظ شود. اتحادیه به عنوان نهاد رابط بین مؤسسات و حاکمیت می‌تواند، نقش آفرینی کند.  

ایکنا ـ آیا این استقلال می‌تواند در حد صدور مجوز یا ردیف بودجه مستقل در قانون بودجه یا سایر موارد پیشنهادی باشد؟

نظرم درباره استقلال این است که از یک سو اتحادیه‌های قرآنی باید در زمینه صدور مجوز مستقل عمل کنند به مانند سایر اتحادیه‌های اصناف که مجوز صادر و نظارت می‌کنند. اتحادیه‌های قرآنی باید به این مرحله برسند و این لازم است. از سوی دیگر اتحادیه‌ قرآنی حتما باید ردیف‌بودجه مستقل در قانون بودجه داشته باشند برای اینکه حداقل هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند و نگاهشان به دریافت حداقلی حق عضویت مؤسسات قرآنی یا تأمین اعتبارات از سایر دستگاه‌ها و نهادها نباشد.

ایکنا ـ در صورت استقلال مالی اتحادیه و مؤسسات قرآنی چه سازوکاری برای نحوه دریافت و توزیع آن باید در نظر گرفت؟

مؤسسات باید از لحاظ تأمین بودجه از سوی اتحادیه‌ها مورد حمایت قرار گیرند و اتحادیه‌های استانی نیز با توجه به عملکرد و توانمندی مؤسسات و رتبه‌ای که مؤسسات می‌توانند در عمل داشته باشند، این بودجه را میان آنها توزیع کنند. همانطور که در بودجه برای برخی از بنیادهای غیر دولتی چون دعبل خزایی و قلم و ... (که عملکردی مانند اتحادیه دارند) ردیف بودجه مستقل دیده شده است. یکی از دلایلش شاید این بوده که یکی از مسئولان اینگونه بنیادها در مجلس، نماینده بودند و بر این امر پافشاری کردند.

اما اتحادیه مؤسسات قرآنی، فردی که مسئولیتی در اتحادیه داشته باشد و به عنوان نماینده هم در مجلس باشد و بر در نظر گرفتن بودجه برای اتحادیه‌ قرآنی پافشاری کند، ندارد. اما نمایندگان ملت باید اهتمام لازم را داشته باشند تا ردیف بودجه مستقل برای اتحادیه‌های استانی یا کشوری در نظر بگیرند و این بودجه از طریق اتحادیه کشوری به اتحادیه استانی یا از طریق فصل پنجم استان‌ها به اتحادیه‌های استانی واریز شود.

ایکنا ـ آیا مشخص شدن رقم کامل تخصیصی از بودجه سازمان تبلیغات اسلامی یا ارشاد از همان بدو تعیین بودجه به استقلال مؤسسات کمک می‌کند و فعالیت آنان را رونق می‌بخشد؟

خیر، این امر نه تنها کمک‌کننده فعالیت‌های مؤسسات قرآنی نیست، حتی موجب رونق‌ بخشیدن به آنها نیز نمی‌شود. سازمان تبلیغات اسلامی، طرح‌هایی دارد که جهت اجرا به اتحادیه می‌دهد و اتحادیه نیز آنها را بین مؤسسات توزیع می‌کند و در برخی از مواقع درصد پایینی، هزینه‌ای به حساب اتحادیه واریز می‌شود و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقریباً برخی از برنامه‌ها را با تفاهم نامه به اتحادیه واگذار می‌کند.

کد

به نظرم بودجه‌ای که سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند، برای خودشان است پس لازم است ردیف مستقل از این دو نهاد برای اتحادیه دیده شود و امیدواریم نمایندگان مجلس توجه ویژه به این مسئله داشته باشند.

انتهای پیام
captcha